Oppgave 2. Hvordan vil du rent konkret legge opp en god undervisningsøkt? Velg et fag du liker og gi et eksempel.

Kroppsøving.

Generelt for å få en god undervisningsøkt er det viktig at læreren har alt godt planlagt på forhånd og har et mål med hva som skal oppnås gjennom timen.

Når jeg har kroppsøving med en klasse, tenker jeg alltid på at elevene skal være mest mulig i aktivitet. Så for at jeg skal få en god time, er det viktig at jeg på forhånd har tenkt over hvordan jeg skal forklare hver aktivitet, hvor lang tid jeg skal bruke på dette og at jeg har funnet frem utstyret jeg trenger før timen starter. Dette gjør jeg fordi det er viktig at elevene får en mest mulig konkret forklaring på aktiviteten samtidig som det ikke tar lang tid fra beskjeden blir gitt til aktiviteten er i gang. Jeg mener også det er viktig med god variasjon av aktivitetene som skal gjennomføres.

Når jeg har en kroppsøvingstime, er det viktig at beskjedene er korte og konkrete slik at elevene forstår dem samtidig som det ikke er for mange beskjeder om gangen.

I denne forbindelse har jeg tatt utgangspunkt i en time jeg hadde med 1.trinn.

  • Læreplanmål: leike og vere med i aktivitetar i varierte miljø der sansar, motorikk og koordinasjon blir utfordra
  • utføre grunnleggjande rørsler som å krype, gå, springe, hinke, satse, lande, vende og rulle i fri utfolding og organiserte aktivitetar

Jeg startet timen med å forklare hvordan jeg ville at elevene skulle oppføre seg og hva som skulle skje dersom jeg blåste i fløyta. I dette tilfellet skulle elevene stoppe opp med aktiviteten og stå helt stille til neste beskjed ble gitt.

Denne timen inneholdt forskjellige lek-aktiviteter med fokus på grunnleggende bevegelser som å krype, hinke, hoppe osv men også rom-orientering

Bil-leken: Her skal elevene bevege seg rundt i rommet samtidig som de følger med på læreren. Det vil her bli fokus på rom-orientering

Trollmannen: Her springer elevene rundt læreren som står i midten og tryller elevene om til forskjellige ting. Her vil elevene få prøve seg på de grunnleggende ferdighetene i kroppsøving som å hinke, hoppe, krype, gå, springe samtidig som fantasien til elevene settes på prøve.

Fisken i det røde hav: Elevene skal springe frem og tilbake i hallen uten å bli tatt av «Haien». Her er det viktig at elevene er orienterte på hvor de springer slik at de ikke springer i en medelev eller blir tatt. Dette er en lek som krever rom-orientering.

 

2 tanker om “Oppgave 2. Hvordan vil du rent konkret legge opp en god undervisningsøkt? Velg et fag du liker og gi et eksempel.

  1. Interessant blogginnlegg, Jørgen! Du har mange gode tanker på hva som utgjør en god undervisningsøkt. Det er viktig at beskjedene er korte og gode, slik at du får tid til det som er hovedpunktet i kroppsøving, nemlig å være i aktivitet!

  2. Flott innlegg, Jørgen. I kroppsøving er det aller viktigste aktivitet, noe du virkelig setter fokus på og forstår viktigheten av som kroppsøvingslærer. Timen er godt planlagt, varierende og treffer målene du skal igjennom. Tipp, topp tommel opp!

Legg igjen en kommentar