En myk start

Oppgave vi er tildelt denne gangen har tre deler, “Hva er god læring, hvordan lærer du best og hva kjennetegner god læringsledelse?” Det er ikke gitt fasit på dette, men er ment som en personlig oppfatning av de tre overnevnte spørsmålene.

Hva er god læring

God læring for meg er når jeg føler at læringen gir utbytte, at informasjonen / læringen sitter etter den er gjennomgått. Ingenting er mer demotiverende  enn å bruke masse tid og krever på å forsøke å lære noe og man sitter igjen med å ikke få det til. Godt eksempel på dette er tyngre teoretiske fagbøker som baserer seg utelukkende på teori med liten tilknytting til den faktiske virkelighet (mer praktisk tilnærming, hva som faktisk gjøres). Det er også et stort pluss om materialet / fremgangsmåten / undervisningstypen er interessant eller gøy, noe som vil gjøre læringen god, men man kan ikke forvente at alt man skal lære skal være gøy heller samt at gøy = læring ikke alltid har en sammenheng.

Hvordan lærer du best
Når jeg kan knyttet stoffet jeg leser opp til egne erfaringer og det virkelige liv – hvertfall når vi snakker om å lese ting. Visuelle verktøy, diskusjoner i klassen ol. hjelper også mye for læringen. Om man har litt friere tøyler og tenker ut av det vanlige klasserommet tror jeg jeg lærer best når jeg sammen med noen venner kan diskutere og arbeide rundt stoffet / materialet. Man blir da utfordret på det man sier og man må begrunne opp og ned for hvorfor man mener / tror noe, mens man på samme tid får innspill, tanker og ideer fra de andre som er til stedet.

Hva kjennetegner god læringsledelse
Ja, spør du meg så spør jeg deg. Snakker vi her om hva som er god læringsledelse for meg selv, eller på et mer generelt plan? Altså, er spørsmålet ment i retning av at hva jeg synes en person gjør for å ivareta god læringsledelse eller hva jeg gjør for meg selv for å oppnå god læringsledese for meg selv? Jeg velger å tolke det i retning av at det er mer ment generelt, husk derfor dette når du leser følgende avsnitt.

God læringsledelse for meg må være når foreleser / foredragsholder ser publikumet sitt og har et ønske om å skape engasjement (diskusjoner, spørsmål, avsporingere etc.) rundt det som blir presentert. Ingenting er så frustrerende som å være på et foredrag om et ellers interessant tema, som ender opp å bli en halvannen time lang monolog fra en tilsynelatende (trenger overhode ikke være dette, men dette kan være min oppfatning som publikum) uengasjert foredragsholder. Istedenfor at stoffet som blir gått igjennom klistrer seg til hjernen (som det oftest gjør om man synes stoffet er interessant) blir det hele et langt gjesp og man ender opp med å glemme det hele relativt raskt.

Hvordan man fremtrer når man presenterer stoff har alt å si. Selv de kjedeligste ting kan bli interessante og  læringsrike om den som presenterer stoffet har litt glød og engasjement ovenfor det som skal presenteres samt et genuint ønske av at publikum også skal ta del og engasjere seg rundt temaet som presenteres.
Gjøres dette har  personen som presenterer stoffet gjort alt riktig i henhold til god læringsledelse i mine øyner.

About Tor Ole Lerbæk

Studerer IT og Informasjonssystemer ved Universitetet i Agder. Denne bloggen er mest ment som notater for meg selv, og et lite personlig bibliotek av informasjon. Skulle det være materiale på denne bloggen som du / dere ønsker å benytte dere av, står dere fritt til dette. Bare husk at dette er personlige notater, arbeid og ikke minst tolkninger av oppgaver, ta derfor ikke informasjonen på denne siden som fakta. Kryssjekk informasjon og vær kildekritisk!
This entry was posted in IS-113. Bookmark the permalink.

6 Responses to En myk start

  1. Sylvi says:

    Fin, uformell og “muntlig” stil som gjør det til et interessant innlegg! Gode refleksjoner om læring fra eget perspektiv! Jeg kommer til å følge med på bloggen din fremover!

  2. Silje Berge says:

    Bra skrevet og god drøfting, bra at du også tar med det som kan være demotiverende.

  3. Bra innlegg. Enig med deg ang. det du skriver om hva som er demotiverende for læringen.

  4. Roy Vadlid says:

    Du skriver engasjert og bra, og bloggformen behersker du. Fint at du spesifiserer at det handler om personlig oppfatning i forklaringen av oppgaver. Bortsett fra det syns jeg alltid en bra blogg blir bedre med litt bilder og linker visuelt sett. Men fint innlegg!

  5. Tommy Woa Ea says:

    Fint drøfta, Tor. Jeg er stolt av å være din medelev!

  6. Sigve says:

    Flott innlegg! Du drar fram mange viktige poeng, og jeg kjenner meg i stor grad igjen i mange av punktene.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>