Hvorfor skolebibliotekkunnskap

Interessen for bøker og lesing kom til meg i en tidlig alder og med alderen har interessen blitt værende og vokst. Jeg visste tidlig at jeg ønsket meg en utdanning som gjorde at jeg kunne holde på med bøker på en daglig basis – annet enn kun å lese bøkene!

Jeg startet utdanningen min ved å ta en bachelor i engelsk språk og litteratur, da engelsk litteratur har alltid hatt et stort preg over lesingen min. En slik utdannelse kunne gi meg en fot innenfor litteratur generelt, men jeg ville også ha muligheten til å dele min lidenskap for litteratur også for yngre lesere. Etter en fullført utdanning så ønsket jeg å studere slik at jeg også kunne ha muligheten til å inspirere elever til å lese – slik jeg selv startet min lidenskap for litteratur.
Dermed ble det naturlig å søke på en utdanning som fokuserte mer på å videreføre leserinteresse for de yngste. Det er jo i de tidlige årene på skolen at de fleste bestemmer seg for om de skal bli «boknerder» eller ikke. Jeg har en drøm om å bli bibliotekar og kunne være med på å skape leserglede slik jeg selv hadde i min barndom.

Jeg håper ved å gå skolebibliotekkunnskap å lære hvordan jeg best skal formidle dette til unge barn. Hvordan jeg skal gå frem til å skape en leseglede uten at de føler de blir presset til å lese bøker. Men heller at de føler at bøker er et fristed for dem, utenfor skoleliv og det sosiale. At bøker er like mye underholdning som det er lærdom, og at det kommer mange fordeler med å kunne lese, og det å lese mye. Jeg håper også at en utdanning innen bibliotekkunnskap vil hjelpe til å skape et utgangspunkt for bøker som kan anbefales til de yngre. At ved at jeg selv blir introdusert til bøker, kan jeg videreføre de anbefalingene til fremtidige studenter.

Jeg har et håp og ønske om å kombinere utdanningene skolebibliotekkunnskap og engelsk språk og litteratur vil jeg kunne følge elever fra en ung alder til ungdom og fortsette å anbefale bøker, både på norsk og engelsk for å også hjelpe språkutdanningen ettersom engelsk er et viktig språk for utdanningen.

Foto: Eget

Sider som også kan være med på å skape motivasjon er nettsider som goodreads hvor man kan ha oversikt over bøker man ønsker å lese, og legge igjen reviews for bøker man selv har lest.

2 tanker om “Hvorfor skolebibliotekkunnskap

  1. Hei, Andrea!
    Takk for at du deler! Jeg synes det er spennende å se hva som ligger bak valg av studiet, det er så mye forskjellig!
    Synes det er fint der du sier om å inspirere til lesing uten å legge press på det. Det tenker jeg at er en viktig del av det å være en god formidler. Lesing kommer inn over alt, ikke bare via bøker, så lesing er viktig. Om man da klarer å skape glede rundt lesingen vil for eksempel læring bli lettere.

    Har ikke tenkt noe særlig over det med engelsk språk selv, før nå. Det virker som du har et fint mål med studiet og jeg tror at det vil være nyttig for elevene å ha en som deg i skolebiblioteket sitt.

    Kult at du nevner goodreads, jeg bruker det selv og den gjør det lettere å finne frem til bøker man kanskje har lest for lenge siden og vil anbefale videre.

    Lykke til videre med både studiet og tiden etter!

    Mvh. Karina

  2. Hei, Andrea

    Så fint det var å få et innblikk i lesegleden din, og motivasjonen din for å smitte andre med den samme gleden!

    Du har en spennende bakgrunn med engelsk og litteratur, som jeg ser for meg er en veldig god plattform å ha i jobben som skolebibliotekar.

    I bloggen viser du at du har en ektefølt interesse for lesing, leseopplæring og språk, og jeg er sikker på at dette engasjementet vil bli en viktig nøkkel for å kunne nå ut til (og også inn til!) elevene i arbeidet som skolebibliotekar.

    Lykke til med veien videre, og takk for påminnelsen om «goodreads», det er en skatt av en nettside!

    Vennlig hilsen Pernille

Legg igjen en kommentar