Den profesjonelle lærer

Læreryrket er et yrke som opptar befolkningen, alle har vært i skolesystemet og har derfor erfaringer med ulike lærere, både på godt og vondt. Dette gjør at man som lærer har mange øyne rettet mot seg, foreldre, besteforeldre, naboer osv. Går du på butikken etter skoleslutt vil du for de du møter der fremdeles være lærer, derfor er det noe mer enn et yrke man kommer og går til. Samtidig er det et stort politisk press på lærere, både ved kommunevalget og stortingsvalget er skolepolitikken noe av det som debatteres mest rundt. Heller ikke den fjerde statsmakt, mediene, er sene om å dele meninger om skolen.

Dette ytre presset fra både omgivelsene og myndighetene gjør at det er viktig å ruste seg som lærer, å finne ut hva som er forventet, påkrevd og viktig. Mange meninger vil komme min vei, og i møte med disse trenger jeg å ha den ballasten som gjør at jeg kan ta verdifulle og viktige avgjørelser. Den profesjonelle lærer forholder seg til det som kreves i yrket, samtidig som han/hun tar valg ut i fra dette som kommer elevene til gode. Jeg er gitt en autonomi som må utnyttes, og det handlingsrommet jeg har ønsker jeg å utnytte til det beste for fellesskapet(Elstad og Helstad, s.22).

Den profesjonelle lærer handler på grunnlag av det mandatet som er gitt oss, lytter til menneskers meninger og tanker, og handler ut i fra dette. Det er nødvendig at jeg som lærer er stødig og våger å ta avgjørelser som ikke tilfredsstiller alle, men som jeg fremdeles mener er riktig(med støtte av ledelsen). Jeg ønsker å være en profesjonell lærer som tar viktige og riktige valg i møte med mine elever.

Legg igjen en kommentar