Animasjoner - hva, hvorfor og hvordan? | Animasjoner og matematikk | Prosjektets animasjoner | Mine interaktive matematiske animasjoner
De fleste animasjoner er bygget opp fra scratch.
Noen er bygget videre på andres åpne scripter. Disse har jeg angitt under
Referanser
Animasjoner til følgende emner:
Pythagoras - Areal - Omkrets - Gylden snitt -
Desimaltall - Tallets standardform - Mer om tall -
Sannsynlighet - Funksjoner - Diverse
Pythagoras - katetsetningen. Undersøk Pythagoras-formelen.
Se også noen variasjoner av samme animasjon.
Arealformel for trekanter - Noen interaktive illustrasjoner
Trekant-brette . Trekant-dreie
Parallellogram .
Drakefirkant . Trapes-dreie (2005). Trapes-brette
Firkant-Quiz - Figurenes egenskaper og areal
Firkant-Quiz: The World of Squares - Rectangles - Quadrangles Quiz
Måling med linjal (og beregning)
[Animasjonen er mest en utprøving av kombinasjonen rotation og drag. ]
Den tyske psykologen og fysikeren Gustav Fechner (1801-87) foretok i 1876 et forsøk hvor 592 personer skulle bedømme 10 rektangler etter deres estetiske verdi. De fikk
spørsmål om hvilken rektangel de syntes var penest. Resultatet viste en klar preferanse for "det gyldne rektangel". - Men test selv!
Finn rektangel i gylden
snitt . Vedlegg
Desimaltall på tallinjen - velg 4 vanskelighetsgrader - test 1+2
Enkeltvis: tallinje - velg 4 vanskelighetsgrader . test 1 . test 2 . Med quiz (uferdig)
Store og små tall i standardform
Tallgalleri
Tallquiz . Tallbok
Regne om fra/til standardform med "kalkulator":
Fra vanlig form til standardform . Fra standardform til vanlig form
Regne om fra/til standardform "for hånd" (demo):
Store tall til standardform . Små tall til standardform
Enkel kalkulator . Regnetrening RaDiKoDiNi (2005)
Temperaturkurve (oversatt)
Tegne grafer og sammenlign (oversatt)
Tegne grafer for hånd (oversatt)
To funksjoner grafisk, finn skjæringspunkter (norsk opphav, tilpasset)
Enkelt puslespill (2005): Sett sammen ruter til et kvadrat
Tangram (2005): Tangram
Kuler-problemet (2005): Kuler. Velg antall kuler og vektinformasjon. Om kulerproblemet.
Vinkelsum (2005): Vinkelsum i trekant
3D (2005): Rettvinklede prismer
Tallfølger og tallinjen (oversatt)
De fleste animasjoner er bygget opp fra scratch. Noen er bygget videre på andres åpne scripter. Referanser til kilder er angitt her:
Regne om fra/til standardform | Deler av skriptet er fra Robert Penner. Bygger på to funksjoner: formatDecimals() og toScientific(). Se diskusjon på nyhetsgruppen: http://www.actionscript.org/forums/showthread.php3?t=1596 Skriptet er skrevet mye om for å få det stabilt. |
Desimaltall på tallinjen | Symbol med hoppende punkt bygger på tutorial for "snap to point slider". http://www.flashkit.com/downloads/movies/zip/3717/Snap%20to%20Point%20Slider.zip |
Kalkulator | Bygger på: http://www.flashkit.com/downloads/movies/zip/155/A%20Calculator.zip. Har endret scriptet, slik at en kan skrive inn og regne med negative tall. Også layout er noe endret. |
Rettvinklede prismer | Giedrius B.s animasjon "3d multangular shape" er oversatt til norsk og layout er endret: http://www.flashkit.com/downloads/movies/zip/10528/3d%20multangular%20shape.zip |
RaDiKoNiKi | Kumar K.s animasjon "Magical Mathematics" er oversatt til norsk og layout er endret: http://www.flashkit.com/downloads/movies/zip/6128/Magical%20Mathematics.zip |
Omkrets - Måling med linjal | Idé og layout: Linjalfiguren og oppgaver er etterlignet, men tegnet selv. Sammenlign http://www.coppschool.lancsngfl.ac.uk/blackbar.htm?/Classwork/Classwork/Class3/maths/measures.htm. Script: Mitt skript som bygger på komponenten "drag & rotate", hentet fra ww.flashcomponents.net/components/sources/eitan_drag&rotate.mxp. Tilføyet egne animasjoner av omkrets (rektangel, sirkel). |
Sett sammen ruter | Oversatt og endret på layout og funksjonalitet. "Magical Mathematics" - http://www.flashkit.com/movies/Games/Full_Game_Source/Magical_-Kumar_K-6128/index.php |
Tangram | Oversatt og endret på layout og funksjonalitet. http://www.flashkit.com/movies/Games/Tangram-Ilclio_-6471/. |
Kulerproblem | Idé og layout bygger på Sureshs animasjon: "Simple mind twisting game", http://www.flashkit.com/downloads/movies/zip/9597/simple%20mind%20twisting%20game.zip, men den er fullstendig omarbeidet, og det tilføyet mye ny funksjonalitet. - Det er mest bare bakgrunnen og de to vektskålene som er beholdt med noen mindre endringer, samt en del av scriptingen rundt selve plassering på vektskålen. Kulene har nå rett størrelse når de settes tilbake på bordet. Vektskålene er hengt opp i vektstangen og beveger seg naturlig opp og ned og til venstre og høyre i forhold til kulenes vekt. I Sureshs animasjon er kule 8 alltid den lette. I min animasjon er det randomisert hvilken kule som skal være spesiell. En kan velge om den skal være random lettere eller tyngre, eller om det skal være gitt at den er lettere eller tyngre. En kan også velge antall kuler fra 1 til 12. Animasjonen teller antall forsøk. Det er tilføyet animasjon med interaktive merkelapper. |
Temperaturkurve | Oversatt til norsk med vennlig tillatelse av Franz Embacher, Petra Oberhuemer, mathe-online.at. Se referansen i Om... på HTML-siden. |
Tegne grafer og sammenlign | |
Tegne grafer for hånd | |
Tallfølger og tallinjen |