3. Hva tenker du om viktige tema som ”god klasseledelse” og ”samarbeid i team”?

I løpet av årene jeg har gått på universitetet, er klasseledelse noe som har gjennomsyret lærerutdanningen, og det er ikke uten grunn – god klasseledelse er VIKTIG. Som lærer vil jeg være tilstede i klassen før elevene kommer inn. På denne måten signaliserer man at man har en naturlig autoritet, og elevene blir tryggere. I tillegg signaliserer dette til elevene at man tar læring på alvor. God klasseledelse forbinder jeg med å være en autorativ leder. Da har man en god porsjon varme, men også kontroll. Ved å være rettferdig, motiverende og interessert i elevene, er det med på å legge et godt grunnlag for læring og trivsel. I tillegg vil jeg slå et slag for dialogen i klasserommet. Ifølge Bakthin, handler dialog mye om å anerkjenne den andre som subjekt, slik at maktforholdet er likt. Olga Dysthe ser også verdien av et dialogisk klasserom, i motsetning til et monologisk klasserom. Det er stor enighet blant forskere om at dialogiske aktiviteter er viktig for læring.

 

Samarbeid i team, er noe jeg som lærerstudent har erfart gjennom flere praksisperioder, og ikke minst i den siste praksisen, skoleovertakelse. Å kunne samarbeide i team er viktig for å kunne føle seg som en del av et fellesskap. Teamsamarbeid kan by på utfordringer, i form av ulike maktkamper og spenninger innad i teamet. I tillegg kan enkelte individualister føle at teamtid er ”bortkastet” tid. En samarbeidende kollegialitet er absolutt å foretrekke. På den måten kan man lære mye av hverandre, utnytte hverandres ressurser, og sammen bidra til å utvikle skolen som organisasjon i positiv retning.

Én tanke om “3. Hva tenker du om viktige tema som ”god klasseledelse” og ”samarbeid i team”?

  1. Du har mange gode tanker her både om klasseledelse og samarbeid i team. Jeg er helt enig i at et dialogisk klasserom er det som er viktig for læring. Her kan elevene være delaktige og unders over ting de har lest eller lært.

    Samarbeid i team er noe vi kommer bort i som framtidige lærere, og det er veldig viktig det du skriver om at samarbeid er med på å utvikle skolen som organisasjon. Vi må bidra og deler erfaringer, på den måten utvikler vi læringsmiljøet.

    Godt skrevet Johanne!

Legg igjen en kommentar