Hvordan jeg vil legge opp en undervisningsøkt

En god undervisningsøkt er tilpassa de ulike elevenes nivå, ferdigheter og kunnskaper. Alle elevene skal få utfordringer etter sine forutsetninger og alle skal mestre noe, enten aleine eller med støtte fra læreren. Undervisningen bør være variert og inneholde ulike former for arbeidsmetoder og aktiviteter.

Under planlegging og gjennomføring av undervisninga er det hensiktsmessig å følge MAKVIS-prinsippet: motivasjon, aktivisering, konkretisering, variasjon/visualisering, individualisering og samarbeid (Brattenberg 2010).

Når man skal planlegge en god undervisningsøkt er det først og fremst en stor fordel å kjenne elevgruppa godt. Da vet man hva som fungerer for elevene og hvilke elever som trenger ekstra støtte.

Et eksempel på en god undervisningsøkt på 2. trinn i engelsk kan for eksempel inneholde disse aktivitetene:

Elevene sitter i lyttekrok og ser en video med en engelsk sang fra youtube (eks: Action words)  som handler om verb (løpe, krabbe, svømme, sove osv).  Etterpå viser læreren noen bilder (flashcards) til elevene og de skal gjette hva slags aktivitet det forestiller. Deretter har vi en mimelek der læreren hvisker en aktivitet i øret på en elev og de andre gjetter på engelsk (den som gjetter får komme opp neste gang). Læreren har en kort gjennomgang av en oppgave de skal gjøre i arbeidsboka før elevene setter seg på plassene og arbeider individuelt mens læreren går rundt og hjelper. Til slutt har vi popcorn-leken: en elev (de bytter på) kaster ut små lapper i klasserommet med ord på både engelsk og norsk, elevene skal plukke en lapp hver og finne den eleven som har det samme ordet og vise det til eleven som kastet ut lappene, det paret som raskest får godkjent vinner.

Hentet fra youtube

Ville du ha brukt noen av disse metodene?

2 tanker om “Hvordan jeg vil legge opp en undervisningsøkt

  1. Veldig fint undervisningsopplegg Åsne! Du starter innledningsvis ved å vise til MAKVIS- prinsippet og du følger dette i praksis, veldig bra. Jeg liker at du legger opp til mye variasjon. Det er viktig for de små på 2. trinn og ha ulike arbeidsmetoder å jobbe på. De klarer jo ikke å sitte i ro så lenge! Jeg tror at i denne engelskøkten ville alle elevene vært motivert for å lære på grunn av så mye variasjon. Du legger opp til mange forskjellige aktiviteter som: Youtube (musikk og bevegelser), konkretisering (flashcards), mimelek, oppgaver og popcorn-lek. Du bruker lek for å lære, det er viktig med de små, veldig bra. Jeg ville gjerne brukt noen av disse metodene ja!

  2. For et flott undervisningsopplegg du har laget! Fint at du først presenterer relevant teori, og deretter bruker dette i et konkret undervisningsopplegg. Du skriver at undervisningen bør være variert og inneholde ulike arbeidsmetoder og aktiviteter, og du har laget et opplegg som ivaretar nettopp dette. Det er mye variasjon da aktivitetene er både lærerstyrte, inneholder elevaktivitet, arbeidsoppgaver, video og lek – veldig bra! Jeg tror dette er en svært motiverende måte å arbeide med engelsk på når elevene er så små. Popcorn-leken bruker dessuten å være en hit!

Legg igjen en kommentar