KAMPVISE, prinsipp for å gjennomføre en god kroppsøvingstime

Ett fag jeg brenner for er Kroppsøving. Skolen er ett av de få stedene hvor samfunnet kan treffe alle ungdommene, dermed blir også kroppsøvingsfaget stadig viktigere i ett samfunn hvor ungdommen sitter mer og mer stille på fritiden.

Hva menes med overskriften lurer du kanskje på? KAMPVISE står for en rekke undervisningprinsipp som er ment for kroppsøvingsfaget.

K-onkretiseringsprinsippet

A-ktiviseringsprinsippet

M-otiveringsprinsippet

P-rogresjonsprinsippet

V-ariasjonsprinsippet

I-ndividualiseringsprinsippet

S-amarbeidsprinsippet

E-valueringsprinsippet

(Brattenborg og Engebretsen. Høyskoleforlaget, 2007)

I dette eksemplet ser jeg for meg en 10ende klasse som skal ha en 60minutters time med ultimate frisbee. I begynnelsen av en kroppsøvningstime samler jeg alltid klassen, forteller planen og målet for timen. Dette for å konkretisere læringsstoffet.

Etter dette ville jeg ha trent på å kaste, først ved at de for god tid til å utføre teknikkene riktig og etterhvert ved å ha en form for stafett for at de skal trene på teknikkene under en litt press. Her legger vi opp øvelsene slik at de får progresjon både gjennom hvilken kasteteknikk som brukes og ved tidspress. Dette vil også sørge for variasjon, aktivitet og motivasjon. Individualiseringsprinsippet blir ivaretatt ved at jeg går rundt og veileder hver enkelt på teknikkene underveis.

Ultimate er en sport hvor samarbeid er svært viktig, i spillsekvensen ville jeg hatt stor fokus på samarbeid og fair play. Denne timen vill vært forankret i læreplanen gjennom kompetansemålet

I den reviderte læringsplanen for Kroppsøvingsfaget blir fair play og innsats fremhevet som viktig for vurderingen av hver enkelt elev. Derfor vil det være viktig å presisere at man har fokus på dette før spillsekvensen for å gjøre elevene beviste på dette. (http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/)

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 Responses to KAMPVISE, prinsipp for å gjennomføre en god kroppsøvingstime

  1. arg.. kampvise.. grundlæggende, sikkert og old school indenfor planlægning af timer.
    Spændene valg af undervisnings aktivitet, dette kan bidrage til variationen som du henviser til i kampvise.

  2. Jeg har lyst til å være elev i en slik time! Flott å se et fokus som er rettet mot fagets undervisningsprinsipper, og at de blir ivaretatt gjennom økten. Du har et overordnet kompetansemål fra læreplanen som du har brutt ned til konkrete mål som du presenterer i starten av timen. Samarbeid og fair play er viktig lærdom for elevene i mange sammenhenger, flott at du integrerer det.

Legg igjen en kommentar