«Hva? Skal DU bli bibliotekar?», spør folk når jeg sier at jeg studerer skolebibliotekkunnskap. Det kommer overraskende på, fordi jeg har alltid vært mest et tallmenneske. Jeg er lektor med master i matematikkdidaktikk, og det har alltid vært matte som har vært mitt yndlingsfag. «Men… du er jo ikke så glad i å lese bøker heller, er du det?» Nei, det stemmer også. Jeg har aldri vært noen lesehest. Jeg leser sakte og det krever litt av meg å sette meg ned med en bok. Da jeg var student var det mer enn nok å komme seg gjennom pensum. På fritiden trengte jeg å gjøre alt annet enn å lese enda mer.
Men NÅ, nå leser jeg som aldri før! Jeg har nemlig fått tre små barn som ELSKER å bli lest for. Så jeg leser barnebøker. Mange barnebøker. Hver dag. Gjerne den samme boka for femtende gang. Og hvis jeg så mye som nevner ordet «bibliotek», så må vi kjøre til biblioteket med en eneste gang, for da er det full jubel og de små barnehagesekkene pakkes med vannflaske og bamser som de vil ha med seg på utflukt til biblioteket. Og der koser vi oss. Virkelig koser oss. Vi lister oss rundt og bruker hviskestemme, mens vi kikker med store øyne på alle de spennende, fargerike bøkene. Og tenk; disse bøkene kan vi låne med oss hjem! Helt gratis! Og du kan tro vi låner i fleng! Barna får selv bipe bok etter bok. Bip, bip, bip, og ned i sekken med dem. Vi stopper opp og studerer de morsomme utstillingene, og må selvsagt installere oss i kosekroken med de store, myke putene. Tett i tett sitter vi og får oppleve den litterære magien. Sammen.
Så dette er grunnen til at jeg nå havnet på studiet «Skolebibliotekkunnskap». Jeg har fått en ny og gjenoppdaget glede over bøker og hva de kan tilby, og da spesielt litteratur for barn og unge. Som matematiker må jeg si at jeg gleder meg ekstra til å lære om systemer og organisering, og alle de andre litt trauste ordene som katalogisering, indeksering og klassifikasjon. I love it! Jeg liker også spesielt godt å kunne være kreativ og lage spennende utstillinger etter tema, eller lage det koselig og innbydende for barn i lokalene. Se bare hvor inspirerende det er å lese hva de har gjort på dette biblioteket!
Og hvor kan jeg utvikle min kompetanse? På alle områder! Jeg er ikke god på dette. Jeg skal bli god. Det eneste som jeg i alle fall burde ha litt kontroll på fra før, er det pedagogiske. Jeg er jo tross alt lektor.