Den profesjonelle lærer

Å fremstå som en profesjonell lærer kan foregå på mange ulike måter. Det å kunne fremstå som en god rollemodell, samarbeid og skape gode relasjoner er noe jeg ser på som viktigst. Skape positive og gode relasjoner, ikke bare med elever, men også  kollegaer, foresatte og foreldre. Det å kunne skape et godt og trykt samarbeid med kollegaer og foresatte hjemme, det å kunne gi foreldre og foresatte en oversikt eller plan på hva som skjer i skolehverdagen og ha en god dialog her tror jeg vil bidra til at jeg fremstår som en profesjonell lærer.
Jeg ønsker å være en veileder, kunnskapsformidler og en omsorgsperson for elevene, og at vi sammen skal gjøre det best mulig.
Det at man som lærer er en slags rollemodell for elevene våre er viktig å være obs på. Det at man setter tydelige krav og forventninger, forholder seg til struktur og regler for å vise elevene hva som er rett og galt.

Det å også kunne hjelpe og veilede elevene mot deres evner og forutsetninger er også en viktig oppgave som jeg, som profesjonell lærer står ovenfor. Jeg skal kunne veilede elevene mot kompetansemålene i de ulike fagene og gi dem den tilpassede opplæringen de trenger (opplæringsloven § 1-3). Jeg som lærer skal forholde meg til den nasjonale læreplanen, og skal sitte med all den kunnskapen det forventes at jeg har.

Én tanke om “Den profesjonelle lærer

  1. Her har du mange reflekterte tanker om det å fremstå som en profesjonell lærer Camilla. Jeg tror at nøkkelen til å kunne bli både en kunnskapsformidler, veileder og omsorgsperson nettopp ligger i gode relasjoner. Ved å være en rollemodell, kunne samarbeide og møte andre der de er (elever, foreldre og kollegaer) vil du være på god vei mot både gode relasjoner og dine mål 🙂

Legg igjen en kommentar