Alt starter med noen rammer og en idè

Når jeg skal legge opp en god undervisningsøkt starter jeg oftest med den didaktiske relasjons modellen. Videre ser jeg hva LK06 sitt mål sier, samt den lokalelæreplanen. Når det er gjort begynner ideene og myldre. Et eksempel kan være en samfunnsfag timen hvor elevene skal ha om geografi, reiser til Europa og andre verdensdeler.

Dagen før timen har jeg sendt en sms til alle elevene i klassen, hvor det eneste som står er navnet til et land (det landet elevene skal jobbe med). Når elevene da kommer på skolen vil dette være med på å skape nysgjerrighet rundt dette landet og undervisningen.  Når timen starter ber jeg elevene med samme land sette seg sammen. De får så beskjed om målene for oppgaven og at de skal planlegge en reise til dette landet . Alle gruppene skal gjennomføre denne oppgaven gjennom å lage en blogg. De får utdelt en plan på hvilke oppgaver denne bloggen skal inneholde. (Plattformen blogging er noe elevene har jobbet med tidligere, og lært å bruke). Jeg som lærer går inn på bloggene for å gi dem tilbakemeldinger og en endelig vurdering. Alle gruppene skal innom hverandres blogger og legge inn en kommentar, som viser at de har lest de andre gruppenes blogg.

Gjennom denne typen jobbing får elevene muligheten til og ta noen egne velg selv om de holder seg innenfor en ramme. Det får også muligheten til å vurdere andre, samarbeide og tilnærme seg fagstoffet på ulike arenaer (nettet, bøker, tidsskifter osv).

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Alt starter med noen rammer og en idè

Legg igjen en kommentar