Oppvisning/undervisning?

Jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg vil legge opp et godt undervisningsopplegg. Jeg velger å ta utgangspunkt i norskfaget, hvor klassen som oftest er på ulike nivå kunnskapsmessig. Dagens tema er det nasjonalromantiske, og jeg vet på forhånd at en del av elevene syns dette er et svært så tørt tema. Og det kan det fort gjøres til også, så her gjelder det for meg å tenke nyskapende og kreativt.

Da jeg tenkte tilbake på min egen norsklærer på ungdomskolen, husker jeg han som svært nytenkende. Han var nyansatt og vi kjente han ikke, han kjente heller ikke oss. Trygve Bergem skriver i «Læreren i etikkens motlys» (s. 188) om en alternavtiv modell som setter hovedelementene i en etisk fundert modell for lærerprofesjonalitet opp mot hverandre. De tre hovedelementene i denne figuren er engasjement, ansvarlighet og lærerprofesjonalitet som kommer på toppen. Et spørsmål som er verdt å stille kommer i forhold til lærerens engasjement: hvordan møter du dine elevers interessert, ønsker og behov? Jeg tok meg selv i å ville gjøre noe nytt foran elevene mine. «Nasjonalromantisk», tenkte jeg. «Hvordan når jeg frem til de?» Jo – jeg måtte gjøre inntrykk. Jeg stiller opp i bunad, jeg viser norsk folkemusikk jeg vet de har hørt før, jeg lager en kort, presis og meget fargerik powerpoint-presentasjon før jeg viser litt norsk folkedans (sistnevnte ble noe reservert i og med at jeg var ikledd bunad).

Elevene responderte over all forvetning, de husket de store trekkene ved nasjonalromantikken, og jeg hadde tydeligvis gjort inntrykk på samtlige.

2 tanker om “Oppvisning/undervisning?

  1. Godt tiltak både for å motivere og variere undervisningen! Dette er garantert noe elevene vil huske, og således kan knytte og relatere senere fagstoff til.

Legg igjen en kommentar