Klasseledelse og samarbeid i team

Snakker man med eldre lærere så er klasseledelse noe de har lært seg selv eller via kurs når de allerede hadde begynt å arbeide som lærer. I dag, så får lærerstudentene prakka på seg i alle pedagogikktimer om hvor viktig god klasseledelse er. Dette er utrolig viktig. Klasseledelse er nøkkelen til et godt læringsmiljø. For å oppnå god klasseledelse, så må man bygge gode og sterke relasjoner med elevene og bruke dette aktivt i timene. Har man gode relasjoner og god klasseledelse, så er det enklere å ha en dialogisk undervisningsøkt, forebygge mobbing samt ha praktisk arbeid.

 

Etter å ha arbeidet som vikar i et halvt år, vært i 5 praksisperioder samt en skoleovertakelse, så begynner jeg å forstå viktigheten av å kunne samarbeide i et team. I en av de disse situasjonene så var det en person som ikke klarte å samarbeide med resten av gruppen. Personen ville gjøre ting på sin måte, skulle alltid prøve å være bedre enn alle andre og var uenig i det meste som resten av teamet var enige i. Dette var krevende og til tider slitsomt. Jeg ønsker meg i fremtiden et team av dyktige lærer, som ikke alltid er enige, men som klarer å diskutere og komme frem til løsninger på en god og effektiv måte. Hadde jeg havnet i et team der jeg var uenig med de andre, så vill jeg tatt det opp og diskutert det. Hadde jeg havnet i et team der en av de andre var uenige med gruppen, så vill jeg tatt det opp. Det er slitsomt for begge parter. I dagens samfunn der lærere konstant er under lupen fra presse og politikere så må vi stå samlet. Godt samarbeid i team er litt sånn som god klasseledelse. Det er enklere å arbeide godt sammen hvis man har skapt gode relasjoner til de andre.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar