Norskfagets betydning for «bærekraftig utvikling»

Bærekraftig utvikling er et populært begrep. Gro Harlem Brundtland introduserte begrepet for det norske folk i 1987 da hun jobbet i verdenskommisjonen for miljø og utvikling. Siden da har begrepet blitt mer og mer brukt og årets valgkamp er intet unntak. Alle partiene ville jobbe for en bærekraftig utvikling og dette er noe som angår og engasjerer mange i dag. De fleste vil nok nikke anerkjennende til at dette blir en del av norskfagets læringsmål. Bærekraftig utvikling er jo viktig. Hva tror jeg som kommende norsklærer? Er dette en mulighet, en brobygger mellom fag, engasjerende, en real gave, eller er det en slitsom utfordring – en klam hånd som legger seg over alt det andre en skal rekke å undervise i norskfaget?

Det er mye en skal rekke i norskfaget. Likevel tror jeg det er riktig at norskfaget også skal undervise om dette temaet. I stedet for å ta en ting av gangen kan en slå flere fluer i en smekk. En får jobbet med ulike tekster og kan da jobbe med ulike lesestrategier. Når en samarbeider med andre fag, kan en til og med få de andre lærerne til å gjøre det samme, og en får da gjort mer enn ellers for alle lærerne jobber også med dine mål. Det blir en fordel for elevene å jobbe godt i norsktimene, for tekstene vi jobber med skulle de uansett ha lest i andre fag. Når ett fag hjelper en til å få bedre karakter i et annet fag, blir en takknemlig og motivert.

Kildekritikk er ytterst viktig i dette temaet, for det er mange stemmer som ønsker å si hva som er bærekraftig og ikke. En får mulighet til å lære elevene å finne ut av hvilke kilder en kan stole på og ikke. Globalskole.no lager undervisningsopplegg som er tverrfaglige om dette temaet. Et viktig budskap de har, er at media ofte skriver om de negative nyhetene, mens de gode nyhetene hører vi ikke så mye om. Det går derfor bedre med verden enn vi tror. (Globalskolen 2021) En kan også lære elevene at bærekraft handler om mer enn vindmøller. FN`s side om temaet slår fast at klima og miljø, økonomi og sosiale forhold alle er en viktig del av bærekraftig utvikling. (Sporstøl 2021)

Bærekraftig utvikling er engasjerende. Selv blir jeg veldig engasjert, for det angår så mange sider av våre liv. Dette engasjementet ønsker jeg å ha med i norsktimene. Jeg tenker temaet gir meg mulighet til å se hele verden, hele mennesket, alle fagene, hvordan alt henger sammen. Det er litt kunstig hvordan fagene er delt opp i skolen, som om de ikke angikk hverandre. Dette temaet viser elevene at alt henger sammen og alle fagene har sin viktige oppgave. Mat og helse viser hvordan temaet angår våre måltid og helse, samfunnsfag hvordan samfunnet påvirker oss og vi samfunnet, naturfag hvordan naturen henger sammen og hvordan vi i praksis skal løse problemer, som global oppvarming. Hva med norsk? Norsk er faget der elevene lærer å tolke, forstå, innhente riktig informasjon og som gir de en stemme. Leserinnlegg, dikt, reklame, tale. Formene er mange, og de kan brukes som et middel for at våre elever får vist hva de kan nå og at de i fremtiden skal ha ulike verktøy for å kjempe for bærekraftig utvikling.

Kildehenvisning:

Sporstøl, E. (2021, 4. oktober). Bærekraftig utvikling. FN-sambandet. https://www.fn.no/tema/fattigdom/baerekraftig-utvikling

Nord/sør biblioteket (2021, 4. oktober). Verden går bedre enn du tror. Global skole. https://www.globalskole.no/tema/barekraftig-utvikling/klasse810/?id=2922