Den profesjonelle lærer

For at jeg skal kunne fremstå som en profesjonell lærer vil rammefaktorene rundt mitt arbeid være viktig. Den profesjonelle autonome lærer beskriver Arneberg en som har:

           – Evne, vilje og mot til å utvikle skolens virksomhet til beste for elevene sammen                  med sine kolleger.

           – Kompetanse til å ikke la seg ensidig styre av lærebok

           – Kompetanse i å begrunne de valg som gjøres på bakgrunn av innsikt i både                        læreplan, i faget og i eleven.

             (Arneberg, 2008)

Det vil være viktig at skolen legger til rette for at dette skal være mulig, for eksempel ved teamsamarbeid, videreutdannelse. Men det vil også være andre rammefaktorer som er viktige, alt fra undervisningsmateriell til ett felles mål som skolen arbeider mot.

Ellers forplikter lærerprofesjonens etiske plattform både meg, mine kolleger og skoleledelsen til å jobbe mot. Her beskrives de etiske, moralske og verdiene alle ved skolen må arbeide mot. Alle barn har like rettigheter som skal bli ivaretatt på skolen, dette er noe som må etterstrebes.

For at jeg skal fremstå som en profesjonell lærer vil samarbeid være helt essensielt. Ett arbeidsfellesskap der vi stadig er ute etter å utvikle oss og bli bedre. Utvikle undervisningsrepertoaret vårt og at rammefaktorene rundt legger til rette for at dette skal skje. Det er dette Jensen (i Postholm m.fl. 2012) beskriver som profesjonsutvikling som er viktig for å skape gode skoleresultater både faglig og sosialt.

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 Responses to Den profesjonelle lærer

  1. Ser du har noen gode poenger rundt det å fungere som en profesjonell lærer! Og jeg tror du har en god plattform å bygge på når du skal ut i yrket selv. Vært en fornøyelse å følge denne bloggen, du kan ikke gi deg nå ! 😉

  2. Dette har du stålkontrol på Jan. Jeg kan ikke være mening enig i at vi skal opfylde de kriterier som der ligges vægt på i den etiske platform

Legg igjen en kommentar