Oppgaver i IS-100 – Uke 35.
Oppgave 1.
Describe the characteristics og the digital world and the advent og the information age.
Infromasjon er tilgjengelig uansett hvor vi er, vi er alltid pålogget med kun få tastetrykk unna den siste informasjonen og nyheter. Vi har også tilgang på sosial kommunikasjon med familier og venner uansett hvor de skulle befinne seg. Vi kan kommunisere over landegrenser og hav på få sekunder, noe som ville brukt mange uker før i tiden med post og lignende.
Informasjonsalderen kom med at informasjon ble lettere tilgjengelig. Informasjon som før ble overført til andre muntlig, gjerne fra forelder til barn, ble nå skrevet ned og kunne publiseres til flere mennesker. Det som virkelig gjorde gjennombruddet for informasjon var den endeløse tilgang på alt informasjon uansett hvor man befant seg med trådløse muligheter og folk. Informasjon ble allment og tilgjengelig for alle, det kunne snakkes om, diskuteres og kritiseres av alle. Dingser og dubeditter som kan brukes til å aksesere informasjon blir brukt i hverdags livet og «alle» lærer seg hvordan man kan hente den informasjonen man ønsker å finne ved at disse maskinene man kan bruke til å finne informasjon blir like mye brukt i det hverdagslie liv, jobb eller skole. Man får muigheten til å finne informasjon in gjennom oppveksten, det er ikke noe som må læres på skolen eller egne fag. Det er like mye en del som å leke ute.
Define globanization, describe how it evolved over time, and describe the key drivers of globalization: Verden blir bare mindre og mindre er det noe som heter. Hvor før i tiden det var stort å ha reist til den andre siden av fjellet. Er det nå nesten ikke noe å nevne at man har reist jorden rundt. Mennesker fra ulike kulturer og land blir knyttet sammen på helt andre måter nå ved at man deler gjerne informasjon på helt ulike måter. Før så viste man kun om andre kulturer fordi noen man kjente, gjerne nær familie hadde vært der. Det var da deres intrykk og opplevelser som satt standard for hvordan den andre kulturen var. Folk var kanskje også mye mer redde for andre kulturer før ettersom de var mye mer sagnomsuste og man hadde lite informasjon. «Det man ikke vet noe om er farlig» mentalitet var gjerne mer vanlig før. Nå derimot så reiser folk mye mer, man treffer andre mennesker gjennom egne erfaringer og opplevelser. Det er også mye lettere å finne informasjon om et land eller kulturer enn før, det er bare å «google» hva en man søker etter, og man finner nok informasjon til å kunne lese i flere dager. Heldigvis så er det slik at mange mennesker ønsker å lære mest mulig, det at man har denne muligheten til å bruke informsajon til å lære om alt mulig rart, så er folk hele tiden på jakt etter informasjon, man forandrer gjerne sysnpunkter etter hvert som vår «fakta» forandrer seg. Det fører til at man blir mer inkluderende ovenfor andre og har letter for å akseptere andre menneskjer igjen. Vår egen nyskjerrighet er en sterk pådriver av globaliseringen som foregår.
Explain what an information system is, contrasting its data, technology, people, and organizational components.
Et informasjonssystem er en kombinasjon av hardware, software og kommunikasjons nettverk som lagrer, lager og distruberer informasjon, gjerne innenfor en egen bedrift eller konsern. Man har data som blir tastet inn av forskjellige folk, eller hentet ut av et data program av andre data program som lagrer dette og bruker denne informasjonen til å gi en tilbakemelding om noe man ønsker. Enten kan det være lønningssystem, værprognoser, aksjekurser eller salg av produkter.
Data innenfor et IS kan være så mangt, enten kan det være rein data som tall eller bokstaver. Hvis man bare ser på rein data så er det vanskelig å vite hva denne dataen egentlig er. Men hvis man legger til litt informasjon rundt denne dataen er det mulig å forstår hva den egentlig er og hvis man da i tilleg legger til kunnskaper om å bruke denne informasjonen og dataen så kan man bruke denne dataen til det formålet som den ble lagret til.
Teknologien har forandret hvordan man lagrer informsajon og data, før så hadde man store kjellere og egne mapper for alle ansatte, oppdrag og annen informasjon som man måtte lagre. Nå kan alt dette lagres på samme måte på en liten harddisk som tar opp 10ganger 20 ganger 4cm med plass.
Det kreves derimot ikke så mange færre mennesker å lagre informsajon på denne måte. Tilgjengeligheten er større, men tilgjengjeld så må man har folk til å utvikle et system som passer bedriften eller staten. Det trenges folk for å holde programet vedlike og folk til å videreutvikle systemet. Systemet må også kunne tilpasses for andre.
Describe the dual nature of information system in success and failure of modern organizations. Det som gjerne kan skje med et informasjonssystem er feil. Et data program gjøre kun det som det blir fortalt. Det har ingen egne tanker og fortåelse for hva som skal utøves. Hvis det mangler en liten kode, eller en bokstav er glemt kan hele systemet gå i stå eller kræsje. Heldigvis så pleier det å gå kjapt å finne slike feil å rette på disse. Hvis man ser på noen virkelig store berifter som har vært flinke på i implimentere slike systemer så er det gjerne post og transport næringen. Hos posten så kan man spore pakker som blir sendt for å hele tiden vite hvor pakken er. Man kan også bruke dette for å skape en oversikt over pågang og dekningsbehov for tjenester på forskjellige plasser. Kanskje man bare trenger tre lastebiler om dagen til Kristiansand istedet for fire, mens Oslo trenger to ekstra den dagen i måneden.
Det som er farlig med slike programmer er hvis styrken på tjenesten ikke er i samsvar med det som trenges. Vi kan bare se på altinn her i Norge, denne tjenesten er gjerne god nok nesten hele året, men da selvangivelsen kommer ut erfarer vi store problemer. Enten er det treig responstid, ikke muligheter for å logge inn i det heletatt, eller verstefall at personlig informasjon blir lekket til plaser det ikke skal lekket til.
Noe som et skikkelig IS kan gi er et solid kokuranse fortrinn. Med å bruke den informasjonen man har tilgjengelig så kan man lett finne gode muligheter for forbedringer. Man kan kutte kostnader når det ikke er nødvendig å ha så store utgifter. Bedrifter kan se svingninger i marked og etterspørsel og følge disse for å skape en størst mulig fortjeneste.
Describe how computer ethics impact the use of information systems and discuss the ethical concerns associated with infromation privacy and intellectual property.
Det er heldigvis noen slags former for etiske rettningslinjer når det kommer til informasjon som blir lagt ut på nettet. Disse er kanskje ikke så gode som de bør være. Noe som er et problem er det at mange mennesker ikke tenker over at alt informasjonen som blir lagt ut på nettet vil være der for en lang tid framover, gjerne alltid. Hvis man ønsker å finne ut noe om en person trenger man bare å søke på nettet etter personen og alt mulig kommer fram. Dette er offisiel informasjon som man gjerne selv legger ut og egentlig er klar over. Men så er det all den informasjonen som man egentlig ikke legger ut, men som bare blir samlet opp av forskjellige informasjonssystemer, som søke historikk, kjøpshistorik. Dette blir gjerne brukt for kommersielle formål og kan brukes til å rette spesifik reklame mot personer.
Oppgave 2.Kontroller disse spørsmålene med svarene på side 70.
————————————————————————————————————————
Oppgave 3.
Review Questions side: 72.
1. List the three distict phases of change withing the worlds civilization
Agricultural revolutio
Industrial revolusion
information Age
2. List 3 examples og techonlogy usage at starbucks.
Connecting with customers
Mobile payment
Contexual retialing
3. What are cloud based systems?
Skyen er et system av flere/mangen servere som lagrer informasjon i et område som er tilgjengelig uansett hvor du er, så lenge du har internett forbindelse.
5. What is IT and how is it diffrent from IS
IT er mer hardware og teknisk en et informasjonssystem. It er gjerne datamaskinen, opperativsystemet(selv om dette også kan være et IS) linjen blir bare mindre og mindre mellom IS og IT. Mens IS er gjerne applikasjonen som blir kjørt i opperativsystemet og som det kan hentes ut mer informsajon om brukeren av.
6. List and describe several reasons why companies are choosing to outsource business activites
Penger. Det er gjerne mye penger å spare på å bruke programerere i utlandet en å bruke de i eget land. Hvis det er store prosjekter som må skrives, tar dette gjerne lang tid. Da er det mye penger på å kjene ved å bruke liksågode programerere i andre land som eget. Det blir gjerne brukt egne mellomledere til å følge opp utviklingen. Det å kommunisere over landegrenser er ikke lenger noe problem, det går så og si like fort å prate med noen på andre siden av jorden, som kollegaen i nabo kontoret. Det gjør at man kan bringe arbeidet til der det er like godt utdannet personel til en mye rimeligere penge.
7. List and contrast several challenges og operationg in the digital world.
Det er vanskelig å kunne bryte igjennom med noe stort. Det er store krafter rundt om som enten spiser opp eller tar knekken på små bedrifter som gjerene ønsker å starte med noe eget. Utviklingen er veldig rask og man må virkelig følge med, ellers så faller man bak og taper kampen om utvikling. Noe som igjen gjør at man taper kunder og fortjenestegrunnlag.
8. Define the term «IS» and explain its data, technology, people and organizational components
IS er gjerne en samling av hardware, software og kommunikasjonsteknologi som samler, lagrer og distruberer informasjon. Man har rein data, dette kan være tall og bokstaver
12. Define the term «knowlege economy»
Kunnskapps økonomi kommer av at informasjon kan nå brukes som en verdi. Før var det gjerne penger, arbeidskraft og land som var av verdi. Mens i dagens samfunn så er informasjon vel så viktig, og gjerne viktigere for mange mennesker. Denne informasjonen selges mellom bedrifter og stater for å kartlegge mulige markeder og se hva som går bra og hva som går dårlig.