Hva er en god animasjon? Vurderingskriterier for animasjoner

Animasjoner - hva, hvorfor og hvordan? | Animasjoner og læring | Hva er en god animasjon?

Med tanke på bruk av animasjoner i lærings- og undervisningssammenheng, er vi interesserte i å finne kriterier for hva som utgjør en "god animasjon".

En animasjons standard

Om en vil bruke en ferdig animasjon i læringssammenheng eller selv vil utvikle en animasjon som et læremiddel, bør en stille seg en del kritiske spørsmål angående interaktiv, didaktisk og programteknisk standard.

Interaktiv standard

Figur: Denne lille animasjonen belyser et enkelt poeng. Brukeren kan stanse den.

Forskning viser at læringseffekten kan være avhengig av om, og i hvilken grad, applikasjonen tilbyr ”interaktivitet”. En bør være oppmerksom på at klassifisering "interaktiv animasjon" ikke gir noen indikasjon for graden av interaktivitet. En bør utdype mer hva interaktiviteten består i. Mens noe bevegelig grafikk kun kan spilles av som film, tillater andre animasjoner brukeren å styre framføringen eller å velge ut deler som en vil undersøke nærmere. Noen applikasjoner tilbyr spørsmål og/eller tips, og atter andre lar brukeren innstille diverse parametere og velge ulike settinger. Animasjoner, applets o.l kan altså gi mulighet for mer eller mindre fri visning og tillate eller utfordre til ulik grad av eksperimentering.

Didaktisk standard

Programteknisk standard

Vurderingskriterier for en god animasjon

Når en ønsker å vurdere et elektronisk læremiddel, kan en ikke ty til ett fullstendig sett med vurderingskriterier og evalueringsformer. Det finnes derimot ulike sett for evaluering alt etter behov og forutsetninger. Disse er også nyttig å kjenne til når en ser etter kriterier for å kunne vurdere en animasjon i en pedagogisk sammenheng.

Først et generelt kriteriesett

Mål- og behovsanalyse
Metode og pedagogikk
Brukergrensesnitt og design

Hva kan en lære av animasjonen?

Som ved valg av andre elektroniske læremidler må læreren vurdere hva animasjonen kan brukes til, både når det gjelder hvilke læringsmål en skal arbeide mot, og hvilket innhold en skal arbeide med.

Det kan være aktuelt å stille f.eks. følgende spørsmål i forbindelse med en aktuell animasjon:

Sml. veiledning til L97, http://www2.skolenettet.no/html/veil/it/it35.html

MAKVISE

Med pedagogisk forankring i konstruktivisme er MAKVISE-modellen et sett av velbrukte kriterier som kan legges til grunn for de valgene en lærer tar i planleggingen av undervisningen. MAKVISE-variablene er: motivasjon - aktivitet - konkretisering - variasjon - individualisering - samarbeid - evaluering. Det kan stilles to sentrale spørsmål til bruk av animasjoner i undervisningssituasjoner: Styrker animasjonen MAKVISE-variablene? Hvordan bør animasjonen tilrettelegges for å styrke de aktuelle MAKVISE-variablene?

ACTIONS

Tony Bates ACTIONS-modell for vurdering av et elektronisk læringsmiljø er fokusert mot læringsmediet. Modellen brukes til å vurdere valg av læringsmedium tilpasset ulike læringssituasjoner. Vi kan bruke den til å vurdere en konkret animasjonsbruk i pedagogisk sammenheng. Konteksten vil være av største viktighet. Står animasjonen alene, eller blir den brukt for å støtte opp under tekst eller tale?

Modell for vurdering av multimedia

For interaktive animasjoner, kan Reeves og Harmons modell for vurdering av multimedia programvare brukes. Vi velger her ut 8 av 14 dimensjoner, nemlig de pedagogiske dimensjonene knyttet til læremidler, og anvender dem på animasjoner. (http://www.educationau.edu.au/archives/cp/reeves.htm)

Du kan se på modellen (særlig fig.6-14) og erstatte ordet "CBE" (computer-based education) med "animasjon". Alle dimensjonene er representert med hver sin akse med to ytterpunkter (diktomier). Ved vurdering av en konkret animasjon, kan en plassere den et sted mellom ytterlighetene (i listen under gjengitt som 1. og 2). Den høyre siden av modellen (2.), er konsekvent den som foretrekkes ved pedagogisk forankring i konstruktivisme.