Kreativt undervisningsopplegg

Når jeg planlegger et undervisningsopplegg er det viktig for meg som lærer å tenke nøye gjennom opplegget slik at det på best mulig måte favner alle elevene. Jeg setter planene mine inn i skjema; hva, hvordan og hvorfor, slik at jeg på papiret har en tanke bak opplegget. Samtidig syns jeg det er viktig og utfordre elevene slik at de er med på noe som også går litt ut over deres komfortsone, dermed vil de bli tryggere og tryggere for hver gang.

Siden jeg har fordypning i norskfaget vil jeg bygge på et kreativt undervisningsopplegg i en norsktime.

I LK 06 står det som muntlig mål i norskfaget etter 5-7. trinn at elevene skal kunne: «presentere et fagstoff muntlig med mottakerbevissthet med eller uten hjelpemidler». (Kunnskapsløftet).

Det er ikke alle elever som er like glad i å stå foran klassen å fremføre, men jeg mener det er en viktig øvelse som de vil kunne bygge på seinere i livet.

I mitt undervisningsopplegg skal klassen deles inn i 4 grupper. Hver gruppe får et eventyr hver, som de skal lese gjennom. Når de har lest gjennom eventyret skal de legge det bort og fortelle muntlig til hverandre på gruppa hva de husker. Deretter skal de tegne de elementene i eventyret som gruppa mener er viktigst, på en stor plakat. Etter dette arbeidet skal de fremføre eventyret for klassen etterpå. Da er det viktig at gruppen har fordelt oppgavene og er blitt enige om hvem som skal si hva. Dette vil være en god øvelse for å vise lærer og medelever hva elevene har fått med seg.

2 tanker om “Kreativt undervisningsopplegg

  1. Du viser at du er gjennomtenkt når du skriverom ditt undervisningsopplegg. Spesielt viktig tror jeg det er at du legger opp til undervisning som skal «treffe» alle elever. Jeg liker måten du bruker eventyr påi undervisningen. Her ligger det mange muligheter, og du kan legge opp til ulike typer arbeid med eventyr etter klassens behov. Kjempe gøy at elevene ender opp med et ferdig produkt etter endt undervisning. Dette tror jeg er stas og veldig motiverende! 😉

  2. For å kunne ha en god undervisningsøkt er det viktig med planlegging. Planlegging er alt! Jeg er helt enig i at elevene må få øvelse i å fremføre – selv om det alltid vil være noen som ikke vil. Ved å la dem presentere for en liten samarbeidsgruppe først blir elevene tryggere, og ved å la dem vise til plakaten under selve fremføringen har de noe å støtte seg på. Supert opplegg! Her trenger heller ikke hver elev si like mye så da blir det jo tilpasset hver enkelt også. Du er så god altså!

Legg igjen en kommentar