Animasjoner - hva, hvorfor og hvordan? | Animasjoner - bruk og utvikling | Hvorfor bruke animasjoner?
M
|
Animasjonens funksjonAnimasjon kan være alt fra "bevegelig tekst" eller "bevegelig grafikk", i form av enkle objekter eller figurer i bevegelse, til "3D-modellering" og muligheten til å bevege seg i et rom, landskap eller objekt. En animasjon kan Her er det ikke nødvendigvis enter-eller. |
Animasjoner kan gi oss innblikk i prosesser som vi normalt er avskåret fra å se, f.eks. hva som foregår i stjernenes atomkjerner langt ute i verdensrommet, eller prosesser som er for uoversiktlige og tidskrevende å studere med det blotte øye. Da kan animasjoner være det eneste mediet som kan illustrere hele prosessforløpet. Animasjoner er ikke bundet til å ta med alle detaljene, men kan forenkle en komplisert virkelighet ved å fokusere på de mer vesentlige trekkene.
Animasjonens hensiktNoen animasjoner blir brukt bare for moro, andre for mer eller mindre bevisst å oppnå noe. De kan brukes til underholdning, til ulike presentasjonsformål eller i pedagogisk hensikt. Uansett anvendelsesområde bør du ha gode grunner for å bruke animasjon. Unngå animasjoner dersom ikke-animert grafikk kan kommunisere ditt poeng like bra. |
M
|
Referanser:
Eksempel: En animasjon som illustrerer Pytagoras setning ved å animere flyttingen av ulike kvadrater og trekanter for å vise at to areal har samme størrelse.
Eksempel: Å bla fram til neste eller tilbake til forrige objekt kan f.eks. vises ved et animert sveip fra henholdsvis høyre til venstre og venstre til høyre (hvis lesing starter fra venstre i gjeldende språk). Hvis brukeren beveger seg til et annet nivå i et hypermedium, kan en animasjon som viser en "ned-animasjon" f.eks. fra hyperkobling til fotnote, vise at en går til et underliggende nivå. En animasjon av en "åpen iris" viser at en suges opp og inn til en annen samling objekter. Zooming ut av et lite objekt til en forstørrelse eller zooming inn slik at det større objektet forminskes eller lukkes, viser at et nytt objekt har "vokst ut" av et tidligere objekt, eller at et objekt minimeres eller lukkes.
Eksempel: Avskoging av regnskogene kan vises på et kart med en animasjon som viser endringene i området over tid. Et prosjektils bane kan animeres gjennom en sekvens av ulikes posisjoner (i 2D eller 3D) til bestemte tidspunkter.
Eksempel: Et brukerskjermbilde kan være forsynt med forklaringer som popper opp når brukeren beveger markøren over de ulike hyperkoblingene. Noen deler av bildet kan være aktive områder, evt. merket med en vandrede eller flimrende streklinje, som viser alternative bilder ved mus-over eller -nedenfor. Menneskekroppen kan illustreres, f.eks. ved å skrelle av ulike kroppsdeler: muskler, nervesystem eller skjelett.
Eksempel: Ved design av ikoner er det alltid lettere å illustrere objekter enn operasjoner. Det innarbeidede ikonet for viskelær kan i enkelte programmer forveksles med ikoner som gir annet verktøy eller funksjon. Ved å bruke et animert ikon der viskelæret beveges over bakgrunnen og punkter blir borte, vil verktøyets funksjon komme klart fram. Selvsagt bør grafikken på ikonet bare bevege seg hvis brukeren viser spesiell interesse for det, f.eks. ved å plassere musepekeren over det.
Eksempel: En geometrisk figur, for eksempel et oktaeder, eller en konstruksjonstegning av en bil, kan tilrettelegges slik at brukeren beveger objektet med en styreenhet. En slik brukerstyrt animasjon krever at brukeren forstår hvordan han kan bevege objektet. Med en todimensjonal styreenhet er ikke dette uten videre enkelt.
Eksempel: En animert overskrift har god virkning, hvis målet er å gjøre brukeren oppmerksom på ett bestemt element eller ny informasjon. Animert tekst bør lages som en engangsanimasjon, f.eks. tekst som glir inn fra høyre, som vokser ut av den første bokstaven eller som gradvis blir større. Tekst bør aldri være i kontinuerlig bevegelse, siden bevegelig tekst er mye vanskeligere å lese enn tekst som står i ro. Brukerens oppmerksomhet skal fanges av animasjonen når den begynner. Deretter bør teksten kunne leses i fred og ro. Et annet eksempel på en animasjon som har brukerverdi, ville være et privat nettsted med et klassebilde som hadde en kobling til noe sånt som "Se klassebildet mitt." Hvis brukeren fulgte lenken, ville det være greit med en animert sirkel eller pil som viste hvor forfatteren sto på bildet. Et annet eksempel kunne være en side med mye stoff, der ett punkt på siden er nytt eller spesielt viktig. Det ville da være bra å la en engangsanimasjon påkalle brukerens oppmerksomhet.