Tonje Glimmerdal

Tonje Glimmerdal – Glimmerdalens dunder – vidunder eller dundersalt? Et fyrverkeri av ei bok, i hvert fall etter min mening. Jeg synes Tonje Glimmerdal er ei strålende høytlesingsbok, og jeg har lest den høyt for 4. klasse. Vel er den skrevet på nynorsk, men gjennom høytlesing kan man moderere og lese på dialekt om man vil. Boka har mye humor og spenning og er engasjerende for elevene. Jeg regner med at de fleste har lest boka. Hvis ikke, kan dere glede dere. Det er selvfølgelig utallige flere måter å bruke denne boka på, men her er noen av mine tanker og ideer om hvordan denne boka kan brukes i ei elevgruppe.

 

Lesestopp

Boka passer ypperlig til aktiviteten lesestopp. Man kan for eksempel stoppe opp når Gunnvald får et brev i postkassa. Hvem er brevet fra, og hva står det i brevet? Her kan elevene virkelig få utfolde fantasien sin i en skriveoppgave. De kan skrive videre på selve fortellingen om Tonje og Gunnvald der de avslører detaljer om brevet, eller de kan få i oppgave å skrive selve brevet. Når man leser videre, får man etter hvert høre hvem brevet kommer fra, men elevene må smøre seg med tålmodighet for innholdet i brevet blir ikke avslørt før langt seinere i boka. Da er det moro å ta fram elevtekstene igjen. Er det noen som er i nærheten av «virkeligheten»?

Man kan selvfølgelig ha muntlige lesestopper også. Gjennom hele boka er det mange spennende hendelser man kan fantasere om. Hvordan går den første kjelketuren? Hvordan går det når Tonje tar Gladiator, væren til Gunnvald, opp til sommerfjøset? Hvem dukker opp i huset til Gunnvald når han ligger på sykehuset?

 

Personskjema/biodikt

For å belyse flere sider ved en litterær person kan elevene fylle ut personskjema eller lage et biodikt som det også kalles. I denne boka er det flere personer å velge mellom. Mest nærliggende er det jo å velge Tonje eller Gunnvald, men en observant leser (eller lytter) klarer kanskje å skrive om Sally eller Klaus Hagen eller Heidi. Det finnes flere varianter av personskjema/biodikt i ulike læreverk. Udir presenterer også et forslag i sine veiledninger på nettsiden sin. Lenke til den finner du her.

Venndiagram

Dette er en av læringsstrategiene vi jobber med på 4. trinn på vår skole. Gjennom et venndiagram kan elevene sammenligne ting, personer eller hendelser. Til å begynne med er det nok lettest å sammenligne mer konkrete ting, men man kan godt øve på å sammenligne personer og deres karaktertrekk. Tonje kan sammenlignes med Heidi, men det er også interessant å sammenligne henne med bestevennen Gunnvald. Som hjelp kan man gi elevene en liste over karaktertrekk se kan bruke, for eksempel de du finner her.

 

Bokmelding

Til slutt er det alltid kjekt at elevene skriver en egen bokmelding eller anmeldelse av boka. Vi bruker ofte et fast oppsett som ikke er altfor omfattende, men sterke elver kan med fordel få tilpassa denne slik at de kan skrive et mer utfyllende resyme av boka. Gjennom en bokanmeldelse får elevene oppsummert handlingen samtidig som de får uttrykt sin egen mening om boka. De kan også velge å anbefale den videre til andre.

 

Håper dere har fått noen tanker om hvordan denne boka kan være med på å stimulere til skriveglede hos elever. Lykke til med Tonje Glimmerdal sammen med elevene!!!

4 tanker om “Tonje Glimmerdal

  1. Hei Grete!

    Takk for langt og inspirerende innlegg, dette var det kjekt å lese! Beskrivelsen av boka i første del formidler veldig godt den gode leseropplevelsen du har hatt, men antyder også hvordan den har fungert for elever. Det er alltid nyttig.

    Du deler raust av dine ideer, og du er så godt kjent med boka at du uten problemer gir helt konkrete forslag til personer eller hendelser som kan passe for de forskjellige aktivitetene, og hvordan en kan variere etter hvor erfarne lesere (og skrivere) de er. Liker spesielt at du gir mange gode eksempler på steder som egner seg til å legge inn lesestopp. Det er en treningssak å finne slike, tenker jeg, og dette kan fungere eksemplarisk for andre.

    Luftig og fint oppsett. Lett å orientere seg, og ikke minst er lenkene relevante og ikke minst til god hjelp.

    Sånn helt på tampen: Jeg sier meg helt enig med Wenche her! Noen ganger er det nok vi voksne som er for raske til å kategorisere i bokmål- og nynorskbøker, og å tenke på nynorsk som et potensielt problem. Den holdninga virker inn på de unge lesernes møte med bøkene. Trenger jeg å utdype?

    Men takk, igjen, for et fyrverkeri av et blogginnlegg!

    Hilsen Solbjørg Nes

  2. Hei!
    Boka er flott, men det var sannelig en frisk anmeldelse du har skrevet også. Begeistring smitter, så jeg tror jeg må lese boka om igjen! Jeg jobber ikke i skolen selv, så det var veldig overraskende at det gikk an å bruke ei bok på så mange forskjellige måter. Lenkene var nyttige. At den er på nynorsk trenger ikke bety noe. Jeg er enig med Wenche Liabø i at det er viktig å ikke forsterke inntrykket om at nynorsk er vanskelig. Dette er jo en velskrevet bok de fleste barn vil synes er kjekk og morsom.
    Elisabeth

  3. Denne boka var en fantastisk opplevelse å lese. Jeg leste den stille, og tok meg flere ganger i å le høyt av det jeg leste. En morsom opplevelse. Du kommer med supre tips til hvordan en kan bruke boka, da spesielt inn mot skriving. Jeg likte spesielt godt lesestoppbiten.
    Bloggen var også fin, supert at du har med bilde av boka, og at du legger inn lenker der vi kan finne mer om det du skriver om. Kjelken er sentral i handlinga, og var en fin illustrasjon til innlegget ditt.
    Du nevner at det kan være ei utfordring at boka er på nynorsk. Jeg tror ikke vi skal være så redd for det. Som ungdomsskolelærer kunne jeg ha ønska meg at de elevene som kom til oss, hadde sekken full med nynorskopplevelser på barneskolen. Hvis vi lærere snakker om nynorsk som noe vanskelig, vil det fort bli veldig vanskelig. Det er også et kompetansemål etter 4. trinn at elevene skal ha lest og forstått tekster på nynorsk og bokmål.
    Har du prøvd og latt elevene få dramatisere utdrag av boka? Det er jo ganske markante personligheter som er med, så jeg ser for meg at det er noe elevene kunne ha likt.
    Takk for dine ideer til hvordan en kan arbeide med «Tonje Glimmerdal».

  4. Jeg likte også denne boka veldig godt, og har lyst å lese den både for elevene mine på 3.trinn, og for guttene mine hjemme som er 6 og 8 år.
    Synes du hadde mange gode tips til hva man kan gjøre i arbeidet med teksten.
    (Jeg har ikke fått i oppdrag å kommentere ditt innlegg, men litt gøy å kommentere på litt flere synes jeg, he he)

Legg igjen en kommentar