Uke 41
Hva kjennetegner et ERP system?
Enterprise resource planning er et programvare som støtter opp om flere av en bedrifts virksomhetsområder som produksjon, lager, salg, innkjøp og økonomi. Målet med ERP er å håndtere virksomhetens informasjon, og tilfredsstille behov for styring og administrasjon. ERP er ikke nødvendigvis ett produkt, men en beskrivelse av kvaliteten på integrasjonen mellom virksomhetens systemer. ERP-systemer kjennetegnes ofte av at de inneholder løpende oppdaterte data, felles database og enhetlig brukergrensesnitt på tvers av moduler. ERP-løsninger kan bidra til store forbedringer i en virksomhets måloppnåelse, produktivitet og kvalitet. Unødvendig dobbeltarbeid kan fjernes og bedre beslutninger fattes. Samtidig får ERP ofte kritikk for dårlig brukervennlighet, og ERP kan få skylden for problemer når en virksomhet har implementert ERP-løsninger som fungerer dårlig. – Wikipedia
Dersom vi ikke har et ERP system, hva er alternativet?
Hva menes med “Core Business Processes”, kom gjerne med eksempler.
Kjernen i enhver bedrift er forretningsprosessene, som driver virksomheten. Uten gode prosesser i bunnen så er det vanskelig å gjennomføre den daglige driften, oppnå strategiske målsetninger og levere gode resultater på bunnlinjen. Prosessene kan kategoriseres på flere måter, men grovt sett kan man dele de inn i tre: Kjerneprosesser, støtteprosesser og ledelsesprosesser. Bedriftens konkurransefortrinn ligger i dens kjerneprosesser, «det den kan gjøre bedre enn sine konkurrenter», mens støtteprosessene ligger rundt denne kjernen.
For å illustrere viktigheten av prosesser på en annen måte kan man sammenlikne en organisasjon med en bil. Forretningsprosessene er motoren som driver bilen fremover (resultater), og uten motoren har man ingen drivkraft. For å drive bilen behøves brennstoff (ressurser). Man ønsker at motoren skal arbeide så effektivt som mulig i forhold til brenselsforbruk, slik at man kan ha lite utslipp (tap). Og som med bilindustrien så var det i Japan den store revolusjonen med kvalitetskontroll på prosessene startet.
Uke 40
Forklar hva som menes med “Business Intelligence” (BI).Vis til noen eksempler
Business intelligence(BI) er å ta bedre beslutning på bakgrunn av data. Lurer du for eksempel på hvorfor det er speil i en heis? eller hvorfor det står en tiger på Oslo S? Noen har en gang tatt en beslutninger om dette. Business Intelligence handler om beslutningsstøtte, men det brukes mest i sammenheng med teknologier som datavarehus og rapporteringsverktøy.
Forklar sammenhengen mellom databaser og BI.
Noen vil sette likhetstegn mellom BI og datavarehus. Et datavarehus samler data fra ulike kilder, og kvalitetssikrer data, som riktignok er grunnlaget for BI. Men investering i et datavarehus gir ikke automatisk effekt, selv om dette vil hjelpe til å få data omgjort til informasjon. Så mange som mulig i bedriften må få tilgang til sluttbrukerverktøy, samt ha mulighet til å bruke informasjonen som kommer ut. Teknologien hjelper, men klarer ikke alene å fullføre alle stegene i BI prosessen. Uansett type bedrift og medarbeider handler BI om å ta beslutninger på bakgrunn av data.
Forklar hver av de tre elementene som inngår i BI:
Information and knowledge discovery:
business analytics:
information visualization:
Hva er “Data Mining”?
Datamining er en teknikk for å finne skjulte mønstre i store mengder med data, og er den mest sofistikerte form for analyse. At shampo og balsam kjøpes samtidig krever neppe omfattende datamining, og disse finner man også plassert på samme sted i butikken. Men hvilke andre varesorter kjøper vi samtidig? Det mest kjente eksempel på dette spørsmålet er WallMart. Den amerikanske matvarekjeden analyserte sine salgstall, og fant ut at på torsdager og lørdager ble ølbokser og babymat ofte kjøpt samtidig. At det var far som var på handletur, er neppe overraskende. Men hvilke beslutninger skulle Wall Mart ta på bakgrunn av denne informasjonen? De plasserte produktene sammen for å forenkle handleturen. I tillegg unngikk de å ha både ølbokser og babymat på tilbud på torsdager og lørdager.
Forklar hva et beslutningsstøttesystem er, (Decision Support System, DSS). Kom gjerne med eksempler.
Beslutningsstøtteverktøy brukes for å hjelpe mennesker med å fatte beslutninger hvor det er uoversiklige problemstillinger med store mengder data og et komplisert regleverk. Målet med denne verktøyet er å redusere sjansen for feil gjerne i praktiske situasjoner som aksjespekulasjon, medisinering, ruteplanlegging, og produktsammensetning.
Slike verktøy er idag vanligvis dataprogrammer med en beregningsdel som for eksempel excel og en datadel som samler inn og lagrer data i en database, deretter leter den etter mønster i disse datane man har fått inn også kalt for datamining.
Uke 39
Forklar hva som menes med “Supply Chain Management”.
Hovedpoenget med Supply Chain Management er å optimalisere verdiskapning. Dette gjøres ved å samordne aktiviteter i hele forsyningskjeden, fra råvareprodusenter til leverandører hos sluttkunden. De beste resultatene oppnås når hvert enkelt ledd ikke bare tenker på seg, men også jobber for å øke nytteverdien og effektiviteten til andre parter i kjeden. «Ledelse av integrerte forsyningskjeder» er det nærmeste vi kommer SCM-begrepet på norsk.
Forklar hva CRM systemer er.
Et typisk CRM-system inneholder både kunderegister og kundedialog, og hjelper til å med å finne muligheter du ellers ikke ville kunne se. Systemet kan levere analyser av de mest lønnsomme kunder og produkter. Systemet gjør det også enklere om flere personer behandler samme kunde, for da kan selger A eksempelvis hente opp tilbudsbrevet selger B sendte forrige uke.
Hva er typiske fordeler ved å bruke CRM?
CRM brukes for å beholde og utvikle gode kunder, i stedet for å bruke energi på å skaffe nye. Det vil ofte være økonomisk effektivt å holde en eksisterende kunde fornøyd, framfor å skaffe en ny kunde. Produktorienterte virksomheter har lett for å fokusere for mye på markedsføring, mens kundeorienterte virksomheter er flinkere til å vektlegge kundepleie og service.
Uke 38
Hva er hovedinnholdet i Personopplysningsloven?
Personopplysningsloven skal beskytte den enkelte mot at personvernet blir krenket gjennom behandling av personopplysninger.
Personopplysninger defineres i loven som opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson. Personopplysningsloven gir regler om i hvilke tilfeller en behandlingsansvarlig har anledning til å behandle personopplysninger, og regler for hvordan denne behandlingen skal foregå, samt om den registrertes rettigheter ved behandlingen.
–SNL.
Drøft påstanden om at det er motstridende interesser mellom samfunnets interesser og individets når det kommer til personvern? Hvilket hensyn bør veie tyngst? Begrunn ditt syn.
kommer snart.. må bare tenke litt.
Hva menes med personopplysninger?
Opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson. Sensetive opplysninger kan være opplysninger om religion, rase/etnisk bakgrunn, om personen er straffet/siktet for en straffbar handling, seksuelle forhold o.l.
Hva sier Personopplysninsloven om meldeplikt og konsesjonsplikt?
Meldeplikten er en forenklet prosess som ikke innebærer en godkjenning, kun en melding til personvernombudet eller Datatilsynet om at forskeren nå tar i bruk personopplysninger til sitt prosjekt.
Konsesjonsplikten innebærer en plikt til å få prosjektet godkjent av Datatilsynet. Søknader og vedlegg for konsesjonspliktige prosjekter behandles hos Datatilsynet. Når konsesjon gis, har Datatilsynet vurdert prosjektet og funnet at dersom det gjennomføres i henhold til søknaden, innfris personopplysningslovens/helseregisterlovens krav.
– Datatilsynet.no
Uke 37
Hva gjør at e-handel vokser?
Siden oppstandelsen av internett i midten av 90-tallet og fram til idag har det vært svingete for E-handel(nettbutikk). Fra starten av internett til 2000-tallet har mange nettbutikker gått konkurs på grunn av vansklige regestreringssider, dårlig logistikk, leveringstiden var altfor lang, gjorde at mange ikke valgte å handle på nettet. Idag har teknologien kommet lenger, og både regestrering, logistikk og leveringstid har blitt betraktelig forbedret siden 90-tallet. Det er enklere å drive nettbutikk enn før i tiden hvor man trengte en IT kompetanse, mens idag trenger man ikke det. Samtidig er systemene enklere å bruke samt at det koster svært lite å drive nettbutikk. Mange tjener bra med penger selv om man sitter hjemme å driver sin nettbutikk og tjener inn millioner, dette er på grunn av at mange bruker kjelleren eller garasjen sin til å lagre sine produkter, derav billig. Andre grunner for at e-handel vokser er at det er enklere å handle på nettet enn at du måtte kjøre eller gå til en kjøpesenter på andre siden av fylket.
Drøft hvordan du tror ordinære fysiske butikkers framtid er.
Fysiske butikker vil alltid være der, se for deg alle fysiske butikkene blitt borte? hvordan ville f.eks hovedstaden vårt sett ut? Men jeg tror også på at mange småbedrifter som for eksempel innenfor sportbransjen kan få det tøft mot e-handelen og e-handel er gjerne noen kroner billigere enn butikken.
I den digitale økonomien er det mer sannsynlig med få, store aktører, kanskje momopol. Hvorfor er det mer sannsynlig med monopol i den digitale økonomien enn i den treadisjonelle økonomien?
Uke 36
Fortell kort om internetts opprinnelse/begynnelse (hvor, når, hvorfor….).
Internetts oppstandelse startet i sammenheng med Den kalde krigen, hvor USA på 60-tallet arbeidet intens for å utvikle en kommunikasjonssystem som kunne mostå virkningen av en atomangrep. I 1964 kom gjennombruddet hvor Paul Baran utviklet en metode for å overføre data over en eksisterende telenettverk. Ideen vokste og Advanced Reasearch Projects Agency (ARPA) kjent som ARPAnet ble startet opp i 1969. Det startet med at det skulle være en nettverk for å sammenkoble det amerikanske forsvaret og forskningssentrene. Etterhvert ble det stadig flere brukergrupper som for eksempel universiteter, sivile forskningsinstitutter etc. gitt adgang til datanettet. Ila 70-tallet var det en kraftig vekst og utvikling, samtidig begynte ARPAnet å bli mindre militært formål og på 80-tallet ble ARPAnet delt i to hvor den ene er militært og den andre sivilt (National Science Foundation). Etterhvert ble det opprettet flere datanettverk av samme modell som ARPAnet og deretter koblet seg sammen med ARPAnet og navnet ‘Internett’ ble til. I 1989 kom første ideen om en World Wide Web (WWW), men kom først ut i 1993 og det ble tilgjengelig for alle sammen.
Når kom internett til Norge?
Internett kom til Norge på 70-tallet via en firma som heter Uninett. Men det var ikke før på 90-tallet at de fleste høgskoler og universiteter var på nett via Uninett. Fra 1994 og utover startet også komersiell bruk av internett i Norge.
Samfunnet er avhengig av internett. Drøft på hvilke måter du/dere mener samfunnet er sårbart som følge av internettbruk
Idag er internett integrert inn i hverdagen vår, det økte teknologibruket vårt øker samtidig sårbarheten. Det man fokuserer på da er gjerne personvern, men også samfunnssikkerheten. Trusselbildet på internett har gjennom tiden blitt mer og mer alvorlig. Fra nettkriminalitet, ID-tyveri, trusler fra statlige aktører o.l.
Hva menes med Software As A Service? (SAAS)
Hvor systemer og øvrige former for software løsninger kjøres lokalt og tilbyr funsjonalitet til lokale brukere. Løsninger og funksjonalitet blir tilbydt via internett som tjeneste.
HTML er et markup language. Hva menes med dette? Vis med ett eksempel.
Er en markeringsspråk som kombinerer tekst og andre informasjoner om teksten, med det mener jeg ekstra informasjon om tekstens struktur og oppsett som da er innlemmet i hovedteksten.