 |
Ellen Katrine Nyhus
Forbrukernes forventninger: Relevant for økonomisk
utvikling?
Etter andre verdenskrig har de fleste husholdninger i
vestlige land opplevd en eventyrlig økning i levestandard. Den store
majoriteten av husholdningene har økt sin inntekt så mye at de
fleste har anledning til å velge om all inntekt skal benyttes med en
gang, eller om noe kan settes av til bruk i senere perioder. I
tillegg har deregulering av kredittmarkedene økt husholdningenes
mulighet til å finansiere forbruk ved å bruke fremtidig inntekt.
Husholdningenes velstand er også så stor at privat etterspørsel
representerer en stor del av total etterspørsel. Husholdningers
beslutninger om hva, hvor og når de vil konsumere, er derfor viktig
for økonomisk utvikling.
Dersom husholdninger sparer mye, synker etterspørselen,
og vi får nedgangstider. Dersom husholdninger øker sitt konsum,
stiger etterspørselen, og vi får oppgangstider. Politikernes oppgave
er å forhindre for store svingninger i etterspørselen. Det er derfor
viktig å forstå hva som påvirker husholdningenes valg mellom konsum
og sparing, slik at de politiske tiltak som iverksettes, kommer til
riktig tid og med riktig styrke. Det er også viktig for tilbydere av
varer og tjenester å kunne predikere fremtidig nivå på
etterspørselen (Kotler, 2000). Spesielt er dette viktig for
tilbydere av varer som er konjunkturfølsomme, slik som varige
konsumgoder, feriereiser og finansielle produkter.
Mange psykologiske faktorer er viktige for å forklare og
forutsi individuelle forskjeller i atferd. For analyser på makronivå
regnes imidlertid ofte psykologiske faktorer som lite relevante, da
de enten er stabile over tid og derfor ikke bidrar til å predikere
endringer, eller tilnærmet er normalfordelte i en populasjon, slik
at det ikke er nødvendig å inkludere dem i makroøkonomiske analyser.
Dette gjelder ikke forventninger. Forventninger til økonomisk
utvikling endres over tid. Forventninger til økonomisk utvikling er
heller ikke normalfordelte i en populasjon. Folk hører de samme
økonomiske nyheter og får samme informasjon om politiske
beslutninger, og det er derfor som oftest slik at majoriteten i en
populasjon på et gitt tidspunkt er optimistisk eller pessimistisk
med hensyn til hvordan den økonomiske situasjonen kommer til å
utvikle seg. Forventninger om fremtiden er derfor et psykologisk
begrep som er nyttig for å forklare og forutsi aggregert atferd.
THE INDEX OF CONSUMER SENTIMENT
George Katona, utdannet både i økonomi og psykologi,
introduserte i 1946 the Index of Consumer Sentiment (ICS) -
også kalt the Index of Consumer Confidence. Katonas
målsetting var å vise at Keynes’ påstand om at etterspørsel kun
påvirkes av nåtidig inntekt, var feil. Katona mente at etterspørsel
er et resultat av både evne og vilje til å bruke penger. For
eksempel er viljen til å ta på seg mer gjeld og
betalingsforpliktelser et resultat av tillit til en bedring i den
økonomiske utviklingen. Beslutningen om å spare for å ha penger i
bakhånd er et resultat av forventninger om en forverring av den
økonomiske situasjonen.
Keynes (1936) diskuterte mange psykologiske faktorer som
ville være viktige for den enkelte husholdnings konsum i sin
General Theory (1936), men han hevdet at fordeling og styrke
på alle disse faktorene er nærmest konstant i en befolking og derfor
kan oppsummeres i en konstant, b. Husholdningenes etterspørsel kan
dermed beregnes som b x husholdningenes disponible inntekt. Katona
(1975) viste ved bruk av ICS at dette var feil. Han sørget for
atferdsøkonomers første seier da han i 1946 forutså at USA var på
vei inn i en konsumdrevet oppgangstid og ikke nedgangstider, slik de
konvensjonelle økonomiske indikatorene tydet på. Dermed ble også
viktigheten av å ha med konsumenters fremtidsorientering i
økonomiske modeller demonstrert. ICS har siden hatt stor
gjennomslagskraft, og det brukes betydelig med ressurser på å måle
den. Universitetet i Michigan har målt ICS kontinuerlig siden den
ble utviklet der av Katona og hans kolleger i 1946. De fleste
europeiske land begynte å måle ICS på 1970-tallet, og den brukes
også i Japan og Oseania. I Norge har indeksen blitt målt hvert
kvartal i 11 år av Norsk Gallup Institutt (i samarbeid med
Sparebankforeningen og Økonomisk Rapport) under navnet
trendindikatoren eller forventningsindikatoren.1
Figur 1: Utviklingen i trendindikatoren i Norge fra 1992
til og med 1. kvartal 2004
Figur 1 viser utviklingen i trendindikatoren i Norge fra
målingene startet i 1992. Vi kan se at nordmenns optimisme knyttet
til økonomisk situasjon har økt betydelig i løpet av siste halvdel
av 2003 og begynnelsen av 2004, og det kan føre til en økning i
etterspørselen i månedene som kommer. Den lille nedgangen i den
ujusterte trendindikatoren (blå kurve) på slutten av 2003 er ifølge
Norsk Gallup Institutt en generell tendens til å være mer
pessimistisk i fjerde kvartal, og når vi justerer for denne
sesongsvingningen, viser målingene en jevnt stigende trend i
optimisme.
ICS er et heller enkelt og grovt mål på konsumentenes
optimisme. Indikatoren er ment å forutsi aggregert etterspørsel og
ikke individuell atferd. Indeksen består av følgende fem spørsmål:
- «Vil du si at økonomien i din husstand er
bedre eller dårligere enn for et år siden, eller er det ingen
forskjell?»
- «Tror du at økonomien i din husstand vil
komme til å bli bedre eller dårligere om ett år, eller vil det
ikke bli noen forskjell?»
- «Dersom vi ser på den økonomiske situasjonen
for hele Norge, vil du si at økonomien i landet generelt er bedre
eller dårligere enn for et år siden, eller er det ingen
forskjell?»
- «Tror du at den økonomiske situasjonen i
Norge vil komme til å bli bedre eller dårligere om ett år, eller
vil det ikke bli noen forskjell?»
- «Tror du at det nå er et godt tidspunkt for
befolkningen generelt å kjøpe større husholdningsartikler, eller
tror du det er et dårlig tidspunkt?»
Intervjuobjektene kan også svare at de er usikre eller
ikke vet. Noen av spørsmålene omhandler altså den generelle
økonomiske situasjonen, mens andre omhandler husholdningens
finansielle situasjon. På bakgrunn av svarene kan det beregnes to
måltall. Det ene er et mål på usikkerhet knyttet til forventninger
om fremtiden. Andelen usikre respondenter i forhold til alle
respondenter gir en indikasjon på graden av usikkerhet i
befolkningen. Dette kan brukes til å justere prediksjoner, siden
usikkerhet har en tendens til å dempe etterspørselen. Det andre
målet oppnås ved å beregne forholdet mellom optimistiske og
pessimistiske respondenter (de usikre holdes utenfor).2
Endringer i dette forholdet over tid brukes som en indikator på
fremtidig aggregert etterspørsel. For eksempel dersom andelen
optimistiske respondenter øker, forventes det at etterspørselen
kommer til å stige og gi en positiv utvikling i økonomien.
TRENDINDIKATORENS PREDIKSJONSEVNE
Katona fant at ICS kunne forutsi etterspørsel seks
måneder frem i tid samt forutsi brudd i økonomiske trender. Også
nyere undersøkelser viser at det er liten tvil om at ICS kan
predikere husholdningenes etterspørsel og derfor fungere som en
såkalt ledende indikator. For eksempel har Carroll, Fuhrer og Wilcox
(1994) vist at ICS forklarer 14 % av variasjonen i veksten i privat
forbruk i USA i perioden 1954-1994, mens Acemoglu og Scott (1994)
ved bruk av britiske data fra perioden 1974-1990 har vist at ICS kan
forklare hele 44 % av konsumet i påfølgende kvartal. Norges Bank
rapporterer at forventningsindikatoren er best egnet til å si noe om
konsumet i samme kvartal som indikatoren publiseres i, og i
kvartalet etter. Praet og Vuchelen (1988) fant at ICS var spesielt
nyttig for å predikere etterspørsel når økonomien hadde blitt utsatt
for store uventede hendelser, slik som store og plutselige endringer
i oljepriser. Indikatoren brukes og vektlegges derfor av både
medier, politikere og økonomiske aktører i mange land.
INDEKSENS TO DIMENSJONER
Bechtel, Vanden Abeele og deMeyer (1993) viste at det
er viktig å skille mellom spørsmålene om henholdsvis personlig
økonomi og nasjonens økonomi. Personlig økonomi omhandler personlige
omgivelser som den enkelte til en viss grad har innflytelse over,
mens nasjonens økonomi er gitt for det enkelte individ og kan kalles
«sosiotropisk». Forholdet mellom disse kan være av stor interesse
for å forstå hva ICS måler, og hvordan forventningene dannes. Berg
og Bergstøm (1996) testet i hvilken grad de to delindikatorene kunne
forutsi etterspørselen i Sverige. Den personlig-økonomiske
indikatoren ble funnet å ha større evne til å forutsi endringer i
etterspørsel enn den nasjonaløkonomiske delindikatoren. Den
personlig-økonomiske delindikatoren kunne forklare 37 % av endringen
i husholdningenes etterspørsel, og den forbedret også prediksjoner
basert på konvensjonelle økonomiske indikatorer. Tilsvarende
resultater ble ikke funnet for den nasjonaløkonomiske
delindikatoren. Berg og Bergstrøm hevder, på bakgrunn av sine funn,
at prediksjoner av husholdningenes etterspørsel blir bedre dersom
man utelukker den nasjonaløkonomiske delindikatoren. Det er derfor
sannsynlig at det er rom for betydelig forbedring av måten
forventninger måles på. I så fall trenger vi informasjon om hva ICS
egentlig måler, og hvordan forventninger til økonomisk utvikling
blir dannet.
DANNELSE AV FORVENTNINGER
Til tross for at det er slått fast at forventninger
målt ved ICS er med på å bestemme økonomisk atferd på kort sikt, er
det forbausende liten forskning på dannelsen av disse
forventningene. Vi vet lite om hvordan vi skal tolke de statistiske
sammenhengene som er funnet. Hvorfor er et individ på et bestemt
tidspunkt mer optimistisk og derfor mer positivt innstilt til å
kjøpe et hus eller møbler?
Katona fant at forventninger var påvirket av
lønnsutvikling og forventninger til lønnsutvikling. En sammenligning
av grad av optimisme mellom ulike grupper i befolkningen tyder på at
dette er riktig. For eksempel viser tallene innhentet av Norsk
Gallup Institutt at menn som regel er mer optimistiske enn kvinner
(Berrum, 2003). Utviklingskurvene for menns og kvinners
trendindikator beveger seg opp og ned i takt, men avstanden mellom
dem varierer over tid. Det er imidlertid ikke sikkert at dette
reflekterer kjønnsforskjeller i vurderingen av økonomien. De
observerte forskjellene i optimisme kan være forårsaket av
forskjeller i kvinner og menns økonomiske situasjon.
Optimismetallene er nemlig også avhengige av nivået på inntekten.
Den høyeste inntektsgruppen, som domineres av menn, er mest
optimistisk, mens den laveste inntektsgruppen, som domineres av
kvinner, er minst optimistisk. Menn kan også generelt ha mer
positive forventninger til inntektsutvikling enn kvinner. Likeledes
er aldersgruppen 30-44, som er i begynnelsen på sin yrkeskarriere,
som oftest mest optimistisk, mens folk i aldersgruppen 60 +, som
snart blir eller er pensjonister, er minst optimistiske. Også dette
tyder på at forventninger til egen inntektsutvikling påvirker ICS.
Videre er det mye som tyder på at konsumentenes
forventninger er basert på observasjoner av og rapporter om den
økonomiske utviklingen. Det er funnet høy samvariasjon mellom ICS og
andre konvensjonelle indikatorer, slik som husholdningenes
boligformue, realrente, inflasjon og vekst i forbruk, og forholdet
mellom disse faktorene og ICS er konstant over tid. Norges Bank
(2002) har funnet at trendindikatoren samvarierer med rentenivå og
oljepriser samt differansen mellom langsiktige obligasjonsrenter og
kortsiktige pengemarkedsrenter. ICS kan dermed også brukes som en
indikator på et lands økonomiske tilstand. Det er imidlertid
tvilsomt at den store majoriteten av konsumenter skaffer seg
regelmessig objektiv informasjon om alle disse økonomiske
måltallene. Informasjon om økonomisk utvikling strømmer til den
enkelte konsument gjennom ulike kanaler: nyheter i radio og tv,
debattprogrammer, aviser og arbeidsplass. Denne informasjonen er av
varierende kvalitet og mer eller mindre relevant for den enkelte
konsument. Konsumentene har også ulike evner til å håndtere og
analysere informasjonen og danne et, for dem, meningsfullt bilde av
den mest sannsynlige fremtidige økonomiske situasjon. Hvilken
informasjon som brukes, og hvordan den bidrar til å forme
forventninger, er foreløpig et relativt uutforsket fenomen.
ICS bidrar også med å forbedre prediksjoner om
husholdningenes etterspørsel basert på de konvensjonelle
indikatorene (se for eksempel Carroll, Fuhrer og Wilcox, 1994 og
Eppright, Arguea og Huth, 1998), selv om det er stor uenighet blant
forskere om hvor store forbedringene er. Det betyr at forventningene
også må dannes på grunnlag av andre faktorer enn bare kunnskap om
økonomiske måltall. Teoriene om hva disse andre faktorene kan være,
er heller utradisjonelle. For eksempel mener Zullow (1991) at
forbrukernes optimisme reflekterer kulturelt overførte
forestillinger og håp. Folks måte å forklare hendelser på er
påvirket av massemedia og populærkulturen. Dersom populærkulturen
fokuserer mye på negative hendelser og fremmer en pessimistisk måte
å forklare verden på, får det folk til å se verden gjennom gråfarget
glass. For å underbygge sin påstand analyserte Zullow tekstene til
de førti mest populære sangene i USA hvert år i perioden 1955-1989.
Han fokuserte på to psykologiske trekk: dveling ved negative
hendelser og pessimistiske forklaringer på hendelser. Han viste at
mengden pessimistiske betraktninger funnet i sangtekstene kunne
forutsi forbrukerpessimisme og endringer i økonomien ett til to år
etter. En økning av negativitet i sangene kunne også predikere en
økning i omtale av negative hendelser i magasinet Time og en
økning i grad av pessimisme målt ved ICS. Denne pessimismen kunne
igjen predikere forbrukeretterspørsel og vekst i BNP. Zullow hevder
at selv om pessimistisk tenkning i sanger kun indirekte kan forutsi
vekst i BNP, kan det virke som et tidlig varsel om økonomisk
tilbakegang, siden han fant en høy samvariasjon mellom det
gjennomsnittlige målet på grad av pessimisme i sangene og BNP to år
etter.
Andre studier har påvist skjevheter i pressens måte å
rapportere økonomiske nyheter på, og dette kan påvirke folks
vurderinger og grad av optimisme. Mosley (1982) analyserte dekningen
av økonomiske nyheter i tre ledende engelske dagsaviser og fant at
informasjon om økonomiske størrelser som inflasjon, arbeidsledighet
og valutakurser ble presentert hyppigst når nyhetene var dårlige.
Han fant også at økonomisk informasjon i pressen (for eksempel
Daily Mirrors «shopping clock») kunne forutsi regjeringens
popularitet bedre enn offentlig informasjon om for eksempel
prisindekser. Van Veldhoven og Keder (1988) fant at antallet
avisartikler om økonomiske nyheter i en nederlandsk dagsavis var
negativt korrelert med CFI. Dersom nederlandske aviser har samme
tendens som de britiske til å rapportere negative nyheter oftere enn
positive nyheter, kan dette forklare sammenhengen. Selv om vi vet
lite om hvordan pressen påvirker folks forventninger, viser funnene
at massemedias presentasjon av den økonomiske utviklingen kan ha en
viktig innflytelse på folks oppfatninger og meninger. Massemedia kan
også spille en rolle når det gjelder å øke eller redusere
usikkerhet.
Den norske trendindikatoren blir, som i mange andre
land, sesongjustert. Spesielt er det funnet at indeksverdien synker
i det siste kvartalet hvert år, og det kan derfor være villedende å
sammenligne kvartalsvise målinger uten å justere for
sesongsvingninger. Kunnskap om hva som forårsaker
sesongsvingningene, kan bidra med å forklare variasjoner i den
justerte ICS. Dessverre vet vi lite om hva som forårsaker disse
gjentatte svingningene gjennom året, men været er en faktor som kan
spille inn. Regn og uvær kan påvirke humøret, noe som igjen kan ha
en innvirkning på målinger av forventninger. Studier av vurderinger
og beslutningstaking har avdekket at positive følelser bidrar til
overestimering av sannsynlighet for positive hendelser og en
underestimering av negative hendelser.
Bolger, Franses og Antonides (1999) utførte en studie i
Nederland for å teste mulige klimatiske effekter på ICS og fant at
mengden regn (per md.) til en viss grad påvirket ICS, mens antall
timer sol ikke slo ut som en avgjørende faktor. Forfatterne
spekulerer derfor på om også andre hendelser som kan påvirke
humøret, slik som å vinne en viktig landskamp i fotball, kan ha
tilsvarende effekter på målinger av ICS. De fant blant annet en slik
effekt i England etter Lockerbie-ulykken i 1988 og i Nederland etter
Frankrikes prøvesprengning av atombomber i 1995. Disse funnene, som
sår tvil om nytten av ICS, siden den ser ut til å være påvirket av
folks humør på svartidspunktet, bør testes videre. Det som er
interessant å finne ut, er om humøret også påvirker etterspørselen.
I så fall kan ICS være et viktig supplement til andre økonomiske
indikatorer. Dersom slike faktorer ikke påvirker ICS, vil dette
representere feilkilder i indeksen som det er viktig å justere for.
Til sist er det viktig å påpeke at det sannsynligvis er
nasjonale forskjeller når det gjelder hvilke faktorer som påvirker
ICS. Praet og Vuchelen (1984) fant for eksempel at endringer i
oljepriser påvirket ICS i Tyskland og England, mens de ikke hadde
noen slik effekt i Frankrike. Det er dermed ikke sikkert at det man
finner ut angående ICS i ett land, også gjelder for andre.
KONKLUSJON
Det er en grunnleggende forutsetning i økonomiske
modeller for konsum at konsumenter er fremtidsorienterte og
tilpasser sin atferd i forhold til forventningene til fremtiden. Mye
empirisk forskning viser at dette er en realistisk forutsetning,
selv om det viser seg at det er store individuelle forskjeller i
hvor lang tidshorisont den enkelte forbruker har. Ulik tidshorisont
kan bidra til å forklare hvorfor noen individer reagerer sterkere på
endringer i forventninger i forhold til de neste tolv måneder, da
det er sannsynlig at de med lang tidshorisont vil endre atferd
mindre enn dem med kort tidshorisont. Grad av usikkerhet er også
funnet å dempe effekten av forventninger.
Vi vet at det er en robust og sterk statistisk
sammenheng mellom forventninger målt ved ICS, og vekst i privat
etterspørsel. Vi kan bruke ICS alene til å forutsi utvikling i
etterspørsel. Denne indikatoren er lett å måle og er derfor ofte
tilgjengelig før andre økonomiske indikatorer, slik som data på
faktisk konsum. Bruk av ICS kan derfor gjøre det mulig for
økonomiske aktører å tilpasse seg endringer i etterspørselen i tide.
Indikatoren bør også brukes i tillegg til andre økonomiske måltall
når prognoser skal utvikles, siden den i mange tilfeller har gitt
indikasjoner på endringer i økonomiske trender.
Selv om vi vet at forventninger påvirker atferd, trenger
vi mer kunnskap om hvordan vi bedre kan måle forventningene. ICS er
et mye brukt mål på forventninger, og det er lagt ned en betydelig
forskningsinnsats for å finne ut om denne indikatoren er nyttig
eller ikke. Indikatoren har blitt funnet å ha en viss
prediksjonsevne for husholdningenes etterspørsel, men det er uklart
hvor mye den bidrar når den brukes sammen med økonomiske
indikatorer. Noen forskere hevder at det er bedre å fokusere på den
delen av indeksen som omhandler husholdningenes egne økonomiske
situasjon, siden det er denne delindikatoren som har best
prediksjonsevne. Dette tyder på at ICS med fordel kan
videreutvikles, slik at vi får et bedre mål på forventninger. Det er
også viktig å vite hvordan forventningene formes. Slik kunnskap kan
være viktig for å utvikle bedre måleinstrumenter og for å finne ut
mer om hvordan forventninger kan påvirkes.
Katona hevdet at konsumentenes etterspørsel var bestemt
av både evne (økonomiske faktorer som inntekt og formue) og vilje
(holdninger og forventninger) til å konsumere. Det har vist seg at
han hadde rett i det. Katona hevdet i tillegg at den relative
viktigheten av vilje-faktorene ville øke på bekostning av
evne-faktorene etter som andelen av husholdningenes inntekt som ikke
ble brukt på nødvendighetsgoder, steg. Dersom han også har rett i at
slike psykologiske faktorer blir viktigere med økende økonomisk
handlefrihet, blir det desto viktigere å bruke indikatorer som ICS i
økonomisk planlegging. De konvensjonelle økonomiske variablene vil
tape prediksjonsevne, og så lenge vi ikke vet mer om hvordan
forventningene dannes, er det nødvendig å justere med informasjon
hentet direkte fra forbrukerne. Introduksjonen av flere nye
indikatorer de siste to årene tyder på at dette også har blitt
funnet nyttig på tilbudssiden. Statistisk sentralbyrå har lansert
forventningsindikatoren, som er basert på næringslivslederes
forventninger til prisutviklingen. Norsk Gallup Institutt lanserte i
fjor Global Economic Confidence Barometer, som er et mål på
optimisme hos toppledere i næringslivet i Europa, USA, Asia og
Australia. Norges Bank har gitt Norsk Gallup i oppdrag å foreta
kvartalsvise forventningsundersøkelser om inflasjons-, lønns-,
valutakurs- og renteutviklingen blant eksperter i finansnæringen,
akademia, partene i arbeidslivet, næringslivslederne og
husholdningene. Denne generelle økningen i bruk av subjektiv
informasjon om forventningene til aktørene i markedet er en god
indikasjon på at forventninger er viktige for atferd og økonomisk
utvikling, og at forventninger i seg selv kan være viktig for
faktisk utvikling. Den er også et tegn på at vi foreløpig ikke har
god kunnskap om hvordan beslutningstakere former sine forventninger.
Dette bør være et prioritert forskningsområde i tiden fremover, da
det kan bidra til både bedre prognoser og bedre forståelse av den
økonomiske utviklingen.
LITTERATUR
Acemoglu, D. og Scott, A. (1994): Consumer confidence
and rational expectations: Are agents' beliefs consistent with the
theory? The Economic Journal, 104:1-19.
Bechtel, G.G., Vandel Ageele, P. og deMeyer, A.M.
(1993): The sociotropic aspect of consumer confidence. Journal of
Economic Psychology, 14:615-633.
Berg, L. og Bergström, R. (1996): Consumer Confidence
and consumption in Sweden. Uppsala: Department of Economics, Uppsala
University, Working Paper 1996:7.
Berrum, E. (2003). Norsk Trendindikator. Måling for
4. kvartal 2003: Nordmenns optimisme befester seg. Oslo: TNS
Norsk Gallup Institutt A/S.
Boleger, F., Franses, P.H. og Antonides, G. (1999):
Does the Index of Consumer Sentiment Only Measure Expectations? An
Empirical Assessment for the Netherlands. RIBES report
9927/M. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam.
Eppright, D.R., Arguea, N.M. og Huth, W.L. (1998):
Aggregate consumer expectation indexes as indicators of future
consumer expenditures. Journal of Economic Psychology,
19:215-235.
Carroll, C.H.D., Fuhrer, J.C. og Wilcox, D.W. (1994):
Does consumer sentiment forecast household spending? If so, why?
American Economic Review, 84:1397-1408.
Katona, G. (1975): Psychological Economics. New
York: Elsevier.
Keynes, J.M. (1936): The General Theory of
Employment Interest and Money. London: Macmillan Press Ltd.
Kotler, P. (2000): Marketing Management: Analysis,
Planning, Implementation, and Control. Upper Saddle River, NJ:
Prentice-Hall (10. utg).
Norges Banks inflasjonsrapport. Norges Banks
rapportserie nr. 3/2000.
Praet, P. og Vuchelen, J. (1988): Exogenous shocks and
consumer confidence in four major European countries. Applied
Economics, 20:561-567.
van Veldhoven, G.M. og Keder, C. (1988): Economic news
and consumers' sentiments. I: P. Vanden Abeele (red.): Psychology
in Micro and Macro Economics: Proceedings of the 13th Annual
Colloquium of IAREP, vol. 3.
Zullow, H.M. (1991): Pessimistic rumination in popular
songs and news magazines predict economic recession via decreased
consumer optimism and spending. Journal of Economic
Psychology, 12:501-526.
Noter
- Denne må ikke forveksles
med Statistisk sentralbyrås forventningsindikator for
prisutvikling. Statistisk sentralbyrå har siden 2002 utarbeidet og
publisert en forventningsindikator for konsumprisene. Denne
forventningsindikatoren er basert på opplysninger fra ledere i
næringslivet om forventet utvikling i utsalgspriser til forbruker
og kan derfor ses på som et samlet uttrykk for prisforventninger
på tilbudssiden i økonomien. Også denne indikatoren brukes til å
justere prognoser basert på tradisjonelle økonomiske
indikatorer.
- Indikatorverdiene beregnes
ved at differansen mellom optimistiske og pessimistiske svar på de
enkelte spørsmål summeres. Summen divideres så med fem (antall
spørsmål) for at man skal få et gjennomsnitt. Indikatorverdiene
kan også justeres for trend- og sesongvariasjoner.
magma - Årgang 7 - Nr. 2 -
2004 |
 |