Her er mine tanker om hvordan jeg ville lagt et godt undervisningsopplegg. Jeg har valgt å ta for meg en kroppsøvingstime.
I forkant av timen vil jeg planlegge ut fra didaktikkens hva, hvordan og hvorfor. Undervisningsprinsippet KAMPVISE er også noe jeg også pleier ta i betraktning når jeg planlegger for å oppnå en best mulig undervisningsøkt og for at elevene skal sitte igjen med mest mulig.
Til å starte med ville jeg funnet et kompetansemål i LK06, og deretter utarbeidet et konkret læringsmål for timen, og hvordan dette skal vurderes.
Kompetansemålet jeg har valgt til dette undervisningsopplegget er:
”symje på magen og på ryggen og dukke”. (Udir, 2012)
I starten av timen starter jeg med å ta navneopprop. Det for å sørge for at alle elevene blir sett, og for at jeg skal få en oversikt over hvem som er til stedet. Deretter presenterer jeg målet for timen, og hva som skal skje for at elevene skal nå dette målet. Siden målet for timen her er at flest mulig elever skal få en smakebit på det å lære seg å svømme, ville jeg sørget for at jeg kunne være i vannet sammen med elevene. Dette ville jeg gjort fordi det da er lettere og vise elevene ulike øvelser, og deretter kunne hjelpe og veilede dem på en bedre måte enn hva jeg hadde fått til ved å stå på land.
Svømming er en idrett mange elever synes er vanskelig og kanskje fort finner litt demotiverende. For å opprettholde elevens motivasjon er det derfor viktig å tenke aktivisering og variasjon. Faktorer som konkretisering, individualisering og progresjon spiller viktige roller for at elevene skal forstå, lære og prestere i svømming.
Litteraturliste:
Lund, H. (2012). Læreplan i kroppsøving – kompetansemål. Hentet 25.03.2015 fra http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=583858936
Hei, Camilla! Du skisserer et undervisningsopplegg med et klart formål og med en god innledning. Det at du roper opp elevenes navn bidrar, som du sier, til at elevene føler seg sett. Du knytter din undervisning til LK06 og viser med dette en profesjonalitet. Å forklare for elevene hva som skal til for å oppnå målet er svært klokt! Du forankrer din planlegging i didaktikkens spørsmål om hva, hvordan og hvorfor, i tillegg til din refleksjon tilknyttet KAMPVISE. Det at du forhånd er klar over utfordringer du kan møte, gjør at du utøver planlagt form for læringsledelse. Hvordan ønsker du å vurdere måloppnåelsen til elevene i denne økten?
Flott og gjennomtenkt kroppsøvingstime Camilla. Du nevner at svømming er en idrett som mange elever kanskje finner demotiverende. Jeg liker at du tenker gjennom hvorfor mange elever kanskje synes det. Det viser at du er en reflektert kroppsøvingslærer som har lyst til å møte elevene og legge til rette for motiverende økter. Dette vil nok gi mange elever en bedre opplevelse av svømmeundervisningen 🙂
Så fint å lese at du på forhånd ser hvilke problemer som kan oppstå i timen. Jeg tror det gjør undervisningen super når du på den måten unngår de største problemene. Skolen trenger flere gode svømmelærere som deg!