Spill i undervisningen

Spill pedagogikk

Det å bruke spill i undervisningen, er ikke noe jeg har gjort ofte. Jeg har gjerne tatt i bruk spill som en avrunding på noe, for å bryte opp i noe eller for å skape en endring både i forhold til faglighet og sosialt miljø i klasserommet.

Når vi fikk dette oppdraget, tenkte jeg først at mine elever på vg2 vil reagere på ulike måter ved å anvende spill i undervisningen. Jeg hadde på forhånd hørt med elevene om hvilke spill de bruker og var de var engasjert i. Flere av dem spiller digitale spill flere timer daglig på tlf sin.

Klassen kom frem til at de ville lage sitt eget Alias, med å skrive opp de ulike begrepene de har lært i programfagene på helse og oppvelst vg2. Spillet er fortsatt under utarbeiding, og alias kortene blir stadig fler og fler- ettersom vi får gjennomgått mer kompetansemål.

Sammen med mine elever kom vi frem til at de ønsket seg et spill de kunne lage selv, og flertallet ønsket seg et analogt spill. De fikk medvirke i hvilket spill det skulle være og spillets regler. Jeg laget rammene rundt og fokuserte på at spillet skulle gi faglig læring, engasjement og motivasjon.

Hensikten med spillet er at de skal trille terningen, og trekke et kort og forklare begrepet til sine lagspillerer- uten at de sier navnet. For eksempel: begrepet puls (her kan eleven si noe om normal pulsslag, forklare hvor en finner puls- uten å si begrepet høyt. Så skal lagkameratene få så mange poeng som mulig. Reglene kan variere og må differensieres.

Fordelen med å lage en slikt spill er: skaper inkludering, aktivisering, utforsking, glede og humor. Fin måte å oppsummere emner på.

Ulempene med et slikt spill: noen er redd for å ikke kunne forklare begrepet riktig, blir nervøs for å ikke gjøre det bra for sine lagkamerater.

Det jeg har erfart etter oppstart på dette i klasserommet, er at det er en veldig fin måte å aktivisere elevene på i slutten av et emne. Alle fikk tatt sin del i utformingen, og faglig sett er dette en kjempefin måte å oppsummere på. Vi skal definitivt fortsette utarbeidingen av dette spillet ut skoleåret.

Legger ved bilde av hvordan spillet ser ut når vi startet prosessen.

.