I mitt tredje blogginnlegg vil jeg dele noen tenker på hva som menes med uttrykkene god klasseledelse og samarbeid i team og hva jeg tenker om disse.
Læringsplakaten sier mye om hva en lærer bør arbeide mot, god klasseledelse vil være essensielt for å oppnå disse målene. Dette handler blandt annet om at man skaper gode relasjoner, gjensidig respekt og forståelse. Det er viktig at man er klar og tydelig som leder, at du har krav og forventninger til dine elever og til klassen. Du viser omsorg og forståelse. Det er viktig at du fremstår som ett godt forbilde (Briseid). Lærer skal være en brobygger til ny kunnskap for elevene og Opplæringsloven §9a-1 Krever at man som lærer må strebe etter å oppnå dette for hver enkelt elev.
I LK06 står det:
Skolen og lærebedrifta skal vere lærande organisasjonar og leggje til rette for at lærarane kan lære av kvarandre gjennom samarbeid om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringa.
Ved en skole er det viktig at ledelse, administrasjon og lærer arbeider mot en felles målsetning og en felles forståelse av hva man ønsker å oppnå og hvordan man vil oppnå dette. Dette innebærer at lærere må få anledning til teamsamarbeid hvor man kan utvikle seg videre. Det er også viktig for elevenes faglig og sosiale læring at det utvikles en positiv skolekultur (Postholm). For meg vil det være viktig å føle at jeg ikke står alene, men at vi sammen kan støtte, veilede, hjelpe og lære av kollegier.
Fint å se hvordan du kombinerer fagkunnskap med egne refleksjoner! Enig i at læreren utvikler seg best sammen med andre.
Vores styrke står grunder i vores fælleskab. Det er godt at vide at fremtidens lærere er klar og forstår vigtigheden i at arbejde sammen i team og samarbejde med ledelsen.