Oppgave B.
Jeg har alltid vært glad i bøker, fortellinger og fantasi. Helt siden jeg var liten, har jeg vært glad i og opptatt av bøker. Jeg husker godt kveldstundene når mamma satt på sengekanten og leste for meg. Jeg lengtet etter å lære og lese selv for da kunne jeg lese en bok når jeg hadde lyst. Illustrasjonene var viktige. Jeg studerte detaljer og fikk enda mer ut av teksten. Da jeg selv lærte å lese, ble det viktig for meg å videreformidle denne gleden til andre. Det er dette med leseglede og å kunne oppleve en helt ny verden gjennom å lese bøker jeg har lyst til å formidle til barn og unge.

Foto: Wenke Irene Ege Pedersen
Jeg er veldig glad i å lese, og ikke minst å diskutere bøker. Diskutere bøker gjør jeg gjerne på dette norske forumet: bokelskere.no Her holder jeg orden på hvilke bøker jeg har lest, gir dem terningkast, og kommuniserer med andre bokelskere.
I dette studiet har jeg nok mest utbytte av organisering og det å drifte et bibliotek. Dette har jeg så godt som ingen erfaring med. Jeg har tidligere jobbet flere år i en bokhandelkjede der jeg jobbet mye med bokanbefalinger, utstillinger, og service. Jeg likte å anbefale bøker til kunder, og å finne bøker som passet til kunden og han eller hennes interesser. Det var alltid gøy når kunden kom tilbake for å takke for tipset. Jeg var veldig opptatt av barna som skulle ha lesestoff. De skal jo selv lese, så da må det jo passe for dem. Foreldrene kan ønske at barnet skal lese det de leste som små, men hvis barnet overhodet ikke er interessert i det, ser jeg ingen grunn til å tvinge det på dem. Man må heller finne noe som passer dem bedre. Fokuset som studiet har på barn -og ungdomslitteratur, passer meg veldig bra. Jeg vil jobbe for at barn/unge med ulik lesekompetanse f.eks. dysleksi, skal kunne finne bøker med kvalitetsinnhold.
Grunnen til at jeg heller har lyst til å jobber i bibliotek fremfor å jobbe i bokhandel er mye på grunn av det salgspresset som man føler på fra kjedekontoret. Jeg elsket å selge bøker, men når det aldri blir godt nok, og kjeden vil ha mer og mer, sliter det på. Gleden forsvinner. På biblioteket kan en ta del i flere arbeidsoppgaver. Arrangementdelen er noe som høres spennende ut, enten der for barn, ungdom eller voksne. Jeg er kreativ og har en liten klovn i meg som fort kan finne på å titte frem.
Bibliotekene er et møtested for mennesker av alle samfunnslag, og det må det fortsatt være. Dørstokken skal være veldig lav i et bibliotek, slik at det alltid er åpent for alle. Det jeg ønsker er å formidle leseglede til barn og unge mens de går i skole og barnehage. Jeg ønsker også at de i voksen alder fortsatt husker at det finnes bibliotek som tilbyr tjenester som utlån av bøker og film – og det er helt gratis.
Hei, Astrid Helene!
Jeg synes som de andre at dette var et fint og engasjerende innegg. Det er inspirerende når en kan lese noe personlig, at du deler dine erfaringer og ønsker med oss. Samtidig har du flere interessante poenger som jeg tar med meg.
Utgangspunktet ditt i gode barndomsopplevelser med bøker deler du med mange av de andre studentene. Dette med å komme inn i «bøkenes verden» kan kanskje høres ut som en klisjé, men det er virkelig en realitet. Den amerikanske litteraturpedagogen Judith Langer har som sitt hovedbegrep «litterære forestillingsverdener» (som leseren bygger opp i «dialog» med bøkene, på en måte), og det er nettopp bøkenes verden.
Ellers syntes jeg det var tankevekkende å lese det du skriver om erfaringene dine fra bokhandel. Å formidle bøker i bokhandel ser jeg som et viktig arbeid, absolutt noe som minner om bibliotekarens arbeid. Men det er trist å høre at kommersialiseringen kan ta bort arbeidsgleden. Jeg håper du får gode erfaringe med arbeid i bibliotek i framtida!
Ellers fin referanse til et meningsfylt forum, og fint bilde som står godt til teksten.
Vennlig hilsen
Svein Slettan
Hei Astrid Helene.
Takk for innlegget ditt. Du begrunner troverdig hvorfor du vil studere skolebibliotekkunnskap. Det som motiverer deg er noe jeg kan kjenne meg igjen i, og som jeg tror gjelder for de fleste som ønsker å jobbe med dette: det er gleden ved å lese bøker. Man opplever at den er noe man gjerne vil bringe videre til andre. Leselysten må komme først, og noen må åpne døra inn til litteraturens verden. Jeg skjønner at du er glad i å lese, og for deg som for så mange startet dette da du ble lest høyt for som barn. Du har lyst til å være en litteraturformidler, og jeg tror du er i stand til å bli god på dette. Det er barn og ungdom du sikter deg inn mot, sier du, og du mener at barna må få bøker de faktisk ønsker å lese, eller bøker som er tilrettelagt for dem (du nevner dysleksi). Kanskje har du en kompetanse på barne- og ungdomslitteratur – i så fall et klart fortrinn når man jobber på et skolebibliotek! Bakgrunnen din er arbeid i en bokhandelkjede. Du kommer inn på hva du likte med den jobben, og det virker som du kan ta med deg erfaringer herfra inn i en jobb på skolebibliotek. Så sier du også litt om kommersialisering og salgspress kontra gratisprinsippet i biblioteket. Og jeg har ingen problemer med å forstå at du ikke lenger jobber i bokhandel.
Ønsker deg lykke til med studiet.
Hilsen Jørund
Veldig fint skrevet. Du beskriver godt hvorfor du valgte studiet. Samtidig som du forteller litt om din bakgrunn. Lenker og bilde er på plass. Alt passer til teksten. Bra gjennomført Astrid Helene.