UKE 34
1:
Hentet fra https://no.wikipedia.org/wiki/Forretningsprosess
En forretningsprosess eller forretningsmetode er en samling av relaterte, strukturerte aktiviteter eller oppgaver som produserer en bestemt tjeneste eller produkt (tjene et bestemt mål) for en bestemt kunde eller kunder. En forretningsprosess kan visualiseres med flytskjema som en sekvens av aktiviteter.
Forretningsprosesser handler om hva virksomheten gjør eller ønsker å gjøre. Det er viktig for en hver virksomhet å definere sine forretnings- eller virksomhetsprosesser (basert på mål, hensikt og strategier) og så definere disse som ledelses-, operasjonelle eller støtteprosesser.
Vi snakker om tre typer forretnings-/virksomhetsprosesser:
- Ledelsesprosesser som virksomhetsstyring og strategisk ledelse.
- Operasjonelle prosesser som utgjør kjernevirksomheten og skaper den primære verdistrømmen. Typiske operasjonelle prosesser for en produksjons- og salgsbedrift er bearbeiding & produksjon, reklame & markedsføring og salg.
- Støtteprosesser som innkjøp & logistikk, regnskap & finansiell støtte, personaladministrasjon, rekruttering, prosess & prosjektstyring, forskning & utvikling, kunnskapsforvaltning, kundestøtte & teknisk hjelp.
Det finnes ingen eksakt fasit, for noen organisasjoner vil støtteprosesser være operasjonelle prosesser og vica versa. Mål og hensikt med virksomheten er utgangspunktet.
God oversikt over de ulike forretningsprosesser og hvor sentrale og viktige de er – hvilken betydning de har for kundens eksistens – er et utgangspunktet for å forstå behovet forforretningstjenester.
2: Business Process Modeling er et verktøy for å modellere og vise business processer. Det brukes for å få oversikt over businessprocesser, ofte i tilfeller der man vil se på hvor effective og hvor efficient business processene er. Man bruker den også når man vurderer å implenmentere nye prosesser eller løsninger, for å se hvordan de passer inn og hva som må endres eller tilrettelegges.
3: Process effectiveness sier noe om hvor effektiv en prosess er. I praksis kan man si at den måler hvorvidt man oppnår et formål eller ikke.
4: Process efficiency ser mer på HVORDAN man når målene. Ergo om man når målet sitt er man effective, men om man når målet på en ressurssparende måte er man efficient. En prosess som ikke er efficient er en prosess som bruker mer ressurser enn nødvendig for oppnå noe som kunne vært oppnådd med mindre ressurser.
5:
Data er tall, grafer og bokstaver, og symboler, som mennesker kan tolke til informasjon. Det finnes mange forskjellige definisjoner av informasjon, ingen har malen. Metadata er data som sier noe om data. F.eks Alder:7 der 7 er data og alder er metadata.
6:
Presis, fullstendig, og riktig data kan man si er data med god kvalitet. Alle disse avhenger dog av hva og hvem dataen er ment for.