oppsummering om det jeg har lært fra kapittel 1.2.3.

I kapittel en i boka ble jeg kjent med hvordan jeg kan bruke Bluej, og hvordan jeg kan åpne, lagre,  og lukke et nytt prosjekt. Med å åpne Bluej og klikke på opsjon “project” og  velge “ new project” et vindu skal vises seg for å gi navn til prosjektet og velge hvor det skal lagres.

hvert prosjekt må ha  både klasser og objekter.  En klass representerer generelt konsept av ting, mens objekter representerer konkrete tilfeller av en klass. Fra en klass man kan skape mange objekter, for eksempel  klasseen bil som har mange konsepter som navn, farge, og modell…. osv. Alle konseptene i denne klasse kopieres i alle objekter som blir skapet fra denne klassen som for eksempel objekt som har navn “ Camry”, farge “red” og modell “ 2018”.

objekter har “metoder” som brukes til å kommunisere med dem, eller bytte noe i objekter , eller få informasjon fra objektet for eksempel en metode med fart i” klassen bil”.

med å bruke metoden kan vi få hvor mye fart, hva er grense på fart i denne bilen (Camry)….osv. Metoder kan ha en parameter for å gi informasjon til en oppgave.

i denne metoden fart som jeg nevnte ovenfor hvis  vi vil bestemme grensen til fart i  bilen (camry), må metoden ha en parameter med type int, “int  fartsGrense()”.

Metoder kan returnere type som int eller string ….ovs . Hvis det returnert typet er void, skal de gjøre ingenting.

Det er flere typer av parameter.Typen definerer hva slags value en parameter kan ha som int  presenterer en tall, String presenterer et ord, float tall med komma (3,2), double tall med komma (3,22222) og Char presenterer  et bokstave.

 

I kapittel 2 i boka begynte vi med å gå dypt i definisjon av klasser, og hva en klasse inneholde.

alle klasser  må ha tre kjernekomponenter, filed, constructors og methods.

 

Filed : lagrer data som  objekten skal bruke. for eksempel public String color.

constructor :hver objekt må ha constructor’s innhold når det skapes.

 

 alle tre kjernekomponentene difinerer objekt’s jobb.

jeg har lært om typer Private , public og hva er forskjell molle de to. Når vi har typen private, må ha to metoder, set og get for å få verdien eller gi en verdi. jeg har blitt mer kjent med klassedefinisjon, noen metoder og constructore med parameter og uten parameter.

 

I kapittel tre

vi har gått gjennom skape flere klasser der en klass knyttet til andre klasse, og har lært meg om noen begreper:

Abstraksjon og moderisering er deling av problemet til små deler. Det er fordi når det skjer et problem så fokuser vi på problemet på et generelt syn uten behovet for å se detaljene.

Objektdiagram og klassediagram

Med klasediagram mener vi å se på prosjektens struktur når vi bruker blue G, det viser oss hvordan er klasse diagrammet.

Objektdiagram viser objektet og tingen som har et relasjon med det og gir oss informasjon om objekter runtime.

Debugger brukes til å rette opp feilene og for å teste hvordan programmet virker, og for å oppsøke feiliene.

Primative type: er samme som int, primative type har ikke metode, objekttyper som er egentlig en klasse.