Hva tenker du om viktige tema som «god klasseledelse» og «samarbeid i team»?

Jeg mener god klasseledelse er veldig viktig for å skape gode læringsmiljø i skolen. Som lærer må man skape gode relasjoner til elevene og trygge og gode rutiner, strukturer og relger og vise tydlige forventninger, slik at elevene skal kunne føle seg trygge. I skolen skal det være et asymmetrisk forhold mellom lærer og elev, det er altså læreren som skal ta ansvar for og initiativ til et godt læringsmiljø. Det første jeg tenker på i arbeidet med god klasseledelse, er kunsten å skape gode og trygge relasjoner til elevene.

Nordahl og Hansen (2011) hevder elever som har positive relasjoner til lærerne sine er mer motiverte, samtidig som de  har bedre forutsetninger for å utvikle gode selvoppfatninger i skolen. De hevder lærer-elev-relasjonen kan betraktes som en av de mest undervurderte variablene innen undervisning og læring. Videre fremhever de at elever som opplever at lærerne er anerkjennende og verdsetter og liker dem, har bedre faglig og sosialt læringsutbytte enn elevene som har dårlige relasjoner til lærerne sine (Nordahl & Hansen 2011, ref. i Linder 2014:3,4).

Samarbeid i team er noe jeg er veldig positiv til. I Kristiansand kommune pågår jo arbeidet med FLiK som jeg har fått et innblikk i gjennom praksis. Dette virker veldig spennende. Dessverre gjelder ikke FLiK alle kommuner i landet. Aas og Jensen (2012) har mange gode forslag til teamsamarbeid. Jeg synes læring i samarbeidsgrupper, som er en form for aksjonslæring, virket spesielt interessant. Formålet med denne arbeidsformen er at lærerne skal møtes i grupper, gjerne fra ulike klassetrinn og fagfelt. Her skal man sammen drøfte forskjellige utfordringer og komme fram til mulige tiltak til disse. Poenget med aksjonslæringen er at vedkommende som har en utfordring, skal prøve ut tiltak som blir foreslått (Aas & Jensen 2012:156,157).

Jensen, Ruth & Aas, Marit. 2012, Å utforske praksis. Cappelen Damm AS.

Sørlie, Mari-Anne & Nordahl, Thomas. 1998, Problematferd i skolen. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.

1 Comment

Filed under PED 231

One Response to Hva tenker du om viktige tema som «god klasseledelse» og «samarbeid i team»?

  1. Du har mange gode refleksjoner rundt god klasseledelse og samarbeid i team, og jeg er veldig enig i at det er viktig å skape gode relasjoner, og trygge rutiner for elevene.

Legg igjen en kommentar