Etter å ha lest de første tre kapitlene i læreboka, har jeg lært en hel del! I tillegg til det jeg lærte mens jeg jobbet med modul 1 og 2 (grunnleggende ferdigheter i BlueJ samt hvordan å opprette og skrive en ny klasse) har jeg nå lært enda mer om verktøyene som er tilgjengelige i BlueJ, og også hvordan man kan løse problemer enklere ved å slitte dem opp i mindre problemer og så sette dem sammen.
Boka bruker eksempelet med en klokke, der man danner to klasser; en for oppretting og «vedlikehold» av tallene vi trenger for å lage en klokke, og en klasse for å sette sammen tallene, slik at de faktisk viser tiden i det formatet vi vil. Den første klassen tar sørger for at det blir opprettet en tallverdi som settes tilbake til null når den når en gitt verdi, og den andre klassen bruker den første til å sette tallverdiene sammen, slik at de danner en klokke. Dette kalles for modularisering og abstraksjon, dele hovedproblemet opp i mindre problemer og sette dette sammen til et større bilde.
I tillegg til dette har jeg også lært hvordan å bruke debuggeren i BlueJ til å gå gjennom metoder steg for steg, og se nøyaktig hva som blir gjort for hver linje med kode. Dette viste seg å være nyttig for å finne feil i koden. Dersom koden gjorde noe feil, eller noe jeg ikke forutså, kunne jeg lett sette et brekkpunkt og følge med på koden steg for steg.
I videoen under forklarer jeg hvordan programmet mitt fungerer og hvordan jeg har brukt flere klasser, på en veldig enkel måte, for å løse et enkelt problem.