Undervisningsopplegg

Grunnlaget for ei god undervisningsøkt starter ved at man bearbeider kompetansemålene i LK06 slik at de blir anvendelige i undervisningen. Spesielt i musikkfaget hvor vi ikke bruker lærebøker blir arbeidet med å legge årshjulet svært viktig og avgjørende. Ved å lage bolker hvor man fokuserer på ulike emner har jeg opplevelsen av at elevene sitter igjen med mest  etterpå.

Jeg tar her utgangspunkt i en musikktime på 6. trinn hvor elevene i hovedsak skal jobbe med gitarspilling. Helt konkret ville jeg laget et oppsett som ser ca. slik ut:

– Se en medley av «Pentatonix», da dette fenger elevene og det er mye som er interessant å snakke videre med dem om.

– Presentere mål: lære grepene A og D

– Gehørtrening, et ark med prikker på hvor elevene skal lytte etter hvilken rekkefølge jeg spiller.

– Jobbe konkret med både fingerspill og rytme. Deretter spille en sang hvor grepene A og D blir brukt.

– Praktisk dramalek til slutt.

Jeg har et slags elsk/hat forhold til musikkfaget i skolen. Det er vanvittig gøy å se elevene være aktive og «blomstre», samtidig som undervisningen kan være vanskelig å strukturere slik at øktene blir effektive og matnyttige. Når jeg skal undervise 25 elever i gitar sier det seg selv at jeg ikke har mulighet til å hjelpe hver enkelt elev. Noen elever er flinkere til å øve selv, mens andre gir opp etter fem minutt.

Derfor ønsker jeg å variere undervisningen slik at de fleste henger med, men at rammen rundt timen er kjent og at elevene blir vant til hvordan mine timer fungerer. Dette skaper trygghet og et mye bedre læringsmiljø.

Dette er nøkkelen til ei god økt, klassens læringsmiljø. Dette vil jeg ha hovedfokus på, å skape rom for læring og et miljø hvor det er okei å være seg selv. På Udir.no har de fire hovedpunkter som er viktig med tanke på læringsmiljø, det er klasseledelse, relasjoner, hjem-skole samarbeid og organisasjon og ledelse. Dette vil jeg strekke meg etter. Les mer her: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Klasseledelse/Sider/Modell-for-praktisk-utviklingsarbeid/

2 tanker om “Undervisningsopplegg

  1. Spennende og gøy opplegg Ann-Helene. Jeg synes det er bra at du ser på forutsetningene og rammene rundt en musikktime, og ser de begrensninger som er tilstede. På den måten tror jeg du får gjort det meste og beste ut av hver musikktime.

  2. Jeg kan forstå at det kan være utfordrende å gi hver enkelt elev det de trenger i et slikt fag når man er alene, det er jo egentlig ganske utfordrende i de fleste fag. Men det virker som at du gjennom variert undervisning i trygge rammer har en god oppskrift på å «fange» mange elever.

Legg igjen en kommentar