Hvorfor lærer?

Sjelden har en enkel oppgave bydd på så mye hodebry. «Jeg hadde aldri sett det for meg», «jeg elsker å jobbe med mennesker», «jeg vil se lyset i elevenes øyne», «jeg vil være en trygghet». Alle disse tankene har surret og gått mens jeg ønsket å være kreativ og komme med noe som ikke bare var en stor klisjé. Men jeg må bare innse at læreryrket for mange av oss er noe mye mer enn et yrke, det blir en livsstil og en tittel vi vil bære med oss i mange sosiale sammenhenger. Lærerrollen blir på ingen måte liggende på arbeidspulten til jeg møter opp neste dag.

I møte med dette yrket finnes det ikke rett og galt, det finnes ingen raske «quickfiksere». Jeg innser at dette er en av grunnene til at jeg vil bli lærer, nettopp det at jobben er så kompleks. Alltid vil jeg befinne meg i læringsprosesser, i nye klasser hvor man må opparbeide seg nye metoder, blant andre kollegaer hvor man må kommunisere annerledes, nye læreplaner og instrukser kommer fra Stortinget og dette gjør at jeg som lærer stadig må fornye meg. Skolen står også i brytningen mellom hjem og samfunnet, alt dette både utfordrer og trigger meg.

Jeg leser i LK06 om det integrerte mennesket, i skolen skal jeg blant annet ruste elevene mine til å gå inn i de voksnes verden, samtidig som jeg skal fremelske hver enkelt sitt særpreg og fremelske forskjellene dem imellom. Mitt fremtidige yrke er hardt arbeid, men jeg er overbevist om det å jobbe med ungdommer er det beste miljøet du kan sette deg selv i.

 

2 tanker om “Hvorfor lærer?

  1. Jeg liker det du skriver om at det å være lærer er mer enn bare et yrke. Jeg tror det ligger mye sannhet i dette. Du skriver også at det å være lærer er en kompleks oppgave. Jeg tror det er nettopp dette som gjør at læreryrket virker spennende og innbydende 🙂

  2. Du tar opp en sentral del av læreryrket her. Det er bra å se at du er forberedt på å gi hele deg, og ikke bare «08 – 16» deg. Dette tror jeg elevene dine kommer til å få glede av.
    Det er sant det du sier, læreryrket/skolen er stadig i bevegelse. Da er det viktig at vi som nye lærere kommer inn med endringsvilje, og er villige til å lytte til andre. Kanskje det finnes bedre metoder enn den vi vanligvis bruker, og er fornøyd med. Samtidig er vi noen ganger nødt til å stå på vårt, og ikke ta alt for «god fisk». Kanskje det er vi som kan lære våre kollegaer noen gode metoder, eller kanskje begge parter kan lære noe av hverandre. Din endringsvilje både til kollegaer, nye klasser, og læreplaner kommer nok til å gi både deg og dine elever utfordringer, men også nyttige verktøy.

Legg igjen en kommentar