Et utdrag av utvalgte internasjonale forskningsresultaterStøtter animasjoner læring? |
Overraskende for lærerneÅ lære algoritmer ved hjelp av animasjoner viser seg å gi dårligere innlæringseffekt enn det man hadde håpet. Dette viser en rekke undersøkelser gjennomført på 1990-tallet. Resultatene overrasker mange lærere som intuitivt har trodd at animasjoner skulle være et godt hjelpemiddel i undervisning og som opplever at studentene nesten alltid ta godt imot animert grafisk visualisering. |
Animasjoner alene er ingen tryllemiddelCollen Kehoe oppsummerer forskningsresultatene de siste tiårene slik: "So can animations be useful tools for teaching algorithms? The answer so far seems to be "Yes", "No", "Sometimes" and "You'll never find out using that method." A question that draws on so many fields (computer science, visualization, education, psychology, cognitive science, sociology, etc*.) is bound to have many different answers and different reasons behind those answers. One point seems to be clear, however: that simply throwing an animation into the mix of resources available to students does not magically improve their understanding of the algorithm."* En kan tilføye andre vitenskapelige disipliner som f.eks. nervopsykologi, lingvistikk, informatikk og pedagogikk. |
Utvalgte ledetråderEtter en gjennomgang av mange ulike forskningsrapporter, vil jeg her trekke fram noen få aspekter som brukes som begrunnelse for å bruke animasjoner til støtte for læring og være ledestjerne for egen utvikling av animasjoner.
|