Hvordan skape spontane samtalesituasjoner i fremmedspråk?

Et av kompetansemålene i læreplanen for fremmedspråk krever at elevene skal “Delta i enkle, spontane samtalesituasjoner” etter 10. årstrinn. Det å snakke et fremmedspråk kan virke utfordrende og for mange elever kanskje også skremmende. I tillegg krever spontane samtalesituasjoner at elevene har opprettet seg et visst ordforråd, slik at de faktisk kan uttrykke det de vil si.

For å møte denne utfordringen i klasserommet tror jeg det er viktig å sette i gang snakking i fremmedspråk tidlig, kanskje fra aller første time. Dette for at de fleste elever da starter på likt plan, i tillegg til at man skaper en lav terskel for å snakke språket. Jeg tror det er viktig å ha fokus på at dette er et helt nytt språk, og det viktigste er at man prøver å snakke. En av lærerens største oppgaver er å skape en trygg atmosfære og et godt læringsmiljø slik at elevene tør å snakke fremmedspråket. I tillegg tror jeg det kan være lurt å gjøre det til en rutine at man på en eller annen måte har en muntlig aktivitet i fremmedspråkene i hver time, slik at alle får snakket litt hver gang. Ikke bare de som rekker opp hånden i timen.

Videre tror jeg det er viktig å lære elevene fraser i fremmedspråket som de kan bruke når de kommer i samtalesituasjoner der de mangler ordforråd. Dette kan være fraser som «Hvordan sier man … på fremmedspråket?», «Hva betyr …?» og «Jeg forstår/ forstår ikke». Ved å lære elevene slike grunnleggende fraser tror jeg at man kan bygge en grunnmur for videre læring av vokabular. I tillegg får elevene tilgang til å spørre og finne ut av ting på fremmedspråket.

For å skape et større vokabular hos elevene har det tradisjonelt vært populært med gloseprøver, og jeg tror det er mulig at gloseprøver har noe for seg. Likevel tror jeg det finnes måter å utføre noe som kan likne på gloseprøver, som elevene kan bli mer motivert av. Dette kan for eksempel være å bruke Kahoot eller Quizlet i stedet for de tradisjonelle gloseprøvene. Jeg tror dette kan ha noe for seg, da det kan bli et større fokus på ordets betydning, og ikke den intense puggingen på hvordan det skrives. Kanskje mulighetene da er kanskje større for at ordene vil gå inn som en del av langtidshukommelsen?

Skrevet i Uncategorized | Kommentarer er skrudd av for Hvordan skape spontane samtalesituasjoner i fremmedspråk?

Språkappen Mondly

Jeg har nå testet ut en språkapp, som lover å lære deg språk på en enkel måte!

Appen heter Mondly, og har hele 33 tilgjengelig språk du kan lære deg. For å teste ut denne appen brukte jeg den spanske versjonen, men rammene og oppgavene er tilnærmet like for alle språk.

For å gi et innblikk i hvor lett det er å lære språk har skaperne bak appen valgt å gjenskape en vanlig samtale fra en kafé som introduksjon. Her introduseres man for fraser som «Hei, hvordan går det?» og «Hva drikker du?». Senere blir ord fra denne samtalen tatt med videre til ett sett med bilder der man skal matche de introduserte ordene med bilder.

Deretter øker vanskelighetsgraden noe da en skal gjenkjenne og selv sette sammen ord til enkle setninger.

Etter denne enkle introduksjonen blir tre kategorier presentert: leksjoner, samtale og vokabular.

Forskjellige leksjoner presenterer ulike temaområder. I første leksjon lærer man navn på familiemedlemmer. Ved hjelp av ulike metoder får man repetert nye ord og fraser flere ganger.

 

Under kategorien samtale føres det en samtale der den som lærer selv må snakke språket som læres. Man snakker inn i mikrofonen og kan dermed høre seg selv snakke. En standardstemme sier en frase, for eksempel: «Bien, gracias», som den lærende skal gjenta. Slik foregår hele samtalen, og tilslutt kan man lytte gjennom det hele som en naturlig samtale mellom deg selv og standardstemmen. Dette kan være en god øvelse for å forbedre uttale, samtidig som man lærer ord og enkle fraser.

Kategorien vokabular sørger for at den som lærer språket får repetert de nye ordene. Et ord blir lest av en standardstemme på fremmedspråket, samtidig som oversettelsen av ordet dukker opp i midten av en boks. Over og under det oversatte ordet er det to forskjellige fremmedspråklige ord. Her skal du sveipe til det ordet du tror er riktig.

I denne appen blir det brukt mange varierte måter for å lære bort et språk. Jeg tror at kombinasjonen av at man kan lytte, se og snakke språket gjør at denne appen kan være god å bruke for personer som vil lære språk. Denne gratisversjonen er ment for nybegynnere for språket, men man kan også kjøpe leksjoner som er ment for viderekomne.

Det jeg ser på som en god styrke i denne appen er muligheten til å se hva ulike ord betyr, samt å se forskjellige verbbøyninger i setningene som blir brukt. Dette virker som en naturlig måte å lære seg verb på, i forhold til den mer tradisjonelle «puggingen» av verb. Når man ser det i en sammenheng, virker det lettere å kunne knytte det opp til setninger ved et senere tidspunkt.

Alt i alt virker det som at denne appen er organisert på en strukturert måte, slik at det er lett å lære seg nye ord og setninger på et fremmedspråk. Jeg synes også det er bra at det er fokus på å være en aktiv språkstudent ved kombinere lytting, skriving, snakking og peking på riktig ord. Tommel opp for multisensorisk læring!

I midlertid kan jeg stille meg litt kritisk til kategorien vokabular da jeg kan se for meg at denne i seg selv kan fremstå litt kjedelig da det bare er repetering av ord. Samtidig synes jeg at kategorien fungerer i samarbeidet med de andre kategoriene, da man her får brukt disse ordene i setninger som man skriver og snakker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrevet i Uncategorized | Kommentarer er skrudd av for Språkappen Mondly

Utfordring i LK06

I læreplanen Kunnskapsløftet er det definert ulike kompetansemål som elever i et valgt fremmedspråk skal ha oppnådd i løpet av 10. trinn på ungdomsskolen. Et av disse kompetansemålene er å «Delta i enkle, spontane samtalesituasjoner» .  

Jeg ser på dette kompetansemålet som en utfordring av ulike grunner. For det første synes jeg det er uklart hva «enkle samtalesituasjoner» innebærer. For det andre ser jeg på det å skape spontanitet i et fremmedspråk som en stor utfordring. For at få til spontanitet i et språk må elevene ha et visst ordforråd, samtidig som det må være et trygt miljø for å snakke fremmedspråket i klassen.

 

 

Skrevet i Uncategorized | Kommentarer er skrudd av for Utfordring i LK06

¡Bienvenido a mi blog!

¡Bienvenido a mi blog!

Mi nombre es Johanne Bø y tengo 22 años. Vivo en Kristiansand con mi esposo, pero soy de Skien. Soy un estudiante en la universidad de Agder, y ahora estudio español. En mi tiempo libre me gusta estar con la familia y mis amigos, también me gusta entrenar y escuchar música.

Estudio español porque pienso es una lengua muy interesante, y en el futuro quiero ser una profesora de español.

Voy a usar este blog para aprender más de español, y para debatir la didáctica de la lengua extranjera.

 

Skrevet i Uncategorized | Kommentarer er skrudd av for ¡Bienvenido a mi blog!

Hei, verden!

Velkommen til home.uia.no.

Skrevet i Uncategorized | 1 kommentar