4. Framstå som profesjonell lærer

Jeg mener å til å framstå som profesjonell lærer på denne skolen, da må jeg vende blikket mot meg selv som lærer, jeg må gjøre vurdering for læring og vurdering av læring. Jeg må ha god kunnskap til å kunne framstå som profesjonell, dette har jeg strevet ganske med til nå pga språket, det er vanskelig å fremstå profesjonell når du ikke behersker språket. Men jeg har bare vært her i 3 og halvt år, og jeg blir flinkere i språket med hver dag som går, så snart behersker målet og kan håpfullevis føle meg som en profesjonell lærer.

Jeg kjenner godt styringsdokumentet, og har lest mye og lært mye om lærerplaner og kunnskapsløftet. Nå holder jeg på å gjøre BA oppgaven som handler om forskjeller/likheter i norske og islandske lærerplaner, det mener jeg at hjelper meg til å nå målet mitt som er å framstå som profesjonell lærer.

I Postholm står det at «å være profesjonell lærer innebærer i tillegg evnen til å kunne tolke samfunnsmandat og retningslinjer ut fra både erfaringsbaserte og forskningsbasert kunnskaper». Jeg er enig i dette, vi må kunne å formidle, overbevise, og ha gode handlinger, til å kunne framstå som profesjonelle lærere.

Jeg mener at det er så mye som innebærer å være en god lærer: gode relasjoner, være kreativ, forstå mangfoldet med å prøve å ha tilpasset opplæring til alle, være snill og god, men litt streng på samme tid (la elevene føle at du krever respekt og arbeidsro).

Det er mye å tenke over for oss som skal bli lærere, mye av spennende og krevende tider framover 🙂

Én tanke om “4. Framstå som profesjonell lærer

Legg igjen en kommentar