Kvalitetsreformen
Institutt for matematiske fag


Informasjon om Kvalitetsreformen
Høgskolen i Agder har informasjon om arbeidet med Kvalitetsreformen her . Kvalitetsreformen innebærer også en gjennomgang av høgskolens organisering. Blant annet skal det holdes valg til en rekke styringsorganer utover våren, se her .
Departementets informasjon om Kvalitetsreformen finner du her .
Nye emnekoder
Nesten alle nye emner har et omfang på 10 studiepoeng. Emnebeskrivelser er godkjent av instituttstyret, og skal etter hvert godkjennes av Avdelingsstyret. Det er mulig det vil bli noen mindre endringer.
Oversikt over nye emner og deres koder er gitt nedenfor. De nye emnekodene er foreløpig et forslag fra Institutt for matematiske fag, og godkjenning gjenstår.
Fra høsten 2003 blir nye emner på 10 studiepoeng (med noen få unntak), og gamle emner som fortsetter får vekttallene omgjort til studiepoeng (multipliser med 3). Karaktene 1,0 - 4,0 blir avløst av bokstaver A - E, og med F for ikke bestått.
Nye studieprogram
I oktober 2002 godkjente instituttstyret og avdelingsstyret nye studieprogram. Disse er:
  • Masterstudium i matematikkdidaktikk (5-årig)
  • Bachelorstudium i matematikk (3-årig)
  • Bachelorstudium i informatikk og matematiske metoder (3-årig)
  • 1-årig studium i matematikk (1-årig)
Samordnet opptak har alle disse studiene som søkeralternativer.
Overgangsordninger
Overgangsordninger er bare aktuelt for flerårige studier.
De nye emnene vil starte opp fra studieåret 2003/04 med noen få unntak. Det viktigste unntaket er at emnene på hovedfagsnivå/masternivå vil starte opp i studieåret 2004/05.



Nye emnekoder

Informatikk
Ny kode
Tittel
Første gang
Erstatter helt eller delvis
Siste gang
Lærerutdanning



INF100
Standard programvare i undervisningen
H 2003
INF1251
H 2002
INF101
Teknologi, Internett og komunikasjon.

INF1252

INF102
IKT i undervisningen

INF1253

INF103
Elektroniske læremidler - pedagogiske og medieteknologiske valg

INF1311

INF104
Elektroniske læremidler - design og utvikling

-

INF105
Lokale nettverk og datakommunikasjon

INF1361

INF106
Læremiddeltilpassing, systemløsninger

INF1331

INF107
Læremiddeltilpassing, programutvikling

INF1341

INF108
Læremiddeltilpassing, tilpasning til brukere

INF1351

INF201
Informatikk i PPU (10 sp)

INF1900

INF202
Informatikk i PPU (15 sp)

INF1900

INF203
Informatikk i PPU (30 sp)

INF1900

Bachelorstudiet



INF110
Grunnkurs i informatikk
H 2003
INF1400
H 2002
INF120
Programmering
V 2004
INF1440/1420
V 2003
INF130
Algoritmer og datastrukturer
H 2004
INF1430
H 2003
INF230
Numerisk matematikk
H 2003
INF2430
H 2002
INF240
Databaser
V 2004
INF2490
V 2003
INF250
Datagrafikk
H 2003
INF2410
H 2002
INF251
Systemutvikling 1
H 2003
INF2450
H 2002
INF252
Distribuerte systemer
H 2003
INF2470
H 2202
INF260
Programmeringslaboratorium
V 2004
INF2440
V 2003
INF261
Systemutvikling 2
V 2005
Nytt



Matematikk
Ny kode
Tittel
Første gang
Erstatter helt eller delvis
Siste gang
Lærerutdanning



MA-001
Forkurs i matematikk
H 2003
Ma-0
H 2002
MA-011
Støttekurs i matematikk
H 2003
Ma-0

MA-012
Støttekurs i matematikk
H 2203
Ma-0

MA-013
Støttekurs i matematikk
V 2004
Ma-0

MA-100
Matematikk for førskolelærere

Ma-1250

MA-101
Matematikk 1
H 2003 -
V 2004
Ma-1210

MA-102
GLSM
(Grunnleggende lese-, skrive- og matematikklæring)
V 2004
Nytt
-
MA-200
PAPS (Matematikk i pedagogisk arbeid på småskoletrinnet)



MA-201
Matematikk i PPU (10 sp)

Ma-1900

MA-202
Matematikk i PPU (15 sp)

Ma-1900

MA-203
Matematikk i PPU (30 sp)

Ma-1900

MA-204
Matematikkdidaktikk
V 2004
Ma-1240
H 2002
Bachelorstudiet



MA-110
Kalkulus 1
H 2003
Ma-1410
H 2002
MA-111
Lineær og endelig matematikk
H 2003
Ma-1420/1490
H 2002 (V 03)
MA-112
Tallteori
H 2003
Ma-1480
V 2003
MA-121
Lineær algebra
V 2004
Ma-1430/1490
V 2003
MA-122
Geometri
V 2004
Ma-1460/1470
V 2003
MA-123
Statistikk 1
V 2004
Ma-1440
H 2002
MA-230
Kalkulus 2
H 2005
Ma-1450
V 2003
MA-231
Algebra
H 2003
Ma-2430
H 2002
MA-233
Statistikk 2
V 2004
Ma-2440
H 2003
MA-240
Differensiallikninger
V 2004
Ma-2460
V 2003
MA-250
Reell analyse
H 2003
Ma-2410/2420
H 2002
MA-251
Prosjektoppgave i matematikk
Ved behov
Nytt
-
MA-260
Kompleks analyse
V 2004
Ma-2450
V 2002
Masterstudiet



MA-464
Problemløsning i matematikk (5 sp)

Ma-5110

MA-460
Modellering og bruk av matematikk (5 sp)

Ma-5040

MA-468
Matematikkfagets innhold (5 sp)

Ma-5030

MA-475
Matematikk i utvikling 1

Ma-5060

MA-484
Læring og undervisning i matematikk

Ma-5140

MA-485
Matematikk i utvikling 2

Ma-5131

MA-486
Moderne teknologi i matematikkundervisningen

Ma-5120

MA-487
Forskningsmetoder

Ma-5050





Nye Studieprogram

Masterstudium i matematikkdidaktikk (5-årig)

Semester:
Emne:
Emne:
Emne:
10 V
Masteroppgave
Masteroppgave
Masteroppgave
9 H
Masteroppgave
Masteroppgave
Masteroppgave
8 V
MA-487 Forskningsmetoder (5 sp)
MA-486 Moderne teknologi i matematikkundervisningen (5 sp)
MA-485 Læring og undervisning 2
MA-485 Matematikk i utvikling 2
7 H
MA-250 Reell analyse
Valg (styrt)
MA-475 Matematikk i utvikling 1
6 V
MA-204: Matematikkdidaktikk
(med praksis)
Valg (styrt)
skolefag2-Fagdidaktisk kurs.
(med praksis).
5 H
MA-201: Fagdidaktikk i matematikk
(PPU-fagdidaktik med praksis)
PPU-Pedagogikk
PPU-Pedagogikk

4 V
skolefag2
skolefag2
skolefag2
3 H
MA-231 Algebra
skolefag2
skolefag2
2 V
MA-122 Geometri
MA-123 Statistikk 1
MA-240 Differensiallikninger
1 H
MA-110 Kalkulus 1
MA-112 Tallteori
MA-111 Lineær og endelig matematikk
Til masterstudiet kan en søke Samordnet opptak. For studenter som først tar et bachelorstudium (f.eks. i matematikk), kan en søke seg inn på masterstudiet etter 2 eller 3 år. (Med forbehold om at reglement for opptak ikke er klare enda.)
Vi må ta forbehold om at det kan bli endringer i dette studieprogrammet.

Bachelorstudium i matematikk (3-årig)

Semester:
Emne:
Emne:
Emne:
6 V
Valg
MA-260 Kompleks analyse
Exphil
5 H
MA-233 Statistikk 2 eller
MA-112 Tallteori
MA-250 Reell analyse
INF230 Numerisk matematikk
4 V
Valg
MA-240 Differensiallikninger
INF120 Programmering
3 H
MA-231 Algebra
MA-230 Kalkulus 2
MA-112 Tallteori eller
MA-233 Statistikk 2
2 V
MA-121 Lineær algebra
MA-123 Statistikk 1
MA-122 Geometri
1 H
MA-111 Lineær og endelig matematikk
MA-110 Kalkulus 1
INF110 Grunnkurs i informatikk
Studiet egner seg for de som liker godt å arbeide med matematikk. Etter bachelorstudiet, vil et masterstudium i matematikkdidaktikk, matematikk eller informatikk være gode valg. To emner velger studentene selv. Det kan være mer informatikk, fysikk eller et annet realfag, og vi antar det blir mulig å velge emner ved andre avdelinger.

Bachelorstudium i informatikk og matematiske metoder (3-årig)

Semester:
Emne:
Emne:
Emne:
6 V
INF261 Systemutvikling 2
INF260 Programmeringslaboratorium
Exphil
5 H
INF251 Systemutvikling 1
INF252 Distribuerte systemer
INF250 Datagrafikk
4 V
MA-240 Differensiallikninger  eller MA-122 Geometri
IS-xxx Datakommunikasjon (annen avd)
INF240 Databaser
3 H
MA-112 Tallteori eller
MA-233 Statistikk 2.
INF230 Numerisk matematikk
INF130 Algoritmer og datastrukturer
2 V
MA-121 Lineær algebra
MA-123 Statistikk 1
INF120 Programmering
1 H
MA-111 Lineær og endelig matematikk
MA-110 Kalkulus 1
INF110 Grunnkurs i informatikk


1-årig studium i matematikk

Semester:
Emne:
Emne:
Emne:
2 V
MA-121 Lineær algebra
MA-123 Statistikk 1
MA-122 Geometri
1 H
MA-111 Lineær og endelig matematikk
MA-110 Kalkulus 1
INF110 Grunnkurs i informatikk
Dette studiet passer godt som grunnlag for ulike studier i realfag, teknologiske fag og økonomi.
Etter ett år kan studentene søke opptak på andre studier, f.eks. Bachelorstudiene ved Avdeling for realfag, eller til studier andre steder i Norge eller utlandet.

For studenter som ønsker ett år matematikk som del av 3. og/eller 4. året i allmennlærerutdanningen, og for lærere som ønsker videreutdanning i matematikk, vil vi tilby et tilpasset opplegg.
Semester:
Emne:
Emne:
Emne:
2 V
MA-204 Matematikkdidaktikk.
MA-123 Statistikk 1
MA-122 Geometri
1 H
MA-111 Lineær og endelig matematikk
MA-110 Kalkulus 1
MA-112 Tallteori.



Overgangsordninger

Studenter på matematikkstudiet (2-årig) som startet studiet høsten 2002
Noen studenter tatt opp i 2001 eller tidligere vil ha behov for individuelt tilpassede løsninger.

Semester
Gammel studieplan
Ny studieplan
H 2002
Ma-1410 Analyse (4 vt)   


Ma-1420 Endelig matematikk (3 vt)   


Ma-1440 Statistikk I (3 vt)   

V 2003
Ma-1430 Lineær algebra (4 vt)   


Ma-1450 Vektoranalyse (3 vt)   


Ma-1460 Geometri (3 vt)   

H 2003
Ma-2420 Reell analyse (4 vt)  
MA-250 Reell analyse (10 sp)

Ma-2430 Algebra (3 vt) 
MA-231 Algebra (10 sp)

Ma-2450 Kompleks analyse (3 vt)
MA-112 Tallteori (10 sp)
V 2004
Ma-2440 Statistikk II (3 vt)
MA-233 Statistikk 2 (10 sp)

Ma-2460 Differensiallikninger (4 vt) 
MA-240 Differensiallikninger (10 sp)

Ma-1480 Tallteori (3 vt) 
MA-260 Kompleks analyse (10 sp)
 Samlet blir dette 20 vt + 60 sp = 120 sp.

Studenter på 2-årig studium i informatikk/matematikk
Det ble ikke tatt opp studenter til dette studiet i 2002. Noen studenter tatt opp i 2001 eller tidligere vil ha behov for individuelt tilpassede løsninger.

Studenter på studiet i Informatikk og matematiske metoder som startet studiet høsten 2002.

Semester
Gammel studieplan
Ny studieplan
H 2002
Inf-1400 Innføring i informatikk (3 vt)


Ma-1410 Analyse (4 vt)


Ma-1420 Endelig matematikk (3 vt)

V 2003
Inf-1440 Grunnleggende programmering (4 vt)
(Noen vil ta Inf-1420 5vt.)


Ma-1460 Geometri (3 vt)


Ma-1430 Lineær algebra (4 vt)

H 2003
Inf-1430 Algoritmer og datastrukturer (4 vt)
INF1430 Algoritmer og datastrukturer (12 sp)  (gammel ordning)

Ma-1440 Statistikk I (3 vt)
MA-112 Tallteori (10 sp)

Inf-2430 Numerisk matematikk (3 vt)
INF230 Numerisk matematikk (10 sp)
V 2004
IS-2500 Datakommunikasjon (4 vt)
IS-xxx Datakommunikasjon (12 sp?)  (noe usikkert foreløpig)

Ma-1480 Tallteori (3 vt)
MA-123 Statistikk 1 (10 sp)

Inf-2490 Databaser (3 vt)
INF240 Databaser (10 sp)
H 2004
Inf-2450 Innføring i software engineering (4 vt)
INF251 Systemutvikling 1 (10 sp)

Inf-2570 Distribuerte systemer (3 vt)
INF252 Distribuerte systemer (10 sp)

Inf-2410 Datagrafikk (3 vt)
INF250 Datagrafikk (10 sp)
V 2005
Ma-2460 Differensiallikninger (4 vt)
MA-240 Differensiallikninger (10 sp)

Ma-2440 Statistikk II (3 vt)
INF261 Systemutvikling 2 eller
MA-251 Prosjekt i matematikk (10 sp)

Inf-2440 Programmeringslaboratorium (3 vt)
INF260 Programmeringslaboratorium (10 sp)
Samlet blir dette 21 vt + 122 sp = 185 sp.

Studenter på studiet i Informatikk og matematiske metoder som startet studiet høsten 2001

Semester
Gammel studieplan
Ny studieplan
H 2001
Inf-1400 Innføring i informatikk (3 vt)


Ma-1410 Analyse (4 vt)


Ma-1420 Endelig matematikk (3 vt)

V 2002
Inf-1440 Grunnleggende programmering (4 vt)
(Noen vil ta Inf-1420 5 vt)


Ma-1460 Geometri (3 vt)


Ma-1430 Lineær algebra (4 vt)

H 2002
Inf-1430 Algoritmer og datastrukturer (4 vt)


Ma-1440 Statistikk I (3 vt)


Inf-2430 Numerisk matematikk (3 vt)

V 20043
IS-2500 Datakommunikasjon (4 vt)


Ma-1480 Tallteori (3 vt)


Inf-2490 Databaser (3 vt)

H 2003
Inf-2450 Innføring i software engineering (4 vt)
INF251 Systemutvikling 1 (10 sp)

Inf-2570 Distribuerte systemer (3 vt)
INF252 Distribuerte systemer (10 sp)

Inf-2410 Datagrafikk (3 vt)
INF250 Datagrafikk (10 sp)
V 2004
Ma-2460 Differensiallikninger (4 vt)
MA-240 Differensiallikninger (10 sp)

Ma-2440 Statistikk II (3 vt)
MA-233 Statistikk 2 (10 sp) 

Inf-2440 Programmeringslaboratorium (3 vt)
INF260 Programmeringslaboratorium (10 sp)
Samlet blir dette 41 vt + 60 sp = 183 sp.



Institutt for matematiske fag, 18.02.2003