Lærer, jeg?

Jeg har vokst opp med en mamma som er lærer, og har tidlig ”hermet”, etter henne når jeg skulle lære vekk til andre. Kanskje det er arvet også? Gjennom hele grunnskolen, var jeg den eleven som fikk lov til å gå rundt og hjelpe de andre elevene. Hvis de lurte på noe, så spurte de ofte Guro.

I senere tid så var læreryrket bare noe som lå som en nødløsning bak i hodet. Planen var ikke å bli lærer, bare hvis ikke jeg hadde noe annet jeg kunne bli. Men, så, en dag i juli 2012, søkte denne jenta, på restetorget, på GLU 1-7 Grimstad.

Etter å ha flyttet ned, og så smått begynt med punktpraksis. Gikk det opp for meg. Det å forklare noe til en elev, og se lyset i øynene deres når de forstår det, når det ”klikker”, på plass. Det er uvurderlig. Derfor vil jeg bli lærer. Jeg vil oppleve den følelsen om og om igjen. Se smilet til en elev når de ”endelig”, forstår det. Dette blir nok min visjon, eller min drivkraft som lærer i fremtiden.

Jeg ønsker at mest mulig elever skal kunne få det lyset, at det skal ”klikke”, på plass i hodet. Jeg ønsker og et strukturert, praktisk, muntlig og undrende miljø i mine timer. Man kan ikke forvente at alle forstår noe ved den samme type undervisning.

Derfor ønsker jeg struktur, for å ha kontroll på hvem som kan hva. Jeg ønsker et praktisk miljø, ”lære gjennom å gjøre”. Jeg vil ha et muntlig miljø, der de har lærepartnere og der de ikke er redd for å spørre om hjelp. Som en fremtidig naturfagslærer ønsker jeg kanskje aller mest et undrede miljø. Jeg ønsker at elevene skal være nysgjerrige og at de skal lure på ting.

Dette innlegget ble publisert i Lærerting. Bokmerk permalenken.

3 svar til Lærer, jeg?

  1. Det er fint å lese om at lyset i øynene til elevene når de forstår ting motiverer deg til å bli lærer. Spennende å lese at du ble mer og mer sikker på yrkesvalget ditt etter å ha vært i praksis. Bra at du ønsker å variere undervisningen slik at forskjellige elever får det med seg. Det er veldig viktig å ikke falle i den gruven som vi kaller for «lærerbriller».

    Enig om å legge ann til mere praktisk i undervisningsøktene. Du har en fin visjon og jeg ønsker deg lykke til videre i din videreutvikling som lærer.

    – Bogdan

  2. Guro sier:

    Takk for en super fin kommentar Gina! Ja, jeg tror så absolutt du kan oppnå undring gjennom individuelle og skriftlige oppgaver! Alt kommer an på læreren, oppgaven og eleven!

  3. Gina Grønås sier:

    Så spennende å lese, Guro! Det er fint å lese om hvordan opplevelsene dine ved å lære bort, fikk deg sikker på ditt yrkesvalg. For å kunne bli en engasjert lærer, tror jeg nettopp denne drivkraften er svært viktig! Jeg tror du vil skape innholdsrike naturfagtimer (og andre timer) ved mye praktisk og muntlig arbeid. Tror du man kan oppnå undring og variasjon gjennom individuelle og skriftlige oppgaver også?

    Med dine tanker rundt lærerollen din, tror jeg du kommer til å bli en god lærer! Det er så viktig med et åpent og underende miljø, der alle kan få si sine meninger. Spørs om du ikke får mange fremtidige forskere i klassen din 🙂

    – Gina Grønås

Legg igjen en kommentar