Norskfaget og morsmålets betydning for «kultur og samfunn» i et ungdomsperspektiv

Litteraturen skaper rom og åpner opp for opplevelser, kultur og samfunnsforståelse. Å gi elevene rom for å lese – tid til å lese – rom for å forsvinne inn i litteraturen, gir elevene en økt forståelse for seg selv, samfunnet og kulturen vi lever i. De får oppleve ulike samfunn og kulturer, ulike personer og skjebner – det er noe av det norskfaget kan bidra med.

I boka «Inn i teksten – ut i livet» blir dette omtalt. Både det praktiske i klasserommet og videre ut i samfunnet. I kapittel 10 – gode allianser – å lese for livet, trekkes tråden fra L06 videre til skolebiblioteket og folkebiblioteket. Der kommer det fram at tilgang på litteratur er viktig, at det å skape rammene er viktig. Ofte ser vi dessverre at bibliotekene blir nedprioritert når det kommer til budsjett. Alle er enige i at det å lese er viktig, men ikke ofte får dette positive økonomiske konsekvenser ute i kommune Norge.

Hvordan skaper vi så leselyst hos elevene? Aksjon TXT er en mulighet. Her presenteres ny litteratur, og elevene får en smakebit på hva som kommer denne bokhøsten. Da er det viktig at skolebiblioteket og folkebiblioteket følger opp med å bestille inn de bøkene som blir presentert her.

Denne høsten kom det to utdrag som fenget elevene. Det var Arne Svingen sin bok (Primitive pungdyr) om Dick og hans fjortis tilværelse, og Jon Ewo sin bok (1957) om Norge i 1957 og hvordan livet ville være om Hitler hadde vunnet krigen. Begge bøkene gir et godt bilde av hvordan det er å vokse opp. Boka 1957 gjør også historieundervisningen et annet perspektiv. Det er nå kamp om disse bøkene på biblioteket.

Mange elever kommer «leselei» fra barnetrinnet over til ungdomstrinnet. De har les mye før de kommer i 8. klasse, og en del opplever lesingen som lite givende. Hva gjør vi med dem? Ofte er det slik at litteraturen ikke treffer dem, at den enten er for barnslig eller for rettet mot voksne. Dette har det blitt en endring på. Nå skrives det mer og mer direkte rettet mot ungdom – litteratur som tar opp deres liv, deres samfunnsforståelse og deres kultur. Dette fører til at det i perioder er en kamp om å få låne akkurat DEN boka på biblioteket.

Det er ikke alle bøker som klarer å ta opp kampen om oppmerksomheten til elevene på ungdomstrinnet i kamp med spill og realityserier. Arne Svingen klarer dette i år med boken «Primitive pungdyr», om Dick og hans fjortistilværelse. Da er det viktig at nettopp denne boka kommer i hyllene på skolebibliotek og folkebibliotek!

Kilder:

«TIDSINNSTILT» AKSJON tXt 2015 fra Foreningen !Les

«Inn i teksten – ut i livet», av Marianne Lillesvangstu, Elise Seip Tønnesen med fler, Fagbokforlaget. kapittel 10