Med tanke på bruk av animasjoner i undervisningssammenheng,
er vi interesserte i å finne kriterier for hva som utgjør en "god
animasjon".
Interaktiv standard:
Kan brukeren styre avspilling av animasjonen? Tillates det at brukeren stopper, går fram og tilbake, velger enkelte deler av visningen,
endrer hastighet osv?
Kan brukeren foreta valg, f.eks. variere ulike parametre og se effekten som disse variasjonene kan gi?
Tilbys det forklaringer eller gis det feedback på anfordring?
Tillater animasjonen friere eksperimentering?
Hvilken grad av brukermedvirkning tilbys?
Didaktisk standard:
Kan en oppfatte den matematiske strukturen i animasjonen?
Åpner den for erfaringer eller læringsformer som
ikke eller bare vanskelig lar seg realisere uten hjelp av datamaskin?
Programteknisk standard:
Er betjeningen enkel?
Har de framstilte grafene og tabellene en tiltalende
utforming?
Finnes det hjelpefunksjoner?
Kan en skrive ut skjermbildet?
Når en ønsker å vurdere et elektronisk
læremiddel, kan en ikke ty til ett fullstendig sett med
vurderingskriterier og evalueringsformer. Det finnes derimot ulike sett for
evaluering alt etter behov og forutsetninger. Disse er også nyttig
å kjenne til når en ser etter kriterier for å kunne vurdere
en animasjon i en pedagogisk sammenheng.
Først et generelt kriteriesett:
Mål- og behovsanalyse:
Hvem er målgruppen (alderstrinn, faglig nivå
m.m)?
Hva kan brukeren oppnå ved å bruke animasjonen?
Hvorfor skal man bruke datamaskin til dette?
Hvordan kan animasjonen benyttes (i hvilken organisatorisk og
faglig sammenheng m.m.)?
Metode og pedagogikk:
Hvilken type animasjon er det snakk om?
Hvilke pedagogiske prinsipper, teorier og metoder er
benyttet?
Hvordan forsterker animasjonen læringsprosessen?
Hvordan kan animasjonen benyttes i henhold til
læreplanene?
Hvordan (med hvilken metode) kan animasjonen brukes i
undervisningssammenheng?
Brukergrensesnitt og design:
Er animasjonen funksjonell og konsistent? (usability)
Er animasjonen brukervennlig? (skjermbruk, dialog, m.m.)
Er animasjonen rimelig vakker?
Som ved valg av andre elektroniske læremidler må
læreren vurdere hva animasjonen kan brukes til, både når det
gjelder hvilke læringsmål en skal arbeide mot, og hvilket innhold
en skal arbeide med. Bruk av animasjoner stiller krav til planlegging
både når det gjelder forarbeid, etterarbeid og
organisering.
På hvilken måte kan animasjonen bidra til å
arbeide med det aktuelle lærestoffet?
Hvor lang tid vil det ta å bruke animasjonen?
Hva slags forarbeid er nødvendig?
Hva slags etterarbeid er ønskelig?
Hva kan elevene lære ved å bruke animasjonen som de
ikke kan lære like godt eller bedre ved bruk av andre
læremidler?
Hvordan kan arbeidet organiseres?
Trenger jenter og gutter i noen tilfeller ulike typer
animasjoner?
Med pedagogisk forankring i konstruktivisme er MAKVISE-modellen
et sett av velbrukte kriterier som kan legges til grunn for de valgene en
lærer tar i planleggingen av undervisningen. MAKVISE-variablene er:
motivasjon - aktivitet - konkretisering - variasjon
- individualisering - samarbeid - evaluering. Det kan
stilles to sentrale spørsmål til bruk av animasjoner i
undervisningssituasjoner: Styrker animasjonen MAKVISE-variablene? Hvordan
bør animasjonen tilrettelegges for å styrke de aktuelle
MAKVISE-variablene?
M-otivasjon: Kan animasjonen brukes som motivasjonsfaktor?
Øker bruk av animasjonen lysten til å lære?
A-ktivitet: Blir elevene aktivisert av animasjonen? Kan
animasjonen bidra til egenaktivitet for elevene? Gjør animasjonen
elevene delaktige og ansvarlige for egen læreprosess?
K-onkretisering: Blir det gjennom animasjonen lettere for
elevene å knytte tidligere erfaring til lærestoffet?
V-ariasjon: Skaper animasjonen variasjon i undervisningen? Kan
bruken av animasjonen varieres slik at den ikke oppleves ensidig?
I-ndividualisering: I hvilken grad kan animasjonen bidra til
tilrettelegging av undervisningen etter individuelle behov? Passer den for alle
elever? Kan en velge ulik vanskelighetsgrad og dermed bruke animasjonen
på ulike nivåer? Kan arbeidet med animasjonen foregå i ulikt
tempo?
S-amarbeid: Stimulerer animasjonen til samarbeid? Skaper den
gode samarbeidssituasjoner?
E-valuering: Hvordan kan læring med animasjonen
evalueres? Gis det tilbakemeldinger til eleven underveis?
Tony Bates ACTIONS-modell for vurdering av et elektronisk
læringsmiljø er fokusert mot læringsmediet. Modellen
brukes til å vurdere valg av læringsmedium tilpasset ulike
læringssituasjoner. Vi kan bruke den til å vurdere en konkret
animasjonsbruk i pedagogisk sammenheng. Konteksten vil være av
største viktighet. Står animasjonen alene, eller blir den brukt
for å støtte opp under tekst eller tale?
A-ccess (tilgang): Hvor tilgjengelig er animasjonen for
studentene/elevene? Hvor skal studenten lære, hvilken tilgang har
studenten til animasjonen?
C-osts (kostnader): Hvilke kostnader medfører bruk av
animasjonen?
T-eaching functions (pedagogiske vurderinger): Hvilken type
undervisning og læring kreves for å nå animasjonens
mål?
I-nteraction and user-friendliness (interaksjon og dialog):
Hvilken form for interaktivitet er mulig? Hvor brukervennlig er den?
Brukertilpasning?
O-rganization (organisasjon): Hva er kritiske suksessfaktorer
med tanke på undervisningsstedets organisasjon?
N-ovelty (nyhetens interesse): Representerer animasjonen en
innovasjon?
S-peed (utviklingstid): Hvor fort kan animasjonen og
undervisningsopplegget rundt den utvikles og hvor lenge vil den brukes?
For interaktive animasjoner, kan Reeves og Harmons modell for
vurdering av multimedia programvare brukes. Vi velger her ut 8 av 14
dimensjoner, nemlig de pedagogiske dimensjonene knyttet til læremidler,
og anvender dem på animasjoner:
Lærerrollen
Verdien av feiling
Struktur
Tilrettelegging for individuelle forskjeller
Elevens kontroll
Brukeraktivitet
Samarbeidslæring
Du kan se på modellen og erstatte ordet "læremiddel" med
"animasjon". Alle dimensjonene er representert med hver sin akse med to
ytterpunkter (diktomier). Ved vurdering av en konkret animasjon, kan en
plassere den et sted mellom ytterlighetene. Den høyre siden av modellen
er konsekvent den som foretrekkes ved pedagogisk forankring i konstruktivisme.