Hva nå?

Fjoråret inneholdt mange utfordringer og frustrasjoner da jeg startet opp med videreutdanning i matematikk. Tiltross for dette, kjente jeg at lysten til å fortsette å studere var stor. Å utvide sine horisonter ser jeg er sundt også i godt voksen alder.

I og med at store deler av hverdagen min består av undervisning, måtte det bli et nettbasert studium. Etter en del søking på nettet kom jeg over skolebibliotek 1.

En gammel drøm om å jobbe på et bibliotek ble vekket til live.

Nå føler jeg meg privilegert som får starte opp som student på skolebibliotek 1 ved UIA.

Etter mange år som lærer, ser jeg hvor stor betydning lesing har for hvert enkelt barns utvikling. Det å se barn fordype seg i en bok er en sann glede. En utfordring er møtet med barna som ikke klarer å finne den riktige boka. Det er i hovedsak gutter som driver lite målbevisst rundt på skolebiblioteket for å finne den ene boka de vil lese. MYE tid går bort i leting blant hundrevis av andre bøker.

Selv om jeg alltid har hatt som ønske og intensjon å gi rom for å skape leseglede hos alle unge håpefulle, kan jeg ikke si at jeg har lykkes i det for alle elever.

Allerede så vidt inn i høstsemesteret ser jeg at det finnes enkle og gode veier for å vekke den gode leseopplevelsen hos enda flere barn.

Et annet gode med dette studiet er at jeg har fått lest mye mer barnelitteratur denne høsten, enn jeg har fått gjort gjennom mange år. Jeg har virkelig kost meg, humret, ledd og grøsset litt i møtet med barnelitteraturen. Nå har jeg gode bokanbefalinger å komme med til mine elever. Om utvalget på eget skolebibliotek ikke blir godt nok har vi heldigvis et rikt folkebibliotek til bruk for meg selv og mine elever.

Om jeg en gang i tiden får overta skolebiblioteksarbeidet ved skolen jeg jobber på, vet jeg at jobben jeg da kan gjøre er sammensatt, meningsfull og svært viktig.

Jeg tar med friskt mot fatt på dette studiet. Lysten til å lære mer er stor, og jeg ser at nytteverdien av mye av det jeg lærer kan anvendes rett inn i min lærerhverdag.

Foto: Anita S. Syvertsen

Et bredt spekter litteratur i bokhylla. Foto: Anita S. Syvertsen

 

 

2 tanker om “Hva nå?

  1. Så enig i det du skriver om at det alltid er viktig å utvide sine horisonter, og studier er jo en super måte å gjøre det på.
    Godt å høre at du har funnet et studie som både er interessant og nyttig for deg, blant annet med tanke på at det kan brukes i undervisning. Å lese er svært positivt for unges utvikling, og lesegleden kan jo som du skriver økes ved at en finner boktips til elever slik at lesegleden blir større for dem. Da er det også en fordel at en selv har lest og hatt glede av mange av bøkene en anbefaler.

  2. Det var fint å lese bloggen din. Jeg kjenner meg igjen i de elevene som ikke finner noe å lese, men som vi kan gi et lite tips bare vi blir spurt. Da er det greit å ha lest mye sjøl, slik som vi nå får gjøre i studiet.
    Veldig greit at du la en lenke direkte til folkebiblioteket! Jeg håper også å få overta (i alle fall litt) på skolebiblioteket etter hvert, og er enig at det kan bli en mangfoldig jobb. Har du noen gode tips til gutta som ikke finner noe? Jeg har elever som leser både norsk og engelsk, men jeg klarer nok ikke holde tritt med alt som er aktuelt til enhver tid.

Legg igjen en kommentar