Hva tenker jeg om viktige tema som «god klasseledelse» og «samarbeid i team»?

God klasseledelse, hva ligger i disse ordene? Og spesielt for meg som kommende lærer? Det første som slår meg er det å ha gode relasjoner med elevene mine. Å være den støttende, imøtekommende, lyttende og respekterende voksenpersonen er viktig for både elever og deres foreldre. Gjensidig respekt skaper tillit og trygghet, og både jeg som lærer og elevene mine ser på hverandre som medmennesker.

I tillegg til å være en trygg og støttende voksenperson, skal jeg også være en tydelig leder. At jeg setter klare rammer for ønsket oppførsel i klasserommet, er nødvendig for elevene. Å vise hva jeg ønsker av elevene, hva jeg krever av dem er viktig, men da er det igjen dette med å finne balansen mot å være rettferdig og oppfølgende for hver elev. At hver enkel elev føler mestring og motivasjon er god klasseledelse – da er jeg på veldig god vei.

Når det kommer til samarbeid i team, er dette noe jeg ser veldig frem til. Å kunne være en støttespiller, en som stadig lærer nye metoder, nye triks – av medkollegiumet sitt – og motsatt. Å arbeide i team vil si at forslag, idéer og løsninger blir gjort raskere og effektivt enn om hver enkelt lærer skulle vært selvstendig.

Arbeider en i team, må jeg tørre å ytre mine meninger, være en kritisk venn og å finne frem til løsninger i fellesskap.

Det skal også sies at elevene vil merke om læreren deres har fokus på et godt pedagogisk arbeid, at relasjonene i kjernevirksomheten er velfungerende og at min egen læring på skolen er positiv. Det gagner elevene positivt i forhold til læringsresultater.

2 tanker om “Hva tenker jeg om viktige tema som «god klasseledelse» og «samarbeid i team»?

  1. Enig med Mads. Du evner å etablere relasjoner og vet hva det vil si å være en tydelig leder, og dette er helt avgjørende for god undervisning og for at læring skal kunne finne sted. Jeg synes du viser personlighetstrekk og egenskaper som egner seg i skolen og for lærerrollen. Det trenger vi!

  2. Du har et godt mentalt fundament, og en solid teoretisk plattform. Vi hadde en lærer vi kastet brødskiver på med en gang hun kom inn døren, men hun ga oss aldri føringer på hvordan hun ville vi skulle oppføre oss. Det tror jeg du unngår. Du vet hva det vil si å være en tydelig leder.

Legg igjen en kommentar