Reflect on your collaborative learning experience (08.04) by answering the following questions:
-
Did you go through the materials provided before the group task? If yes – was it helpful during your group work?
Jeg gikk gjennom materialet som var lagt ut på forhånd, og gikk gjennom videoen som ble lagt ut. Det var veldig nyttig for min del, med tanke på at mange av verktøyene var veldig ukjent for meg. Det gjorde det også mulig å lese seg opp litt på forhånd om hvert enkelt verktøy, slik at jeg hadde kunnskaper i forkant av oppgaven, som gjorde at jeg kunne bidra i diskusjoner uten å være helt utenforstått med hva som ble diskutert.
-
What do you think about the task instructions – what was clear and what was not?
Oppgaveformuleringa var veldig grei. Enkel å forstå og gruppen min kom raskt i gang. Vi klarte fint å delegere oppgaver selv, og det tok ikke lang tid før alle var i gang med å skrive.
– Det kunne kanskje vært gitt gruppeledere i forkant av oppgaven, slik at en person hadde ansvaret for delegering av oppgaver. Dette gjør at dersom det er grupper som er usikre på hva som skal bli skrevet av hvem, så kan gruppelederen fint forklare hva som skal bli gjort, uten store problemer. -
What do you think about Google docs as a collaboration tool for writing and discussions? Pros and cons?
Google docs fungerte veldig fint. Alle som var med i dokumentet kunne delta i skriveprosessen. Det var også veldig samkjørt med når en person redigerte. Det tok ikke lang tid og det var lite venting. Det gir gruppa som en helhet mulighet for bidrag. Samtidig som gruppechatten er fin å bruke dersom noen ikke helt vet hva som skal gjøres.
– Gruppechatten som kunne brukes, var også veldig genial i den forstand at vi kan ha en samtale rundt emnet uten at alle må skrive spm og svar i oppgaveteksten.– Det som kanskje var litt upopulært med google docs var at dersom mange redigerte/kommenterte på forskjellige avsnitt til samme tid, så ble det litt hakkete når vi skulle skrive videre.
-
Do you think you benefitted from the group discussions, why or why not?
Det var mange fordeler med å diskutere i gruppen underveis i oppgaven. Her kunne folk komme med innspill til hva som var bra (i det avsnittet du har jobbet med) samt komme med innspill til hva som kan bli tilføyd. Samtidig så kan de andre på gruppa komme med kommentarer dersom de syntes noe av det som var skrevet var bra.Når du har slike diskusjoner underveis i oppgavene, så er det mye enklere å vite hvor langt vi er kommet, samt når den enkelte er ferdig med sin del og hvor langt resten har kommet.
Alt i alt så kommer det mange fordeler med å ha en slik diskusjon underveis i en slik oppgave. Spesielt siden vi ikke sitter i samme rom, og muligheten for å kommunisere er minimal.