Jeg har en måte å undervise på som jeg ALLTID velger flest ganger iløpet av en praksisperiode. Den metoden er jeg trygg på, den er relativt kjedelig å utføre og mange ganger tror jeg elevene er en stor smule lei av den formen å legge opp en time på. Denne formen dreier seg om at jeg som lærer presenterer emnet først og forteller mine forventninger til elevene etter endt økt. Når jeg har hatt tavleundervisning om emnet, jobber elevene med oppgaver knyttet til emnet, og vi avslutter med en oppsummering av timens mål.
Eks. på dette ift. en naturfagstime på 3.trinn, om for eksempel vårt solsystem;
- Jeg introduserer tema og timens mål.
- Hva vet elevene om tema fra før (lage tankekart på tavla)
- Jeg underviser og indoktrinerer;)
- Elevene får i oppgave å skrive ned planetenes rekkefølge fra sola og utover+tegne/fargelegge solsystemet vårt
- Oppsummering og repetisjon av timens mål.
Denne form for undervisning er på mange måter en fin måte å undervise på, men jeg skulle så gjerne ønske at UIA var god på å gi konkrete tips på ulike undervisningsmåter. I de ulike praksisperiodene har jeg ofte ytret ønske om å bli utfordret på nye måter å legge opp undervisning på, men dette har ikke akkurat skjedd. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg har mye ansvar for å lære om dette selv… Men jeg opplever ofte at vi som studenter får høre at f.eks tilpasset opplæring kan være å variere undervisningen sin…men hvorfor får vi fryktelig sjelden høre konkrete eksempler på hvordan vi faktisk kan gjøre dette? Her har UIA en jobb å gjøre mener jeg…i hvert fall med tanke på måten samtlige lærere foreleser på…jeg mener, alle kan lese opp fra en PowerPoint og snakke litt rundt det!