Forskning: Støtter animasjoner læring?

Et utdrag av utvalgte internasjonale forskningsresultater

Støtter animasjoner læring?
Hvordan kan animasjoner brukes som ledd i læringsstrategier?

Overraskende for lærerne

Å lære algoritmer ved hjelp av animasjoner viser seg å gi dårligere innlæringseffekt enn det man hadde håpet. Dette viser en rekke undersøkelser gjennomført på 1990-tallet. Resultatene overrasker mange lærere som intuitivt har trodd at animasjoner skulle være et godt hjelpemiddel i undervisning og som opplever at studentene nesten alltid ta godt imot animert grafisk visualisering.

Animasjoner alene er ingen tryllemiddel

Collen Kehoe oppsummerer forskningsresultatene de siste tiårene slik: "So can animations be useful tools for teaching algorithms? The answer so far seems to be "Yes", "No", "Sometimes" and "You'll never find out using that method." A question that draws on so many fields (computer science, visualization, education, psychology, cognitive science, sociology, etc*.) is bound to have many different answers and different reasons behind those answers. One point seems to be clear, however: that simply throwing an animation into the mix of resources available to students does not magically improve their understanding of the algorithm."

* En kan tilføye andre vitenskapelige disipliner som f.eks. nervopsykologi, lingvistikk, informatikk og pedagogikk.

Utvalgte ledetråder

Etter en gjennomgang av mange ulike forskningsrapporter, vil jeg her trekke fram noen få aspekter som brukes som begrunnelse for å bruke animasjoner til støtte for læring og være ledestjerne for egen utvikling av animasjoner.
  • Bevisst brukt, kan visualisering gjennom animasjon stimulere høyrehjernen og dermed øke forståelsen og forsterke innlæring av innholdet gjennom dual-koding. Da blir flere intelligenser brukt til å bearbeide en algoritme eller en dynamisk prosess.
  • Godt integrert i instruksjons- eller undervisningsmaterialet og tilpasset de spesifikke krav i en oppgave, kan enkel grafikk og ikke minst animert grafisk illustrasjon støtte læringssituasjonen betraktelig.
  • Brukermedvirke (interaktivitet) er viktig for læringseffekten. Brukeren må kunne stoppe, spole frem og tilbake, bestemme visningshastighet, velge ut deler av visningen, skyve på en glider eller taste inn tall, velge parameter, eller kunne eksperimentere mer fritt.
  • Animasjon er en av mange didaktiske komponenter. Læringseffekten av en animasjon øker i kombinasjon med andre virkemidler. Et dynamisk bilde kan være en god støtte til en tekst. En animasjon med tilbud om innspill eller forklaring gjennom tekst eller tale kan gi bedre læringseffekt enn en animasjon alene.