Alle har både gode og dårlige erfaringer med egne lærere, og jeg tror at den profesjonelle lærer er et felles kjennetegn på de gode lærerne. Jeg har gjennom min studietid vært aktiv i Pedagogstudentene, og fikk flere eksemplarer av «Lærerprofesjonens etiske plattform» andre semester. Etter å ha studert denne, innså jeg virkelig det store ansvaret vi har som den profesjonelle lærer. Temaet «profesjonell lærer» har gått igjen alle semestrene med Ped og har satt igjen et bilde av hvordan jeg kan fremstå nettopp som den profesjonelle læreren. Kort oppsummert kan dette inndeles i tre hovedgrupper av kompetanse – den pedagogiske kompetansen, den yrkesetiske kompetansen og den faglige kompetansen (Bergem, 2011, s.188-189). Med disse tre grunnpilarene vil jeg fremstå som en lærer som er ansvarlig, er rettferdig og ser «den andre». Det er også viktig at jeg er har faglig kompetanse slik at mine elever får størst mulig utbytte av min undervisning. Å være bevisst på det samfunnsmandatet vi har som lærere er også viktig, og være bevisst på det som står i stortingsmeldingene, Kunnskapsløftet og Læringsplakaten. Jeg må vite hvordan jeg kan hjelpe den enkelte elev med sine utfordringer og ut ifra deres nivå, og ikke minst stille krav og forventninger for å oppnå progresjon. Jeg må også ha kunnskap om skolen som organisasjon og hvordan jeg kan utvikle meg selv med å holde meg oppdatert på nyere forskning. Ikke minst må jeg være bevisst på meg selv som en rollemodell for elevene. Mine verdier, holdninger og handlinger kan fort bli et speil på hvordan elevene vil møte både meg og sine medelever.
-
Siste innlegg
Siste kommentarer
Arkiv
Kategorier
Meta