Hvorfor vil jeg bli lærer og hva er min visjon i skolen?

Jeg vil starte dette innlegget med et sitat av den amerikanske medieviteren Neil Postman;”Barna begynner på skolen som spørsmålstegn og forlater den som punktum.” Dette sitatet brente seg fast da jeg først leste det for noen år tilbake, og det har blitt flittig brukt i diskusjoner senere. For hva er vår oppgave som lærere i skolen? Jo, vi skal lære våre elever kunnskap. Ofte blir det satt et “er lik-tegn” mellom kunnskap og et riktig svar. Vår oppgave som kunnskapsformidlere i skolen kombinert med barns evne til å stille spørsmålstegn tror jeg i noen tilfeller kan slå uheldig ut. Ikke at vi fjerner alle spørsmålstegn de måtte ha ved at vi metter dem på kunnskap, men at vi kanskje gir dem så mange “riktige svar” at de slutter å spørre “men hvorfor?”.

Dette er en av grunnene til at jeg vil bli lærer. Jeg vil inspirere mine fremtidige elever til å tenke selv, til å tørre å stille spørsmålet “men hvorfor?” og diskutere alternativer til det vi kjenner som “det riktig svaret”. Dette tror jeg vil hjelpe elevene til å bli selvstendige og tenkende individer, som også er et ansvar vi lærere har. Skolen er ikke bare en institusjon for læring av fagkunnskaper, men en arena hvor vi skal dannet og forberede barn til å bli gode samfunnsborgere. Jeg vil være med å forme elevene til å tenke utenfor boksen, være løsningsorienterte og bidra i det større samfunnet med sine egne ideer. Som en avslutning på dette innlegget vil jeg trekke frem et passende sitat av Roald Dahl; “Alle barn har gnist i seg. Alt vi trenger er å tenne den”. Denne gnisten vil jeg tenne hos mine elever.

Dette innlegget ble publisert i 1. Hvorfor vil du bli lærer? Hvilke visjoner har du for ditt arbeid i skolen?, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til Hvorfor vil jeg bli lærer og hva er min visjon i skolen?

  1. Godt formulerte tanker. Jeg ser såvel «hvorfor» du vil bli lærer som «hvordan» du har tenkt å realisere det du ønsker. Absolutt en god slagplan. På den annen side, som det heter på nynorsk: No battleplan ever survive contact with the enemy. Det som krystalliserer seg, for meg, når jeg leser fremtidsplanen din er «hvordan skal du få tid til det?». Når skal du sette strek for når spørsmålene fra elevene må ende? Har du virkelig tid, i en travel skolehverdag med x antall kunnskapsmål å nå, til å la elevene stille alle de spørsmålene de ønsker, eller må du, realistisk nok, sette en stopper for elevenes kunnskapstørst?

    Forøvrig kudos for å klare å formulere både ditt ønske om å bli lærer og hva din visjon er for skolen på såpass liten plass.

  2. Iselin Toft sier:

    Litt vanskelig å kommentere dette uten av det virker som om dette er noe eg MÅ gjøre og bare finne på noe. Men likte veldig godt de sitatene du har tatt med og måten du forklarte dem på. Du er flink til å formulere gode og konkrete setninger, noe jeg er veldig dårlig på. Dette gjør at jeg klarer å henge med gjennom hele teksten uten og falle av. Gode synspunkt og god tekst 🙂

Legg igjen en kommentar