På oppdagelsesferd i bokhylla

«Herr og fru Dumling i Hekkveien 4 var heldigvis fullstendig normale, takk.»

J. K. Rowling

Da jeg var ca ti år så visste jeg ikke hvor mange ganger jeg skulle lese denne setningen fra Harry Potter og de vise sten, eller hvilke dører som skulle åpne seg når jeg først hadde tatt turen til Galtvort. Jeg har kanskje ikke fått reist så mye i den virkelige verdenen, men jeg har reist flere hundre mil i en fiktiv en; jeg har reist over berg og gjennom skog, jeg har flydd på sopelime, ørner og i luftskip. Gjennom bøker har jeg kunnet rømme når verden blir for mye, gledet meg over hendelser jeg ikke kan oppleve selv, eller grøsset over hendelser jeg heldigvis slipper å oppleve. Det finnes så mange verdener der ute, som jeg håper at flere barn kan få oppleve. Kanskje jeg kan hjelpe barn og unge med å finne dem? For meg startet nemlig alt på biblioteket på barneskolen min.

Skolebibliotekaren min het Eli. Ja, for hun var min, og ikke skolen sin. Det føltes i alle fall slik ut, og når jeg startet på studiet så var det henne jeg hadde i tankene. Kanskje jeg kan bli en Eli; som får alle de leseglade elevene til å føle seg sett, og som utvider horisontene deres, i en verden der lesing fremdeles (dessverre) ofte blir sett på som litt ukult eller kjedelig. Hun gjorde biblioteket til et annet hjem, og hun gjorde det spennende å kunne oppdage mer. Jeg var en jente på oppdagelsesferd. Hvilke verdener kunne jeg finne i hyllene? Så jeg leste, kjøpte bøker, snakket om bøker og leste litt til.

Jeg utdannet meg til engelsk- og historielærer, og fortsatte egentlig å lese mest ungdomslitteratur. Jeg begynte også å lese om hva andre mente om bøker og om hvordan man kan bruke bøker til å få til god læring av språk, men også forståelse av verden. Blant annet brukte jeg goodreads, hvor man kan dele bokideer, diskutere, eller bare holde styr på hvilke bøker du har lest og hva du synes om dem. Veldig nyttig når man skal anbefale bøker videre.

For når man først leser vil man jo gjerne snakke om det man har lest, og man vil gjerne at noen andre også skal lese det samme sånn at man kan snakke om bøkene sammen. Jeg begynte derfor etter hvert å låne ut bøker. Jeg har blitt en bibliotekar for flere av vennene mine, og når vi har leseprosjekter i klassen låner jeg ut bøker til elevene. Kanskje greit å få en formell utdanning. Så da var skolebibliotekkunnskap perfekt.

Det jeg ønsker mest med utdanningen er å lære om utviklingen av leselyst og hvordan man kan være en god formidler av litteratur. Som lærer har jeg prøvd å ta med bøker inn i klasserommet, og jeg prøvde meg på et prosjekt der jeg annenhver uke tok med to bøker av litt ulike sjangere og presenterte dem, altså hva de handlet om og hva annet kunne de ligne på av filmer og tv-serier elevene kanskje kunne ha sett. Men, det virket ikke som elevene brydde seg så veldig. De fulgte delvis med, men det virket mer for å slippe å faktisk jobbe med faget. Jeg tenkte at så lenge jeg nådde fram til en eller to så fikk det være nok. Ønsket med utdanningen er å kunne engasjere flere. Jeg drømmer ikke om at hele klassen skal løpe til biblioteket etterpå; jeg er mer realistisk enn som så. Men kanskje de ikke stønner hver gang de må lese noe. Kanskje jeg kan finne måter hvor bokprosjekter er noe å se frem til og ikke noe å grøsse seg over. Kanskje, når en lærer spør om noen har lest en bok de siste 3 årene så er det litt flere som rekker opp hånda.

Nevnte jo at jeg bruker goodreads. Hvis du er interessert, så kan bli min venn her: https://www.goodreads.com/thebindestrek

2 Comments

Filed under Uncategorized

Operasjon Tordensky av Jørn Lier Horst

Detektivbyrå nr. 2 er tilbake.

Aldersgruppe: 6-9 år

Lesenivå: lite skrift på hver side og med gode illustrasjoner

Tiril og Oliver har en litt for rolig dag når de plutselig skjønner at noe mangler. Den søte duften av gjærbakst som vanligvis kommer fra bakeriet nede i gata er borte.  Noen har stjålet alt gjæret. Og det skal vise seg at det ikke er det eneste som har forsvunnet i den lille byen Elvestad. Sammen med sporhunden Åtto drar Tiril og Oliver rundt i området for å finnet ut hva som har skjedd. Kan alt som har fosvunnet ha en sammenheng?

Noe av det jeg likte best med boka var at den har noen oppgaver på slutten, hvor barna kan gå tilbake og finne ulike gjenstander i illustrasjonene i boka. På mange måter viderefører disse oppgavene det Tiril og Oliver har sagt hele veien: at man må ha øye for detaljer. Leserne får dermed gå gjennom boka på nytt og leke litt detektiver. Hvor mange spor kan man finne? Hvis barna blir lest høyt for er det jo mulig for den voksne som leser å sette av litt ekstra tid til å studere hvert bilde med barnet/barna, og gjøre disse oppgavene underveis.

Operasjon tordensky, og de andre bøkene i samme serie, er typiske barnekrimbøker. Det er den samme oppbygningen av plott hvor heltene må finne spor og løsninger, men alltid kommer ut seirende. Generelt, så synes jeg at seriebøker kan være en god måte for barn å møte litteratur på. De får være med de samme karakterene på eventyr og blir på mange måter kjent med dem. Karakterene kan på mange måter bli gode venner, samtidig som barna får leve (om så bare kort) i en verden der barn er likestilte med voksne og hvor de blir hørt og får til ting. Dette kan jo også gi dem selvtillitt i det virkelige liv.

Boka er hyggelig både for barn og voksne og kan enten nytes alene eller som høytlesning. Bare husk at illustrasjonene er en del av fortellingen og at barna må få mulighet og tid til å utforske dem.

PS! Hvis barna liker Operasjon Tordensky så kanskje de også vil like forestillingen Operasjon Teater, som nå er på turné. Du kan lese mer om det her: https://www.riksteatret.no/repertoar/detektivbyra-nr-2/#tickets

 

3 Comments

Filed under Uncategorized

Hei, verden!

Velkommen til home.uia.no.

1 Comment

Filed under Ukategorisert