Oppgave 2: Powerpoint

  • Hva kjennetegner god bruk av PowerPoint?
    Dersom du skal ta i bruk powerpoint i forbindelse med en presentasjon, så er det viktig å huske på at dette kun er et verktøy for deg som presenterer. Det er ditt hjelpemiddel til hvordan du skal klare å formidle ditt budskap.

    Når du er i startfasen av powerpoint-forberedelsene så er det viktig å huske på et par punkter:
    – Powerpoint er et verktøy ikke noe som skal forelese for deg
    – Det er viktig at du har korte nøkkelpunkter: dette blir «minnetriggere» for deg, slik at du lettere kan huske på hva du skal snakke om. Blir det for mye tekst vil du bli for knyttet til dette, noe som kan medføre «avlesning».
    – Når du skal ha en presentasjon, så kan mange gå i den fell hvor de sier «jeg skal presentere min powerpoint», noe som ikke stemmer helt. Du skal ikke presentere en powerpoint, men du skal presentere et tema.
    – Dersom du skal ta i bruk bilder, så er det viktig å huske på at bildet må ha god relevans/utfyllelse med hva du snakker om. Et bilde tatt ut av kontekst vil bare virke distraherende for de som sitter og hører på. Det er også greit å ha bilder med god oppløsning slik at det blir lettere å se hva bilde skal vise
    – I forhold til tekst så er det viktig å tilpasse skriftstørrelsen, blir den for liten er det veldig vanskelig å se hva som står.
    –  Dersom du skal være i det kreative hjørne, så kan det være lurt å tenke litt fargekontraster. Det er alltid gøy å utforske og prøve seg frem med forskjellige løsninger, noe som kan være bra det, men tenk på hvordan det ser ut for mottakerne. Det kan fort bli vanskelig å lese teksten dersom fargene ikke passer sammen, og dermed gjør det vanskelig å følge med.

    Når du føler deg fornøyd med powerpointen så kan det være lurt å ha en liten fremvisning for deg selv, slik at du får et godt innblikk i om det ble så bra som du først antok. Det kan også være lurt å vise den til en annen, som dermed kan komme med innspill på hvordan du evnt. kan endre på noe. Det å få tilbakemelding fra andre er en fin ressurs. Bruk den flittig 🙂  

  • Hvilke alternativer til PowerPoint kjenner du til, og hva er bedre eller dårligere ved disse alternativene?
    Jeg har valgt å utforske prezi som et alternativ til powerpoint.

    Når du starter Prezi vil du få opp et stort blankt ark som gir deg mange muligheter. Her kan du skrive tekst, lime inn bilder eller videoklipp. Når du har lagt inn et bilde kan dette roteres, flyttes eller endres alt etter dine behov.
    – Dette er et program som foregår i din nettleser noe som gjør at du slipper å laste ned noe som helst.

    Når du har satt på plass alt du trenger for din presentasjon, kan du tegne opp en sti for å definere hvilke rekkefølge du ønsker å vise det du har lagt inn.
    – Du kan vise presentasjonen i fullskjerm, og hver gang du trykker vil kameraet flytte til neste destinasjon på din fremvisning.

    Dersom vi skal stille oss kritisk til prezi så vil jeg påpeke at det kan være litt missvisende når vi hopper frem og tilbake ettersom vi trykker oss videre, noe som kan gjøre det litt vanskelig for mottaker å følge med på hvor vi har vært og hva vi har gått gjennom.

    Dersom du ikke har prøvd prezi før, så anbefaler jeg å gi det et forsøk.
    – En annen ulempe er at dette koster penger, noe som kan være litt i hardeste laget for en student som allerede sliter med å ha råd til mat gjennom en måned.

3 tanker om “Oppgave 2: Powerpoint

  1. Med tanke på hvordan en god PP skal foregå tenker vi veldig likt, Jørgen! Du kommer med mange gode tips til hva som er viktig å tenke på, og hvilke fallgruver en fort kan falle i.
    Det kan absolutt være lurt og både gå igjennom PP på egenhånd og vise den til noen andre. Men hvor enkelt er det å få noen andre til å se på den i en hektisk arbeidshverdag?

    Du forklarer hvordan Prezi fungerer og hvordan en kan bruke det. Savner kanskje noen flere grunner til hvorfor Prezi er dårligere eller bedre enn PP.

    Stå på videre!

  2. Hei Jørgen! Du skriver veldig mye fornuftig om hva en god PowerPoint-presentasjon bør lages og fremføres. Du viser i innlegget at du som mange andre er mer opptatt av å gjøre PowerPointen til et hjelpemiddel for deg i den presentasjon enn at Powerpointen skal bli selve presentasjonen. Jeg er veldig enig i det du skriver om at det er fort gjort å overdrive en presentasjon, uten å ta hensyn til at den skal være oversiktlig, lett leselig og ikke minst inneholde fakta som fremhever det du presenterer.

    Du gir en god og grundig informasjon om bruk av det gode alternativet Prezi. Du skriver virkelig detaljert om bruken, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Prezi er et stilig presentasjonsprogram med mange ulike funksjoner og visuelle effekter, men som du sier kan det også fort bli for mye og kanskje litt uoversiktlig. Jeg liker PowerPoint bedre. Hva foretrekker du?

Legg igjen en kommentar