Min pedagogiske plattform

1. Jeg har hatt lyst til å jobbe som lærer i flere år. Min motivasjon for dette er å kunne bidra positivt til barns faglige og sosiale utvikling. Jeg har et engasjement for flere ulike skolefag og vil gjerne forsøke å videreføre dette til elevene. Å forklare og tilrettelegge undervisningen på en forståelig og interessevekkende måte er mål jeg vil strekke meg mot i mitt arbeid som lærer.

Skolehverdagen er viktig for barn. Gjennom hele utdanningsløpet utvikler eleven synet på seg selv og egne evner. Ved å oppleve mestring og få en reell følelse av egenverdi kan barn utvikle seg til trygge voksenpersoner med et positivt syn på framtida. Speilingsteorien til Mead viser oss hvor viktig anerkjennende relasjoner er for mennesker. Jeg ønsker å bidra til at barn får tro på seg selv og egne evner, uansett faglige og sosiale forutsetninger.

Mine visjoner for arbeidet med barn og unge er altså å skape engasjement og forståelse for de ulike fagene. Tilpasset opplæring og vurdering for læring er områder som kan ha en betydelig innvirkning på barns læringsutbytte i skolen. Dermed vil dette være sider ved det didaktiske arbeidet jeg vil rette fokus på. Videre er det av største betydning at elevene trives på skolen og opplever hverdagen som trygg og meningsfull. Undervisningsplikten gjelder som kjent i Norges land i dag. Dermed må lærere arbeide jevnt og trutt for at skolen skal være fri for diskriminering, og for at det kontinuerlig siktes mot et åpent og inkluderende læringsmiljø. Dette arbeidet vil jeg gjerne være med på.