Jeg tok meg en runde og leste på andre blogger før jeg satte meg ned for å skrive. Og jeg så at svært mange som svarte på denne oppgaven begynte med å fortelle hvor glade de er i bøker og lesing. Det var noe som resonerte hos meg, for jeg bruker mye tid på bøker. Jeg leste mye da jeg var liten, og jeg leser mye i dag. Fra jeg var barn var bøker for meg som eventyr en kunne flytte inn i og leve i den stunden man leste. Etterhvert utviklet jeg en forkjærlighet for fantasy, nettopp på grunn av dette. Fantasy (som også dekker sci-fi) er kanskje den sjangeren som tilbyr den største virkelighetsflukten. Samtidig er jeg glad i «vanlige» romaner, tegneserier og krim. Jeg leser mye i løpet av et år, og gjerne både barnebøker og ungdomsbøker. Jeg føler ungdomsbøker også kan gi noe til voksne og barnebøker kan være virkelig morsomme å lese.
Jeg skriver bokblogg og må selvfølgelig lese de bøkene jeg skal skrive om. Bloggen har dessverre lidd under studiene, og jeg har ikke vært så aktiv den tiden jeg har studert. Men noe får jeg skrevet. Jeg er opptatt av å spre leseglede og inspirere til leselyst. Og det føler jeg at jeg får gjort gjennom bloggingen. Det vil si at det er et verktøy jeg kan bruke både privat og på jobb. Jeg deltar både på Bokelskere.no og Goodreads. Begge er onlinesamfunn der man kan snakke om bøker. Hvis du ikke er med anbefaler jeg Bokelskere, som er den norske varianten. Det er utrolig praktisk for arbeidet på biblioteket å legge inn alle bøkene man har lest der, da finner man fort frem til titler og forfattere man glemmer i farten når man skal anbefale bøker.
Som voksen begynte jeg å jobbe på Hå folkebibliotek. Der var jeg først noen år på et kombinasjonsbibliotek, før jeg begynte å jobbe på hovedbiblioteket og hadde en dag i uken på et skolebibliotek. Kombinasjonsbiblioteket ligger på en barneskole og er både skolebibliotek og folkebibliotek. Vi følte at vi virkelig fikk til den delingen. Det er ansatt en skolebibliotekar i 100%, samtidig som folkebibliotekdelen har en 100% stilling. Den siste er delt på to personer. Jeg jobbet for det meste 30-50%. I løpet av skoledagen var det barn i biblioteket stort sett hele tiden. De hadde lesetimer eller skulle finne bøker til prosjekter, men de kom også på besøk i friminuttene. Biblioteket er rikt på bøker, og er ganske nytt. Så både lokalet og samlingen var tilpasset skolen. I en del av rommet var det også bøker for voksne. Men det hendte ofte barna lånte faktabøker fra den delen og.
I 2015 flyttet vi til Flekkefjord og her var det ikke noen ledige jobber på biblioteket. Hverken på hovedbiblioteket eller et av skolebibliotekene. Så da tenkte jeg at jeg måtte prøve å få en utdannelse som hadde med bøker å gjøre. Tidligere har jeg bare tatt deler av første året av bibliotekhøgskolen ved OsloMet. Så først tok jeg ett år med litteratur ved Universitetet i Sør-Øst Norge samtidig med utdannelse i bokbransje og forlagsvirksomhet ved Fagskolen for bokbransjen i Oslo. Jeg hadde en ekstrajobb på Ark i Flekkefjord og det var spennende å lære mer om hvordan bokhandler og forlag drives. Samtidig som vi hadde regnskap, jus og markedsføring for bokhandler. Men, etterhvert som jeg jobbet på Ark var det en ting som stod stadig klarere for meg. Jeg elsker å anbefale bøker og snakke med andre om bøker, og jeg likte ikke at jeg måtte ta betaling for bøkene jeg anbefalte som kundene ville ha. Også det at jeg ikke kunne anbefale eldre bøker var irriterende. I bokhandler (som i alle kjedebutikkene) blir du målt på det du selger og du har visse produkt du skal prøve å selge til alle. Dette var ikke helt meg.
For å gjøre noe med denne situasjonen fant jeg ut at jeg ville søke på skolebibliotekkunnskap for å få et bedre grunnlag for å søke på jobber på biblioteket. Jeg er en bibliotekperson, hvis det er noe som heter det. Det vil si at jeg er virkelig glad i å jobbe på biblioteket. Der får jeg fritt anbefale bøker og snakke med andre om bøker, samtidig som jeg kan inspirere til lesing. Det er vel det siste jeg brenner mest for. Å skape leseglede både hos voksne og barn ved å finne rett bok til rett person. På hovedbiblioteket hadde jeg bokkafè en gang i måneden. Da serverte jeg kake og kaffe samtidig som jeg hadde en utvalgt mengde bøker jeg fortalte om. Dette var både populært, og gøy for meg.
Jeg håper studiet i skolebibliotekkunnskap skal gi meg det grunnlaget jeg trenger for å få jobb på biblioteket. Jeg er ikke så opptatt av om det er folkebibliotek eller skolebibliotek. Begge steder kan man jobbe med barn og barns lesing. Jeg er ferdig med skolebibliotekkunnskap 2 og litteraturundervisningen det året. Nå ser jeg frem til å lære mer om katalogisering og klassifikasjon, selv om jeg har prøvd begge deler i jobben jeg hadde. Kombinasjonen av erfaring og ny læring tror jeg blir bra.
Alltid kjekt å høre andre sine grunner til å ta faget! Jeg syntes du har et godt innlegg, greie størrelser på avsnittene. Veldig fint med de siste setningene om bildene og hvor du har funnet de. De var og veldig visuelt inspirerende med denne teksten.
Hei hei!
Jeg kjenner meg utrolig godt igjen i det med å elske å anbefale, og egentlig «selge» bøker, men liker best at folk ikke må betale for dem… Da står jo både vi og kundene/lånerne mer fritt i å ta med seg bøkene hjem!
Også det med å kunne anbefale eldre litteratur, og inspirere til leseglede er kjekt.
Personlig synes jeg det ble litt mye personlig (!) her, med ulike deltidsjobber og andre fag du har tatt. Men – så er det jo likevel relevant for veivalget og oppgaven. Avsnittet om hvordan du jobbet i kombinasjonsbiblioteket ville jeg kanskje kuttet, det handlet mer om den andre oppgaven vi kunne velge.
Tipper bloggen din kommer til å blomstre heller enn å lide, på grunn av disse kjekke studiene etterhvert!
Hilsen Ingrid, et annet biblioteksmenneske
Hei, Astrid!
Fint innlegg. Det er personlig, og kanskje nettopp derfor blir jeg som leser intertessert. I en blogg-sammenheng synes jeg det er passende med et slikt personlig grep, og det kan også være springbrett for mer allmenne refleksjoner som også gjelder andre.
Jeg merker meg problemene knytta til de store bokhandelkjedene som stiller økonomiske krav og ønsker å styre hva det skal satses på. Det er synd hvis kreativitet og formidlingsglede i bokhandlerleddet ødelegges av dette.
Uansett: som så mange av dine medstudenter har du en formidlingsglede, og ønsker å være med å bygge opp leseglede og veilede elever slik at de finner bøker som appellerer til dem. Jeg krysser fingrene for at du får en mulighet til å gjøre det du ønsker deg og at studiet her kan hjelpe deg med det.
Bildene fungerer godt i sammenhengen, synes jeg, og det gjør også lenkene.
Hilsen Svein Slettan