En lærer gjør så mangt. Alt fra retting av prøver, kartlegging av elever, til å løse konflikter. Alt dette er med i pakka: ”læreren”, men kanskje det aller viktigste en lærer gjør er å undervise, dele kunnskap, informere, velg hvilket du vil. Jeg velger å bruke ”å undervise”.
Det blir mindre og mindre tid til å planlegge gode undervisningsøkter i skolen, og mer og mer fokus på kartlegging, kategorisering av elever og utfylling av skjemaer.
Jeg ønsker selv å lage en undervisningsperm i de forskjellige fagene, over mine år som lærer. Slik at jeg har gode, grundige og gjennomførbare undervisningsopplegg som fungerer.
Et fag jeg brenner for er naturfag, så hvis jeg skal gi et eksempel på hvordan jeg ville lagt opp en god undervisningsøkt, så må det bli i dette faget.
Det første jeg ville gjort var å presentere elevene for målet for timen. La oss si at målet for timen er: ”Elevene skal kunne forskjellen på en kjemisk reaksjon og en fysisk forandring.”. Deretter ville jeg gått gjennom ordene i målet, hva er en reaksjon? Hva er en forandring? Hva betyr fysisk? Osv.
Etter ordene er repetert og ”smakt på”, vil jeg at de sammen med lærepartneren sin skal undre seg over hva forskjellen er og notere det ned.
Deretter ville jeg hørt på forslagene deres og gitt dem oppmuntrende tilbakemeldinger.
Så ville jeg med praktiske eksempler, forklart og vist noen fysisk forandringer (Klippe av hestehalen til Lise/is til vann), noen kjemiske reaksjoner (tenne på håret til Lise/spiker som ruster) og forklart og vist forskjellen. Etter dette vil jeg at de skal undre seg. De skal jobbe sammen med lærepartneren sin, og svare på følgende spørsmål:
- Hva er en fysisk forandring? Forklar og kom med et annet eksempel, enn det som ble vist.
- Hva er en kjemisk reaksjon? Forklar og kom med et annet eksempel enn det som ble vist.
- Hva er forskjellen på en fysisk forandring og en kjemisk reaksjon?
For å oppsummere og høre/sjekke om elevene har lært/forstått det, så vil jeg muntlig spør tilfeldige, forskjellige lærepartnere hva de kom frem til.
Hei Guro!
Bra at du har en fast struktur på timen og ønsker å ha et tydelig definert mål for timen. Bra at du kobler sammen teorien med forsøk og viser dem forskjeller. Slik kan du variere undervisningen og nå kanskje flere elever. På den måten kan de se at teorien stemmer med praksisen. Godt variert opplegg.
Si du har elever med forskjellige vansker i klassen din. Ville du ha gjort noe annerledes?